Hovedinnhold

Åsta-helt døde under anti-terrortrening

MARERITTET: 19 mennesker ble drept da to tog kolliderte ved Åsta i Østerdalen 4. januar 2000. Hadde det ikke vært for Rasmus Alme, ville ulykken trolig krevd enda flere dødsofre. Foto: Helge Mikalsen
MARERITTET: 19 mennesker ble drept da to tog kolliderte ved Åsta i Østerdalen 4. januar 2000. Hadde det ikke vært for Rasmus Alme, ville ulykken trolig krevd enda flere dødsofre. Foto: Helge Mikalsen
I januar 2000 reddet han flere passasjerer ut av brennende tog på Åsta i Østerdalen. Tirsdag døde Rasmus Alme (25) etter en hemmelig øvelse som soldat i anti-terrorstyrken Forsvarets Spesialkommando (FSK).

VG følger

Fakta

Rasmus Almes dødsfall skal være det sjette i Forsvarets spesialstyrker (HJK, MJK og FSK) siden 1970. Kilder i miljøet sier antallet er lavt, i forhold til hvor mange hopp, dykk og andre risikobetonte aktiviteter de bedriver.

- Rasmus var en ekte helt, som levde og åndet for å bidra med sikkerhet for landet og sine medmennesker, sier en som kjente ham.

Rasmus Alme var fra det lille stedet Tolga i Hedmark fylke.

Sist torsdag skjedde ulykken som kostet ham livet. Sammen med flere FSK-soldater skulle han øve på bording av danskebåten i Oslofjorden utenfor Tofte i Hurum.

Den 38 fots åpne båten, en vannjetdrevet såkalt RIB, skal ha kjørt i stor fart i hekkbølgene til fergen og kantret. Rasmus Alme skal ha hektet seg fast i båten og ble liggende så lenge i vann under båten at han mistet bevisstheten.

Toppsoldat

25-åringen lå i respirator fram til tirsdag ettermiddag, da han ble erklært død. Ifølge sykehuset døde han av drukningsrelaterte skader.

Rasmus Alme tilhørte et av Norges ypperste soldatmiljøer. FSK ble etablert i 1982, med tanke på å beskytte norske oljeinstallasjoner til lands og til sjøs. Senere er virksomheten utvidet, og i økende grad profesjonalisert. Blant annet har de - i samarbeid med politiet - som oppgave å ta kontroll over skip, fly og tog som blir angrepet av terrorister.

FSK rekrutterer primært fra Hærens jegerkommando (HJK) på Rena og Marinejegerkommandoen (MJK) i Ramsund, og omvendt. De samarbeider nært med britiske SAS, SBS og amerikanske Navy SEALs.

REDNINGSMANN: Som passasjer i et av togene i Åsta-ulykken hjalp Rasmus Alme ut flere medpassasjerer fra togvraket. Foto: Bo Mathisen
REDNINGSMANN: Som passasjer i et av togene i Åsta-ulykken hjalp Rasmus Alme ut flere medpassasjerer fra togvraket. Foto: Bo Mathisen

Det er også fra dette miljøet Forsvaret henter soldatene som kriger mot al-Qaida og Taliban i Afghanistan under den amerikanskledede «Operation Enduring Freedom».

Bortsett fra å opplyse om en kondolanse fra generalinspektøren for Hæren, Robert Mood, til Almes nærmeste ønsker ikke Forsvaret å bidra med noen opplysninger om 25-åringens tjeneste i Forsvaret overfor VG. Ifølge informasjonssjef Sigurd Heier i Hæren skjer det etter ønske fra soldatens pårørende.

Før Alme ble tatt opp i spesialstyrkene, tjenestegjorde han blant annet i den første KFOR-kontingenten Norge sendte til Kosovo høsten 1999. Da var han vervet mannskap i Telemark bataljon, og bataljonssjefen var Robert Mood - samme mann som i dag er øverste sjef i Hæren.

Med i ulykkestoget

Til lokalavisen Arbeidets Rett fortalte den da 20 år gamle mannen hvorfor han vervet seg til tjeneste på Balkan.

- Noe eventyrlyst, men også en unik mulighet til å oppleve noe helt annet og skaffe seg erfaring, fortalte han.

Da VG/Østlendingen intervjuet Rasmus Alme 4. januar 2000, hadde han reddet ut flere passasjerer fra brennende togvogner på Åsta stasjon i Østerdalen. Han var da på nyttårspermisjon fra Kosovo. Alme og kjæresten var passasjerer på toget fra Trondheim til Hamar som krasjet med motgående tog fra Hamar til Rena. Katastrofen er kjent som Åsta-ulykken, hvor 19 ble drept og 67 skadet.

- Dette er uten tvil det verste jeg noen gang har opplevd. Et slikt mareritt trodde jeg aldri skulle skje i fredelige Østerdalen, sa Alme til VG/Østlendingen.

Reddet flere

Etter at den da 20 år gamle Rasmus Alme hadde brakt flere av medpassasjerene i sikkerhet, oppdaget han at vognen foran var langt på vei ødelagt; den lå vridd ut over togsporet og brant.

Rasmus forsøkte redde ut to eldre kvinner som satt fastklemt i vraket. Han klatret gjennom et vindu og forsøkte av all kraft å trekke kvinnene løs. Men de satt for hardt fast, og til slutt ble varmen for intens.

- Helt forferdelig. Jeg skulle så gjerne ha reddet dem, sa Rasmus Alme.

25-åringen beskrives som stødig, glad og fysisk robust. Han har spilt aldersbestemt og A-lagsfotball i midtforsvaret for Tolga idrettslag. Alme har også hatt interesse for musikk. Han har vært med på å arrangere den lokale rockefestivalen TollStokk på Tolga. På hjemstedet Tolga er dødsbudskapet blitt tatt imot med stor sorg.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer