Hovedinnhold

Ekspertene knuser mytene: Dette bør du spise

Myter om kaffe, rødvin, sjokolade og egg tilbakevises av norske eksperter.

Med stadig oppdatert forskning og nye oppslag i avisene er det ikke rart du lar deg forvirre.

Men det mange tror er usunn eller farlig mat, drikke eller tilsetningsstoffer kan du spise med helt god samvittighet.

Medieforsker Paul Bjerke tror media og internett kan være en årsak til at disse mytene har oppstått.

- Det florerer av informasjon på nettet. Folk har en tendens til å finne informasjon som støtter den påstanden de allerede tror er riktig. Hvis de en gang har lest forskning om at kaffe er usunt, kan de fortsette å tro det, fordi de bare leter etter informasjon som bekrefter det, sier Bjerke.

EKSPERTENE: F.v. Kjersti Aaby (matforsker ved Nofima matforskningsinstitutt), Grethe Iren Borge (matforsker ved Nofima matforskningsinstitutt), Ida Synnøve Grini (ernæringsfysiolog), Berit Karoline Martinsen (matforsker ved Nofima matforskningsinstitutt) og Øivind Kristensen (ved hjerteavdelingen ved Nasjonalforeningen for folkehelsen). Foto: NASJONALFORENINGEN FOR FOLKEHELSEN/NOFIMA
EKSPERTENE: F.v. Kjersti Aaby (matforsker ved Nofima matforskningsinstitutt), Grethe Iren Borge (matforsker ved Nofima matforskningsinstitutt), Ida Synnøve Grini (ernæringsfysiolog), Berit Karoline Martinsen (matforsker ved Nofima matforskningsinstitutt) og Øivind Kristensen (ved hjerteavdelingen ved Nasjonalforeningen for folkehelsen). Foto: NASJONALFORENINGEN FOR FOLKEHELSEN/NOFIMA


Han forteller at mange har stor tillit til bloggere. Dersom de kommer med en påstand, som ikke nødvendigvis er sann, er det mange som tror på det uansett.

Myte: Kaffe er usunt - og kokekaffe er sunnere enn filterkaffe.

Ekspertene sier:

Det har vært mye fram og tilbake hvorvidt kaffe er sunt eller ikke. Men ny forskning viser at kaffe inneholder antioksidanter. Det er en myte at kokekaffe er bedre enn filterkaffe, for det er faktisk omvendt: Når man drikker filterkaffe, vil filteret filtrere ut et fettstoff som kan føre til økt kolestrol , sier matforsker Kjersti Aaby.

Myte: Kaffe er usunt - og kokekaffe er sunnere enn filterkaffe. FOTO: Espen Haslene
Myte: Kaffe er usunt - og kokekaffe er sunnere enn filterkaffe. FOTO: Espen Haslene


Så mye kan du drikke:

Forskerne VG pratet med mener at det ikke noen begrensninger for hvor mye kaffe du lenge det er filterkaffe. Hold deg unna ufiltrert og melkebasert kaffe.

Myte: Frosne grønnsaker har mindre næringsinnhold enn ferske grønnsaker.

Ekspertene sier:

Før trodde man at frosne grønnsaker mistet mye av næringsstoffene når det ble fryst. Faktisk er det tvert imot. Forskning viser at de frosne grønnsakene kan ha mer næring enn de ferske grønnsakene. Dette er fordi de ferske grønnsakene importeres i store deler av året og enkelte lagres lenge før salg. De har derfor mindre næringsinnhold når de har kommet til forbrukeren. De fryste grønnsakene blir derimot produsert nyhøstet og bevarer næringsinnholdet ved fryselagring, sier matforsker Grethe Iren Borge.

MYTE: Frosne grønnsaker har mindre næringsinnhold enn ferske grønnsaker. FOTO: Frode Hansen.
MYTE: Frosne grønnsaker har mindre næringsinnhold enn ferske grønnsaker. FOTO: Frode Hansen.


Så mye kan du spise:

Du kan så å si spise så mye du vil av grønnsaker uten at det får noen negative konsekvenser. Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak på minst 500 gram frukt, bær og grønnsaker.

Myte: Sjokolade er godteri og bare usunt.

Ekspertene sier:

Kakaobønnen er som et tilskudd av frukt og grønnsaker. Mørk sjokolade kan derfor være godt for hjertet og ha en positiv effekt på blodårene. Men inntaket må selvfølgelig begrenses, og man kan ikke spise for mye av det på grunn av kalorimengden, sier ernæringsfysiolog Ida Synnøve Grini.

MYTE: Sjokolade er bare usunt. FOTO: Roger Neumann.
MYTE: Sjokolade er bare usunt. FOTO: Roger Neumann.


Så mye kan du spise:

Øivind Kristensen ved hjerteavdelingen ved nasjonalforeningen for folkehelsen anbefaler et par biter mørk sjokolade om dagen.

Myte: Syltetøy er bare sukker og et pålegg med lite nyttig næring.

Ekspertene sier:

Syltetøy med et lavt sukkerinnhold er en god måte å få i seg bær på. Bær inneholder C-vitamin og antioksidanter, og dette bevares også når bærene prosesseres til syltetøy. Mange syltetøy-produsenter fokuserer også for tiden på å ha produkter med mye bær og mindre sukker, sier matforsker Berit Karoline Martinsen.

MYTE: Syltetøy er bare sukker og et pålegg med lite nyttig næring. FOTO: Frode Hansen.
MYTE: Syltetøy er bare sukker og et pålegg med lite nyttig næring. FOTO: Frode Hansen.


Så mye kan du spise:

I likhet med grønnsaker er det ingen klar grense på hvor mye bær du bør spise. Helsemyndighetene anbefaler 500 gram frukt, bær og grønnsaker hver dag. Husk på at det er mye syltetøy det er mengder med sukker i. Det er ikke en like god kilde til å få i deg dagsbehovet av bær.

Myte: Nøtter er kun en usunn fettkilde.

Ekspertene sier:

Før var nøtter kun sett på som en fettkilde i ernæringssammenheng, og ikke som en del av det daglige kostholdet. Ny forskning viser at nøtter er en god kilde til blant annet mineraler, proteiner og en- og flerumettede fettsyrer. En liten neve hver dag er bra. Men det er viktig at det er uten salt, sier ernæringsfysiolog Ida Synnøve Grini.

MYTE: Nøtter er bare en usunn fettkilde. FOTO: Trond Solberg
MYTE: Nøtter er bare en usunn fettkilde. FOTO: Trond Solberg


Så mye kan du spise:

Forskerne anbefaler en liten neve om dagen.

Myte: E-stoffer (også kalt tilsetnings-stoffer) er farlig.

Ekspertene sier:

Mange tror E-stoffer er farlig og at man bør holde seg unna det. Men det er ikke sant. E-nummere er koder for stoffer som kan tilsettes i maten av forskjellige grunner. Mange av disse finnes også naturlig i råvarene, som for eksempel vitamin C og vitamin E. Felles for alle E-stoffene er at de er trygge å spise så lenge du ikke får i deg unormalt store mengder, sier matforsker Kjersti Aaby.

MYTE: E-stoffer (også kalt tilsetningsstoffer) er farlig. FOTO: Berit Keilen / SCANPIX
MYTE: E-stoffer (også kalt tilsetningsstoffer) er farlig. FOTO: Berit Keilen / SCANPIX


Så mye kan du få i deg:

Det er ingen anbefalninger på hvor mye E-stoffer du kan få i deg, bare det ikke er unormalt store mengder.

Myte: Alkohol gir bare negative virkninger på kroppen.

Ekspertene sier:

Det er mye snakk om at rødvin generelt kan ha noen helsemessige fordeler. Ny forskning viser at dette kan være felles for all alkohol, og ikke nødvendigvis rødvin. Ingen anbefales å begynne å drikke alkohol for helsemessig vinning, men vi vet at alkohol øker det gode kolesterolet. Det har en beskyttende effekt mot hjerte- og karsykdommer. Det er snakk om en til to glass alkohol. Større mengder alkohol har vist seg å øke risikoen for hjerte- og karsykdommer, sier Øivind Kristensen ved Hjertelinjen hos Nasjonalforeningen for folkehelsen.

MYTE: Alkohol gir bare negative virkninger på kroppen. FOTO: Frode Hansen.
MYTE: Alkohol gir bare negative virkninger på kroppen. FOTO: Frode Hansen.


Så mye kan du drikke:

Det anbefales ikke å drikke alkohol for helsemessig gevinst.

Myte: Inntaket av egg bør begrenses, fordi det gir høyt kolestrol.

Ekspertene sier:

Det er plommen i egget som er kolesterolrik, og det er ikke kolestrol i eggehvitten. Før ble det anbefalt å begrense inntaket av egg, men for friske mennesker er det ikke slik nå lenger, sier Øivind Kristensen ved Hjertelinjen hos Nasjonalforeningen for folkehelsen.

MYTE: Inntaket av egg bør begrenses, fordi det gir høyt kolestrol. Foto: Mattis Sandblad.
MYTE: Inntaket av egg bør begrenses, fordi det gir høyt kolestrol. Foto: Mattis Sandblad.

Så mye kan du spise:

Det er ingen begrensninger på hvor mye egg du kan spise, så lenge du er frisk.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks