Hovedinnhold

De savnedes sjef: - Er som en liten familie

Fem nordmenn savnet i forsvunnet Hercules-fly

GARDERMOEN (VG Nett) Stasjonssjefen hvor de fem savnede nordmennene er stasjonert har fortsatt håp om å finne dem i live.

- Jeg fikk beskjeden rundt 16-tiden, og ble sjokkert. Jeg håpet og håper fortsatt på det beste. Det er altfor tidlig å spekulere om det er menneskelig eller teknisk svikt, sier oberst og stasjonssjef Diederik Willem Kolff til VG Nett.

Fire av de fem som var om bord i det savnede Hercules-flyet er stasjonert på Gardermoen, og obersten kjenner dem godt. Den siste av de savnede er stasjonert på Rygge flystasjon.

Forsvaret gikk torsdag kveld ut med navnene på de fem som var om bord i flyet som forsvant mellom Evenes og Kiruna.

De fem savnede er Ståle Garberg, Truls Ørpen, Bjørn Yngvar Haug, Siw Robertsen og Steinar Utne, og alle pårørende skal være varslet, melder Forsvaret.

BAKGRUNN: Fly sporløst borte - fem nordmenn savnet

Fire besetningsmedlemmer

I flyet var det fire besetningsmedlemmer og en passasjer. De fire besetningsmedlemmene er to flygere og to lasteledere. Pårørende til de savnede er varslet, melder Forsvaret.

- Folk på flybasen er foreløpig veldig rolig. Vi har ikke kommet i sjokkfasen ennå, selv om vi vet at dette kan være alvorlig, sier Kolff.

Han beskriver miljøet ved flystasjonen som godt.

- De som jobber der er som en liten familie. En stor vennegjeng, som alle opplever dette sterkt, sier Kolff.

Flyet var på vei fra Evenes til Kiruna i Sverige da det plutselig forsvant fra radaren omkring klokken 14.45.

De tre andre Hercules-flyene er foreløpig satt på bakken for å utelukke mekanisk svikt.

- Vi vet ikke om ulykken skyldes mekanisk svikt, drivstoff eller menneskelig svikt. For å være sikre setter vi de på bakken, sier Kolff.

Nødsender i halen

Klokken 19.01 bekreftet det Svenske sjøfartsverket på sine nettsider at et svakt nødsignal har blitt plukket opp av et dansk redningshelikopter, men Hovedredningssentralen i Bodø kan ikke bekrefte å ha mottatt nødsignalet.

Det danske helikopteret er nå på vei for å undersøke signalet.

Kolff opplyser at det er en såkalt «location beacon», en nødsender, i halen på flyet.

- Nødsenderen utløses ved kraftig smell eller kan også utløses manuelt, sier Kolff.

Flyet forsvant fra radaren klokken 14.56, og først fire timer senere ble nødsignalet plukket opp.

Hva kan grunnen være til at det tok så lang tid?

- Det er mye skog i området, og ulendt terreng. Det kan være at de ikke har fanget opp nødsignalet med en gang eller at noen har utløst det manuelt senere, sier Kolff.

- Siden nødsignalet kan utløses manuelt, betyr det at noen kan være i live?

- I teorien kan noen være i live hvis signalet er utløst manuelt, sier Kolff.

Hvordan reagerte de pårørende da de fikk beskjeden?

- Det var et enormt sjokk for alle. Det var vanskelig å gi dem beskjeden, men vi må huske på at de foreløpig kun er savnet, sier Kolff.