Hovedinnhold

Brannfarlig reklame på T-banens fluktveier

(VG Nett) Reklamen som daglig omringer tusenvis av intetanende T-banepassasjerer i rulletrappene kan være en brannfelle.

Denne saken handler om:

Tips oss

Du har kanskje sett dem i lange remser på vei opp og ned rulletrappene til Oslo sentrums T-banestasjoner. Reklamebannere for blant annet Nike og Nescafe er ikke bare fine å se på, VGTV har bevist at de også er brannfarlige.

Se VGTV her:Så lett tar de fyr

Branninspektør i Oslo kommune, Daniel Johansen er kritisk til situasjonen.

- Det er helt unødvendig å henge reklame i brennbart materiale der det ferdes masse folk. Selve røykutviklingen fra slikt materiale er antageligvis det farligste. Dette vil vi følge opp med en gang, sier Johansen til VG Nett.

De utgangene som brukes daglig av flere tusen passasjerer i Oslo, er de samme som blir brukt som fluktveier ved en eventuell nødsituasjon i undergrunnen.

- Skal vekk øyeblikkelig

De lett antennelige bannerne henger i hopetall på de mest folksomme T-banestasjonene som Jernbanetorget, Stortinget og Nationaltheatret. Dette er stikk i strid med T-banens egne sikkerhetsregler.

- Dersom dette stemmer, høres det meget alvorlig ut. Vi kommer til å ta egne tester så snart som mulig , uttaler kommunikasjonssjef i T-banen, Bjørn Rydmark.

BETENKT: Branninspektør Daniel Johansen ser VGTVs testbrann. Han mener materialet brenner for godt. Foto: VGTV
BETENKT: Branninspektør Daniel Johansen ser VGTVs testbrann. Han mener materialet brenner for godt. Foto: VGTV

- Dette skal vekk øyeblikkelig om det ikke tilfredsstiller kravene, lover han.

Han legger til T-banen lenge har vært utsatt for hærverk og pøbelstreker og at det siste de ønsker på stasjonene er innretninger laget av brennbart materiale.

VG Debatt:Hva mener du om sikkerheten i Oslos kollektivtrafikk?

Kan ikke sjekke selv

T-banen har inngått en langsiktig avtale med reklamefirmaet JCDecaux, som har ansvaret for all reklame tilknyttet hovedstadens kollektivtilbud.

Ifølge Rydmark er det et absolutt krav at alt som settes opp av reklamemateriale skal være i brannhemmende materiale.

- Det høres ut som dette er imot disse kravene, men det må vi nå selv sette i gang nøyere undersøkelser av, opplyser han.

- Kontrollerer dere ikke hva som settes opp selv?

- Vi har et godt forhold til JCDecaux, og de bruker å rette seg etter våre krav. Vi har ikke mulighet til å sjekke ut hvert enkelt reklamestunt, sier kommunikasjonssjef Rydmark.

SKUMMEL PLASSERING: Dersom reklamebannerne tar fyr, kan folk risikere å få brennende plastbiter i nakken. Daniel Johansen frykter pyromaner mer enn storbrann. Foto: VGTV
SKUMMEL PLASSERING: Dersom reklamebannerne tar fyr, kan folk risikere å få brennende plastbiter i nakken. Daniel Johansen frykter pyromaner mer enn storbrann. Foto: VGTV

Vet du om svikt i offentlig brannsikring?Kontakt VG Nett-journalisten her

- Ikke overraskende

Administrerende direktør i JCDecaux, Øyvind Markussen mener ikke at reklamebannerne utgjør en fare for t-banepassasjerene i Oslo.

- Det er ikke helt overraskende at det er mulig å sette fyr på små biter av dette materialet. Men disse bannerne er laget av et flammehemmende stoff som er sikkerhetsgodkjent. Vi har også vist sertifiseringen til våre oppdragsgivere, understreker han.

VG Netts undersøkelser viser at borrelåsen, som reklamebannerne er festet med, tar lett fyr.

- Blir ikke disse sjekket?

- Det kan jeg ikke svare sikkert på nå, men de festemekanismene vi benytter er også noe vi bør kontrollere. Disse borrelåsene må vi se nærmere på, innrømmer Markussen i reklameselskapet.

Brudd på reglene

SMELTER SEG FAST: Plastbitene fra VGTVs testbrann har svidd seg fast i steinhellene. En skarp metallbit måtte til for å fjerne brannrestene. Foto: VGTV
SMELTER SEG FAST: Plastbitene fra VGTVs testbrann har svidd seg fast i steinhellene. En skarp metallbit måtte til for å fjerne brannrestene. Foto: VGTV

Markussen hevder også at de følger opp sertifiseringen fra sine leverandører ved hjelp av stikkprøver. Men han kan ikke garantere at det har skjedd i dette tilfellet.

Kommunikasjonssjef i T-banen, Bjørn Rydmark, er opprørt over situasjonen og viser til en avtale mellom T-banen og JCDecaux fra 2005:

- I henhold til punkt 4 i denne avtalen skal brannfarlig materiale overhodet ikke benyttes. Hensynet til passasjerenes sikkerhet er alltid det viktigste, sier han.

- Men gjelder dette også festemekanismer for reklamematerialet?

- Selvfølgelig. Dette gjelder også alle former for montasje, avslutter Markussen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks