Hovedinnhold

Drosjenæringen raser

Delingsutvalget: Foreslår å fjerne løyveplikten for drosjene

<p>FÅR KONKURRANSE?: Om forslagene til utvalget blir vedtatt, kommer drosjenæringen til å bli liberalisert.</p>

FÅR KONKURRANSE?: Om forslagene til utvalget blir vedtatt, kommer drosjenæringen til å bli liberalisert.

Foto: Mona Langset, VG
Mandag leverer delingsøkonomiutvalget sin rapport til finansminister Siv Jensen, der de vurderer hvordan effekten av delingsøkonomien i Norge er.

Denne saken handler om:

VG kjenner til at utvalget blant annet foreslår at løyveplikten i drosjemarkedet fjernes.

Det betyr at Uber kan bli en legitim operatør i på det norske markedet.

– Det blir sosial dumping det. Da blir det så mange førere at ingen kan leve av det, sier leder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland.

I tillegg foreslår utvalget å øke skattleggingen av korttidsutleie av egen bolig, noe som blant annet kan gjøre det dyrere for dem som leier ut boligene sine gjennom Airbnb.

Ifølge VGs opplysninger står det i rapporten at delingsøkonomien gir positive muligheter for norsk økonomi, men at det er viktig å rette opp i ubegrunnede skjevheter – og at deltagerne burde betale skatt på lik linje med andre.

Sjefen for Uber i Norge: – Vi er veldig spente

– Ingen kan leve av det

<p>TAXINÆRINGEN: Øystein Trevland (55) i Norges Taxiforbund sier til VG at han ikke tror forslaget vil gå igjennom.</p>

TAXINÆRINGEN: Øystein Trevland (55) i Norges Taxiforbund sier til VG at han ikke tror forslaget vil gå igjennom.

Foto: Privat

– Jeg trodde delingsøkonomiutvalget skulle jobbe med delingsøkonomi og ikke løyveplikt. Det er det samferdselsdepartementet som skal ta seg av, sier Trevland.

Han mener at loven er forankret i regjeringen og henviser til at departementet i fjor fastslo at løyveplikten skulle bestå.

– Hvordan vil det påvirke drosjenæringen hvis utvalget får igjennom forslaget?

– Det er verst for det norske samfunnet, da mister distrikts-Norge rett på døgnåpen kollektivtransport som er grunnlaget for at løyveplikten skal bestå.

Les også: Skatteetaten går til aksjon mot 400 navngitte Uber-sjåfører

Foreslår en rekke tiltak

Utvalget foreslår i tillegg flere tiltak, som blant annet:

• Informasjonsportal om rettigheter og plikter i delingsøkonomien

• Styrket dialog og meglingstilbud på forbrukerområdet

• Rapporteringsplikt til skattemyndighetene for delingsøkonomiplattformer

• I tillegg bør det vurderes en forenklet skattebehandling av småinntekter fra tjenester.

– Omstilling

– Det er ille at et FrP-utvalg går til frontalangrep på drosjesjåførene, sier Heikki Eidsvoll Holmås, stortingsrepresentant for SV.

– Jeg mener det er på høy tid å stille krav til at drosjenæringen skal komme seg ovenpå både når det gjelder å sørge for nok biler når det trengs og teknologisk. Hvis utvalget i stedet lar det være fritt frem for skattetrikserne fra Uber som ikke tar ansvar for å ansette sjåfører på skikkelige vilkår, er bare trist.

Leder av juridisk avdeling i Huseiernes Landsforbund, Anders Leisner reagerer på utvalgets forslag om skatteøkning på korttidsutleie.

– Vi er overhodet ikke for noen økning av skatten på korttidsutleie, sier Leisner som mener skatten for korttidsutleie på 25 prosent er tilstrekkelig. 

I NHO håper man nå å vinke farvel til det de karakteriserer som «utdaterte reguleringer».

– De som kun snakker om drosjeløyver har blikket i bakspeilet. Det er viktig at vi ser delingsøkonomien som en del av omstillingen i Norge, sier administrerende direktør Håkon Haugli i NHO-foreningen Abelia, som blant annet har Uber som medlem.

– Det er naturlig at delingsøkonomiutvalget har brukt tid på drosjenæringen, først og fremst som eksempel på hvilke barrierer nye forretningsmodeller møter og hvilke utfordringer som må løses, sier Haugli.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks