Hovedinnhold

Fjerner brannfarlig T-banereklame i Oslo

(VG Nett) Den brannfarlige T-banereklamen i Oslo blir nå skiftet ut etter at VGTV kunne bevise at den lett tar fyr og smelter.

Denne saken handler om:

Etter branntesten til VGTV uttrykket branninspektør Daniel Johansen bekymring for brennbart materiale i reklame-installasjoner på T-banen.

Kommunikasjonssjef i T-banen, Bjørn Rydmark tar advarselen fra Brann- og redningsetaten svært alvorlig, og torsdag ble det kalt inn til møte for å løse situasjonen.

- Sammen med det ansvarlige reklamefirmaet, JCDecaux, har vi nettopp besluttet å fjerne reklamebannerne som henger over inngangen til rulletrappene. Dette skjer nå umiddelbart. Alle brannfarlige borrelåser på bannerne i trappene vil bli erstattet med brannsikre fester i løpet av fredagen, forsikrer Rydmark.

Borrelås-mekanismene som fester de store reklamebannerne viser seg å være svært brennbare.

VGTV:Så lett tar dette fyr

Frykter giftige gasser

Branninspektør Johansen sa onsdag til VG Nett at det farligste med reklamebannerne vil være giftige gasser.

- All branngass inneholder CO2 og er farlig for mennesker. Dette inneholder i tillegg klorgasser, kunne han fortelle.

Dette vil T-banen nå sørge for å få klarhet i.

DISSE BRENNER: Borrelåsfestene på reklamebannerne brenner som bare det, mens plaststoffet i midten smelter. Foto:
DISSE BRENNER: Borrelåsfestene på reklamebannerne brenner som bare det, mens plaststoffet i midten smelter. Foto:

- Vi krever nå at dokumentasjon og sertifikater for alt materiale og festemekanismer som benyttes, skal sendes til oss. Vi vil også ta stikkprøver for å kontrollere dette, sier kommunikasjonssjef Rydmark.

Passasjer frykter katastrofe

En avstemning på VG Nett viser at 36 prosent av de som har svart tenker på brannfare når de tar T-banen i Oslo.

Flere passasjerer uttrykker overfor VG Nett klar misnøye forholdene:

- Hvis de bruker brannfarlig materiale inne på stasjonene kan det jo bli en katastrofe. Kontrollerer ikke T-banen slike ting? , spør Liv Brennbakk fra rulletrappen på Stortinget stasjon.

VG Nett forklarer at T-banen har overlatt all reklamemontasje og kontroll til reklamefirmaet JCDecaux og at de sjelden kontrollerer selv.

- Dette burde det offentlige absolutt kontrollere og sjekke selv, mener Brennbakk.

- Sterkt beklagelig

OVERALT: De nye reklamebannerne dominerer alle Oslos sentrumstasjoner, som Stortinget, Jernbanetorget og Nationaltheatret. Foto:
OVERALT: De nye reklamebannerne dominerer alle Oslos sentrumstasjoner, som Stortinget, Jernbanetorget og Nationaltheatret. Foto:

VG Nett beviste i går at en testbit fra de nye reklamebannerne brenner som bare det. Reklamen omringer rulletrappene på de største T-banestasjonene i Oslo sentrum.

Reklamefirmaet JCDecaux, som har fått en langsiktig avtale om all kollektivtrafikk-reklame, tar også situasjonen alvorlig.

- Det er sterkt beklagelig at disse borrelåsene brenner. Vi vil foreta nærmere undersøkelser av materialet og sørge for at de brennbare borrelåsene blir skiftet ut med brannsikre borrelåser, sier administrerende direktør i JCDecaux, Øyvind Markussen.

Kommunikasjonssjef i T-banen, Bjørn Rydmark, informerer også om at de vil gå gjennom lovverket for brannsikkerhet og at de vil prøve å sette krav til bruk av selvslukkende materiale.

Den brennbare situasjonen på T-banestasjonene i sentrum skal nå bli utbedret i løpet av fredagen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks