Hovedinnhold

Ny blogger-plakat tar opp kampen mot spiseforstyrrelser hos unge jenter

<p>VIL BEVISSTGJØRE: Målet med Sunn Fornuft-plakaten er å få i gang en samtale om bloggeres ansvar for det de selv publiserer og å starte en bevisstgjøringsprosess, sier initiativtaker Susanne Kaluza.</p>

VIL BEVISSTGJØRE: Målet med Sunn Fornuft-plakaten er å få i gang en samtale om bloggeres ansvar for det de selv publiserer og å starte en bevisstgjøringsprosess, sier initiativtaker Susanne Kaluza.

Foto: Erlend Aas, NTB scanpix
Over 70 bloggere har sluttet seg til nye retningslinjer som skal bidra til å hindre at unge jenter får et negativt kroppsbilde.

Denne saken handler om:

Retningslinjene er etter flere måneders arbeid blitt nedfelt i Sunn Fornuft-plakaten, som ble lansert onsdag. 

Bak plakaten står Kvinneguiden.no, United Influencers,  psykiater Finn Skårderud, Bonnier Media og Aller Media. 

Det første av i alt ti punkter i plakaten går ut på at bloggere skal la være å skrive hvor mye de veier, oppgi deres kroppsmasseindeks (BMI), kaloriinntak og midjemål. 

– Det handler om å unngå å publisere hver minste detalj om hvordan du selv spiser og trener, med tall om kalorier og midjemål. Vi vil bevisstgjøre at det du skriver har konsekvenser for leserne, sier initiativtaker og redaktør i Kvinneguiden, Susanne Kaluza til VG.

– Det er forskjell på å sende noe på en SMS til tre venninner og massepublisere til 1000 personer du ikke kjenner. Derfor har vi gått sammen med en rekke bloggere og fått hjelp av fagpersoner for å lage tips om hvordan du kan blogge om mat, mote, trening og helse på en god måte, sier hun.

Les også: Stadig flere unge jenter blogger

Artikkelen fortsetter under bildet

<p>IKKE ALLTID RELEVANT: Blogger Linnea Myhre mener rådene som gis av enkelte bloggere, ikke alltid er relevant for andre.</p>

IKKE ALLTID RELEVANT: Blogger Linnea Myhre mener rådene som gis av enkelte bloggere, ikke alltid er relevant for andre.

Foto: Frode Hansen, VG

– Kan bli flinkere


Blogger Linnea Myhre har gitt innspill til plakaten og sier temaet den tar opp, er noe hun har vært opptatt av i mange år.

– Jeg ser ikke behovet for å dele ting som vekt, porsjonsstørrelser og antall tilbakelagte kilometer. Dette er detaljer som gjør det veldig lett for publikum å sammenligne seg og å føle seg mislykket dersom man ikke når opp, sier hun.

Myhre mener rådene som gis av bloggere, ikke alltid er veldig relevante for alle andre.

– Spesielt når det kommer til akkurat hvor langt din kropp kan løpe, eller hvor mye din kropp trenger av mat. Vi kan bli flinkere til å fokusere på mat- og treningsglede, framfor å skryte av hvor flinke vi er, sier hun.

Fikk du med deg? Nettavisen endrer blogg-kontrakt

Artikkelen fortsetter under bildet

<p>STØTTER: Jørgine Massa Vasstrand er en av bloggerne som støtter den nye plakaten. </p>

STØTTER: Jørgine Massa Vasstrand er en av bloggerne som støtter den nye plakaten. 

Foto: PRIVAT

Vil fortsatt svare på vekt-spørsmål

Treningsblogger Jørgine Massa Vasstrand driver bloggen og Instagram-kontoen Funkygine, som har 266.000 følgere. Hun er en av 71 bloggerne på listen over dem som støtter plakaten.

–  Jeg ønsker også å være med på det for å være et forbilde for andre opinionssledere. Dette er ting jeg har prøvd å være bevisst på hele tiden etter at Instagram-kontoen min og bloggen ble noe mer enn bare for familie og venner, sier Vasstrand.

Hun opplyser at hun imidlertid ikke kommer til å følge plakaten til punkt og prikke.

– I plakaten står det at man ikke skal skrive hvor mye man veier. Jeg får ofte spørsmål om det, og jeg kommer til å fortsette å besvare det spørsmålet. Men det handler om hvilken vinkling man presenterer ting i, sier hun.

– Mange skriver om en diett som om det skulle vært fasiten, og det tenker jeg er utrolig negativt for leserne, som ofte er unge jenter. Man må presisere at dette er noe som har funket for meg, sier hun.

Les også: Emilie «Voe» Nereng: – Vanskeligere å blogge med kjæreste

Overveldet

Kaluza sier målet var at minst 20 bloggere skulle ha sluttet opp om plakaten før lanseringen onsdag, mens det nå har blitt over 70.

– Det er vi veldig overveldet og glad for, sier hun.

Noen av landets største bloggere står imidlertid ikke på listen over dem som har sluttet seg til plakaten. 

– Har det ikke vært et mål å få med de aller største?

– Det som har vært et mål, er å nå bredt ut, og hvis de aller største vil være med, blir jeg kjempeglad, sier Kaluza.

 Hun håper nå at plakaten skal få i gang en debatt rundt bloggeres påvirkningskraft på unge jenter når det gjelder kroppsbilde.

– Blogg er nytt og ferskt medium, mens vi for mediene har hatt denne debatten ganske lenge. Det har ført til en fin konsensus blant moteredaktører når det kommer til bilder av undernærte modeller, det ser du nesten ikke i norske moteblader lenger. Nå håper vi at vi skal få i gang den samme debatten og den samme refleksjonsprossen på blogg.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks