Hovedinnhold

- Et sjokk å få høre at kolleger var savnet

REDNINGSLEDER: Mikael Nordmark leder det krevende søket etter de fem savnede nordmennene. Foto: Roar Dalmo Moltubak, VG Nett
REDNINGSLEDER: Mikael Nordmark leder det krevende søket etter de fem savnede nordmennene. Foto: Roar Dalmo Moltubak, VG Nett
NIKKALUOKTA (VG Nett) Mikael Nordmark leder det militære søket etter Hercules-flyet og de fem norske offiserene.

Har du tips eller innspill til VGs reportere?
  • FAKTA OM C130J HERCULES
  • Oppgavene til Hercules omfatter i hovedsak transport av personell og materiell for Forsvaret.
  • Lengde: 34,4 meter
  • Høyde: 11,8 meter
  • Vingespenn: 40,4 meter
  • Egenvekt: 86 000 lbs / 39 tonn
  • Lastekapasitet: 47 800 lbs / 21,6 tonn
  • Marsjfart: 355 kn / 657 km/t
  • Rekkevidde uten last: 3700 n mil / 6850 km
  • Rekkevidde med last: 2500 n mil / 4600 km
  • Marsjhøyde: 27 000 ft / 8230 meter


  • Kilde: FORSVARET

    Fakta om Cold Response 2012
  • Norskledet, internasjonal vinterøvelse som pågår fra 12. til 21. mars.
  • Den største vinterøvelsen i Norge på ti år.
  • 16.300 soldater fra 14 nasjoner deltar: Norge, Canada, Frankrike, Nederland, Storbritannia, Sverige, Finland, Latvia, Tyskland, Belgia, Spania, Irland, Danmark og USA. I tillegg deltar forsvarsalliansen NATO.
  • Soldater fra alle grener er med: Hæren, Sjøforsvaret, Luftforsvaret, Heimevernet og spesialstyrker.
  • Øvelsen foregår i området mellom Harstad, Narvik og Tromsø. Maritime styrker opererer langs kysten fra Harstad til Tromsø. Fly og helikoptre opererer i øvingsområdet fra flystasjonene Andøya, Bardufoss, Bodø, Evenes og Ørland. Svensk territorium benyttes også.
  • Deltakerne øver på «å sette inn og bruke militære reaksjonsstyrker i et kriseområde, der de må håndtere alt fra høyintensiv krigføring til terrortrusler og massedemonstrasjoner».

    Kilde: NTB

Vet du noe om saken? Tips VG!

  • MMS/SMS: 2200
  • E-post: 2200@vg.no
  • Tlf: 22 00 00 00

VG Nett møter den svenske offiseren i Nikkaluokta, hvor redningsmannskapene er stasjonert.

Der ledes søket etter det norske flyet som ble sporløst borte klokken 14.53 torsdag. Klokken 19.29 ble det fanget opp nødsignaler. Siden har det ikke vært noen spor fra flyet eller de savnede.

HAR DU BILDER, VIDEO, TIPS ELLER INNSPILL?
2200@VG.NO || SMS/MMS til 2200 || 22000000

- Hva gjøres på stedet nå?

- Nå fortsetter vi søket etter det forsvunnet flyet, med rundt hundre soldater. Søket foregår med beltvogner, scotere, fjelleksperter og lavineeksperter, sier redningsleder Mikael Nordmark til VG Nett.

- Hvor stort område leter dere i?

- Det er vanskelig å si eksakt, men nå fokuserer vi på det høyalpine området i Kebnekaise.

Den siste kontakten flygelederne hadde med det militære transportflyet var om lag 80 kilometer vest for Kiruna, hvor flyet skulle lande for å hente personer og materiell.

Ustabilt vær

- Hva ser dere etter?

- Vi ser etter alle typer spor. Men nå er det dårlig sikt, det blåser mye og det er et vanskelig terreng. Vi leter systematisk og forsøker å tenke hva som kan ha skjedd, og hvordan vi dermed skal man legge opp søket. De som jobber her kan området, og vet noenlunde hvor de skal bevege seg for å finne noe.

Været i området skifter veldig raskt, og det blåser og snør. Da VG Nett ankom var det sol, men i løpet av et kvarter blåste det opp og begynte å snø igjen.

Fant varmesignatur

Flyet forsvant fra radaren torsdag ettermiddag, og mannskapet på fem er fremdeles savnet. Tidlig fredag morgen meldte et norsk Orion-fly som har fløyet over området i hele dag, at de hadde sett en såkalt varmesignatur på bakken. Men da letemannskapene tok seg opp dit, viste det seg at det ikke var noe unormalt der.

Flyet skulle ha fløyet 1800 meter over leteområdet, og befant seg på rundt 7000 fot da det plutselig ble sporløst borte.

Stasjonssjef Diederik Willem Kolff sa fredag at han fremdeles håper de skal bli funnet i live.

- Dette er et meget erfarent mannskap. Hvis det er snakk om en eventuell nødlanding, kan disse fem menneskene overleve i lang tid, sier Kolff til NRK.

Har søkt hele fredag

Store styrker har søkt i området i hele dag, men sikten er dårlig, og det er skredfare. Fredag ettermiddag kommer en av Forsvarets skredeksperter for å undersøke skredfaren, sammen med en fra Norsk Geologisk institutt.

Samtidig sliter helikoptrene som skulle deltatt i søket, på grunn av det dårlige været. Fredag ettermiddag prøver helikoptrene å fly inn i søkeområdet, i håp om at de vil finne et hull i skydekket som gjør at de kan søke etter de savnede og helikopteret.

- Vanskeligere med færre ressurser

De fem savnede personene som var om bord i flyet er kaptein Ståle Garberg (42) fra Oslo, oberstløytnant Truls Audun Ørpen (46) fra Oslo, kaptein Bjørn Yngvar Haug (40) fra Ullensaker, kaptein Siw Robertsen (45) fra Oslo og kaptein Steinar Utne (35) fra Oslo.

Pårørende til de fem savnede blir tatt hånd om på Gardermoen Militære Flystasjon.

- Hvordan vanskeliggjør helikopterproblemene søket?

- Det er vanskeligere med færre ressurser. Uten helikoptrene blir det naturligvis vanskeligere. Da blir det personellet på bakken som må lete. I tillegg har vi jo fly som søker.

Håper på det beste

- Hvilket håp har du om å finne noen i live?

- Jeg vil ikke spekuluere i dette. Vi jobber forutsetningsløs og vi støtter den sivile redingslederen i dette arbeidet. Vi tenker ikke negativt. Vi søker og forsøker å finne dem og håper på det beste.

- Hvordan er det som militær å oppleve at kolleger har forsvunnet på en slik måte?

- Det er forferdelig. Vi var i sjokk da vi fikk vite at et fly var savnet.