Hovedinnhold

Lundehunden Frøya sanker egg for å hindre flyulykker

TROMSØ (VG) For et halvt århundre siden var den norske lundehunden nær ved å bli utryddet. Nå er den kommet til sin rett igjen – som eggsanker for Avinor!

Denne saken handler om:

– Flink jente!

Lundehunden

Eldgammel, norsk rase.

Liten spisshund. Skulderhøyde 34–38 centimeter. Hannene kraftigere enn tispene.

Har flere anatomiske særtrekk, mest kjent for sine ekstra tær.

Rasen var nær ved å dø ut på 1950-tallet, da det bare var to, små bestander igjen på Værøy i Nordland og på Hamar.

I dag teller bestanden i underkant av 600 individer.

Norsk Lundehund Klubb har satt i gang et prosjekt hvor man krysser lundehund med andre raser, blant andre norsk buhund, for å få en mer genetisk bærekraftig bestand.

Kilde: Norsk Lundehund Klubb

Merete Evenseth har mer enn nok med å holde følge. Syv år gamle «Frøya» har fått teft på noe, og snuser seg frem mellom grus- og steinhauger ved Tromsø lufthavn. Over oss truer skrikende måker, terner og tjeld.

Matmor gir oppmuntrende instruksjoner. Men det er egentlig overflødig. For genene forteller «Frøya» og de andre hundene hva de skal gjøre.

– Da vi startet i fjor, hadde hun aldri prøvd dette før. Likevel visste både «Frøya» og «Gurine» at de skulle hente egg til meg, forteller Evenseth, som er matmor til to lundehunder.

Jaktet sjøfugl

Lundehunden er en norsk rase som ble brukt til jakt på sjøfugl langs deler av kysten i mange hundre år. Hunden ble sendt inn i trange huleganger og i steinurer for å hente ut levende fugl. Kjøttet var kjærkommen mat. Dunet ble til sengetøy.

Nye fangstmetoder på 1800-tallet førte imidlertid til at bruken av lundehund gikk ned. På 1950-tallet var rasen nær utryddet. I dag finnes det i underkant av 600 lundehunder. Det gjør den til en av verdens mest sjeldne hunderaser.

– Hverken vi eller hundeeierne var særlig optimistiske før vi startet opp i fjor. Nå er dette blitt en suksesshistorie, som vi ønsker å teste ut på andre norske flyplasser, sier driftssjef Svein-Idar Henriksen ved Tromsø lufthavn.

Når VG er med, finner de fem hundene 43 egg på en drøy time. Eierne legger igjen en stein i reiret, i håp om at fugleparet finner en annen egnet hekkeplass.

Hvert år er det i snitt rundt 10 «birdstrikes» – eller kollisjoner mellom fly og fugl – på flyplassen i Tromsø, opplyser Henriksen. Slike kollisjoner kan i verste fall føre til katastrofer. De fleste husker den spektakulære nødlandingen på Hudson-elven i New York i 2009, etter at et fly fra US Airways kolliderte med en flokk gjess som ødela to av motorene.

Helt nødvendig

<p>Avinor i Tromsø bruker lundehunder for å holde hekkende fugler unna flyplassområdet. Lundehunder er spesielt myke for å kunne krype inn i huler hvor fugler hekker. De har en ekstra klo på foten. Dette er lundehunden Frøya.</p>

Avinor i Tromsø bruker lundehunder for å holde hekkende fugler unna flyplassområdet. Lundehunder er spesielt myke for å kunne krype inn i huler hvor fugler hekker. De har en ekstra klo på foten. Dette er lundehunden Frøya.

Foto: Terje Mortensen, VG

– Uten eggsankingen og uttak av fugl, ville det ikke vært mulig å drifte flyplassen i hekkesesongen, sier Henriksen, som selv er hobbyornitolog.

Førsteamanuensis Robert T. Barrett på Seksjon naturvitenskap ved Universitetet i Tromsø, mener eggsanking med hund er en økologisk bærekraftig og human måte å holde bestanden nede, på de mest utsatte flyplassene.

– Avinor er forpliktet til å holde fuglebestanden nede. Å sanke egg er langt bedre enn å avlive voksenfugl. Så får vi håpe at de har vett nok til å finne andre hekkeplasser. Etter flere år med forstyrrelser, vil som regel fuglene sky området.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks