Hovedinnhold

Advarer mot tilbud forkledd som faktura

Det ser ut som en faktura, og betalingsfristen er kort. Nå advarer Forbrukerombudet mot markedsføringen fra OnlineOpplysningen.no.

Denne saken handler om:

Tilbudet fra OnlineOpplysningen lyder denne gang på 5990 kroner, og er sendt til enkeltmannsforetak og små bedrifter i Norge.

– Vi har fått en rekke forespørsler og klager på dette firmaet. Problemet vårt er at siden dette er sendt til firmaer, og ikke enkeltpersoner, faller det utenfor vårt ansvarsområde. Det er et hull i systemet akkurat her. Vi gir råd, men kan ikke fatte vedtak, sier jurist Eli Bævre hos Forbrukerombudet.

– Forsøk på svindel

Sverre S. Jacobsen gjorde store øyne da han åpnet det han trodde var en regning fra selskapet forrige måned.

– Jeg trodde det var en faktura. Men jeg driver et lite firma og har ikke bestilt noe fra det selskapet, og kjenner heller ikke til det. Jeg så litt nærmere på arket, og ser etter hvert at det er et nummer der som man kan ringe til. Jeg ringte, og kom til en telefonsvarer, sier Jacobsen som driver et reiselivsfirma i Ullensaker.

– På svareren sa de at dersom man hadde mottatt det jeg hadde, så var det et kampanjetilbud og ikke en faktura, forteller han.

«Lik og vinn»-konkurranser: Slik blir du svindlet på Facebook

– Det er forsøk på svindel å sende ut en slik faktura. Dersom en slik havner i et stort firma, med mange ansatte og egen regnskapsavdeling, så vil noen tro at dette er bestilt, og dermed betale, sier han.

– Jeg har forsøkt å ta kontakt i det tidsrommet da telefonen skulle være betjent, men også da kom jeg til en telefonsvarer, sier han.

– Her har de sikkert gått inn i Brønnøysundregisteret og sendt ut fakturaen. Folk må passe på, advarer han.

<p>ADVARER MOT DENNE: Dette brevet kom i postkassen til Sverre S. Jacobsen som driver et lite firma som driver med reiseliv. Det ser ut som en vanlig faktura, og derfor betaler mange.</p>

ADVARER MOT DENNE: Dette brevet kom i postkassen til Sverre S. Jacobsen som driver et lite firma som driver med reiseliv. Det ser ut som en vanlig faktura, og derfor betaler mange.

Kunderådgiver Christer Fossum i OnlineOpplysningen nekter for at deres virksomhet driver med svindelforsøk. Han skriver i en e-post til VG at de tydelig opplyser om at det dreier seg om et tilbud og ikke et krav.

«Alle fakturaer i Norge plikter å inneholde ordet faktura, ha en fakturadato, et kundenummer og en betalingsfrist. Tilbudene vi sender ut inneholder ingen av delene», skriver han.

Videre forteller Fossum at de som ikke benytter seg av tilbudet, automatisk blir slettet i deres system. Grunnen til at kampanjetilbudet sendes ut på denne måten, er for å gi bedriftene tid til å vurdere det.

Les også: Tre svindelforsøk med Vipps

«Vår erfaring er at bedriftsledere ofte har dårlig tid og at de ikke ønsker å bli oppringt vedrørende annonseoppføring. Derfor sender vi heller ut kampanjetilbud per post slik at markedsansvarlig kan sitte i fred og ro og vurdere vårt tilbud i stedet for å ta en rask beslutning over tlf», skriver Fossum.

Anbefaler å kontakte selskapet

Eli Bævre i Forbrukerombudet ber likevel alle om ikke å betale noe man ikke vet hva er.

– Vi oppfordrer alle til å se ekstra nøye på fakturaer før de betales, dette er dessverre en kjent fremgangsmåte, sier Bævre.

– Kan man bare kaste denne type regninger i søppelkassen?

– Nei, du bør kontakte selskapet for å si at du ikke har noen avtale. Et problem her er at det finnes selskaper som opererer med såkalt negativt salg, det betyr at de oppfatter det som en avtale hvis man ikke aktivt sier nei, sier Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

– Kan man i verste fall risikere at en slik regning kan havne i Inkasso?

– Hvis selskapet mener det er inngått en avtale kan det skje, men hvis mottager mener det ikke er inngått en avtale, oppfordrer vi at saken anmeldes til politiet, sier Bævre.

Advarer mot festival-svindel: Selger samme billett til flere mennesker

I 2015 sendte OnlineOpplysningen lignende tilbud til norske kommuner. 10 kommuner betalte, deriblant Alvdal, før de oppdaget at dette var et urettmessig krav.

– Når det er forsøk på å lure til seg penger, er det svindel sa Alvdal-ordfører Svein Borkhus til TV2 da de tok opp saken.

– Vi er ikke enig i dette. Det er tydelig opplyst på kampanjetilbudet om at det dreier seg om et tilbud og ikke et krav, svarte Fossum da til TV2, også det på e-post.

Nå sender OnlineOpplysningen ut lignende tilbud igjen, til selskaper registret i Brønnøysundregistrene.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks