Hovedinnhold

Forbrukeombudet: Norske toppbloggere driver ulovlig markedsføring

FIKK BREV: Ida Wulff er blant bloggerne som fikk irettesettelse av Forbrukerombudet. Nå skal merkingen av reklamen være korrekt, ifølge Wulff. Foto: Christopher Mørch Husby
FIKK BREV: Ida Wulff er blant bloggerne som fikk irettesettelse av Forbrukerombudet. Nå skal merkingen av reklamen være korrekt, ifølge Wulff. Foto: Christopher Mørch Husby
(VG Nett) Forbrukerombudet slår fast at norske toppbloggere bryter markedsføringsloven med ulovlig reklame.

Denne saken handler om:

22 av de største bloggene og 13 annonsører ble gjennomgått. Disse bloggerne har ifølge fagleder Tonje Hovde Skjelbostad mellom 10 og 80.000 lesere hver dag.

Bloggerne som ikke merket eller ikke merket innlegg godt nok som reklame har fått et veiledningsbrev fra Forbrukerombudet med en frist på tre uker til å innrette seg.

Også store annonsører i bloggverdenen har fått et brev om hvordan de skal veilede og opplyse bloggerne de bruker om korrekt merking av reklame.

- Reklame skal merkes

Blant de mest kjente på listen er Therese Charlotte Margrethe Nielsen som er toppblogger på blogg.no.

Også Emilie «Voe» Nereng, Aurora Mohn, Caroline Berg Eriksen (Fotballfrue), Linni Meister og Ida Wulff har fått brev.

De tre sistnevnte skal ha fått påpakning fra Forbrukerombudet for andre gang.

- Det vi så etter var hvorvidt blogginnlegg, hvor bloggeren får betalt for å skrive om for eksempel et produkt de har fått tilsendt, er merket som reklame på en god og tydelig måte, sier Skjelbostad til VG Nett.

Bloggere som tjener penger på å skrive om produkter og tjenester på bloggen sin er etter markedsføringsloven forpliktet til å merke dette som reklame.

Forbrukerne har krav på å få vite at dette nettopp er reklame, og ikke bloggernes personlige ytringer, ifølge Forbrukerombudet som mener problemet er økende.

FAGLEDER: Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet vil ha en slutt på ulovlig markedsføring på blogger. Foto: Forbrukerombudet
FAGLEDER: Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet vil ha en slutt på ulovlig markedsføring på blogger. Foto: Forbrukerombudet


- Veldig mange bloggere er gode på å merke blogginnleggene sine på riktig måte, men det er altfor mange som er for dårlig til det. Det er reklame, bare gjør det, merk det og bli ferdig med det. Det trenger ikke være vanskelig, sier Skjelbostad.

Hun forteller at de har også sett tilfeller hvor blogglesere selv reagerer på manglende merking av reklame i kommentarfeltet under et blogginnlegg.

- Har endret til riktig merking

Blogger Ida Wulff bekrefter overfor VG Nett at hun har fått brev fra Forbrukerombudet.

- Først fikk jeg en konkret mail om hvilke innlegg som var feil merket i bloggen, og for tre dager siden fikk jeg noe jeg opplevde som en generell mail til bloggere om hvilke regler som gjelder for markedsføring på blogg, sier Wulff.

- Hvorfor har du ikke merket reklamen på bloggen din?

- Jeg merker reklamen på bloggen min. Det har tidligere vært uklart hva slags form for merking jeg skal anvende, men jeg har nå fått tilstrekkelig informasjon fra Forbrukerombudet til å kunne merke reklame på riktig måte, sier hun, og legger til:

- Hvis Forbrukerombudet har konkrete ting de mener jeg gjør feil, setter jeg stor pris på om de informerer meg om det.

- Annonsørene har ansvar

Blogg-businessen blomstrer som aldri før og de tiltrekker seg profesjonelle aktører som ønsker å markedsføre sine produkter gjennom dem.

- Vi synes det er viktig også å sette fokus på annonsørene i denne sammenheng, fordi de har et ansvar som en profesjonell part. Det er definitivt bloggernes ansvar når de gjør bloggen sin til en bedrift som de tjener penger på, men mange av dem er bare 14-15 år, sier Skjelbostad.

- Derfor mener vi også annonsørene har et ansvar om å opplyse og veilede når de samarbeider med en blogger eller bruker blogg som markedsføringskanal, sier faglederen til VG Nett.

Ifølge henne har annonsørene ansvar på lik linje med situasjoner der de benytter andre markedsføringskanaler, som ved kjøp av annonseplass i nettaviser, radio eller TV.

For bloggerne som ikke innretter seg etter Forbrukerombudets krav kan det i verste fall ende i bøter.

- Bedres ikke dette så har vi muligheten til å bruke sanksjoner for å stoppe ulovlig markedsføring, som kan bety vedtak og tvangsmulkt. Vi håper det ikke er nødvendig, mye kan oppnås med en dialog, men i ytterste konsekvens er bøter en mulighet, sier Skjelbostad.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks