Hovedinnhold

Rekordmange krever erstatning for ødelagte biler

ØDELEGGELSER: Det er et stort forfall på vedlikehold på norske veier. Flere hundre VG Nett-lesere har sendt inn bilder. Foto: VG Nett-lesere
ØDELEGGELSER: Det er et stort forfall på vedlikehold på norske veier. Flere hundre VG Nett-lesere har sendt inn bilder. Foto: VG Nett-lesere
(VG) Å kjøre bil på norske veier kan bli en kostbar affære. Stadig flere bilister krever erstatning for skader de mener veien har skylden for.

Denne saken handler om:

- I vinter har vi registrert betydelig flere krav enn tidligere fra bilister som krever erstatning for skader forårsaket av veien. En del av kravene går på hull i veibanen. Men så har det jo også vært en spesiell vinter her i vest, med mye is og tine, sier leder for juridisk seksjon i Statens vegvesen Region Vest, May Britt Dahl.

VG og VG Netts lesere har sendt inn flere hundre bilder av ødelagte norske veier.

At veinettet er slitt merker også forsikringsselskapene.

- Norsk veistandard er atskillig verre enn den noensinne har vært. Så sinnssykt mange overraskelser som bilistene nå får i form av uventede hull, sprekker og telehiv, kan gi en dyr vår, sier fagansvarlig for bilforsikring i If, Kurt Undereidet.

KLIKK HER FOR Å LASTE OPP BILDER OG SENDE OSS TIPS OM DÅRLIGE VEIER! 

Les også: - Yrkessjåfører er redd for å gjøre jobben sin

Har du gode veisaker? Tips oss her 

Advarer påskebilistene

Han mener særlig påskebilistene bør være forsiktige når de kjører tunglastede biler, eventuelt med campingvogn eller tilhenger, på veier hvor de ikke er kjent.

Forsikringsbransjen tror det er store mørketall i slike skadesaker, siden utgiftene til reparasjon sjelden er så store at bileieren velger å bruke forsikringen med tap av bonus som resultat.

VESTNES: Slik ser det ut på en kommunal vei på Rekdal i Vestnes kommune. Fotografen har fått beskjed fra kommuenen at det vil ta minst seks uker å reparere veien. Foto: Heidi Landbakk
VESTNES: Slik ser det ut på en kommunal vei på Rekdal i Vestnes kommune. Fotografen har fått beskjed fra kommuenen at det vil ta minst seks uker å reparere veien. Foto: Heidi Landbakk

- Vi mener at grensen for hvor mye bilistene må tåle for lengst er nådd, sier informasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige forsikring.

Les også: Veisjokk: - Dette er jo livsfarlig

Må bevise uansvarlighet

Samtidig er det klart at det skal svært mye til før du som bileier får erstatning fra veivesenet hvis du har slått en skade på hjul eller bil i et stygt asfalthull.

- Det kreves dokumentasjon for at det foreligger uansvarlighet fra vei eierens side( kommune, fylke, Statens vegvesen/red. anm), at det skal være en sammenheng mellom slik uansvarlighet og skaden, og at man har hatt et økonomisk tap av skaden, sier informasjonsdirektør Sissel Faller i Vegdirektoratet.

Dom fra 1954

Veivesenet har ingen sentral oversikt over skadeerstatninger, bare at de forekommer i sjeldne tilfeller. Og de har heller ikke konkrete regler om hva som kan kalles uforsvarlighet fra deres side.

En Høyesrettsdom helt fra 1954 har vært retningsgivende for disse spørsmålene. Der slo retten fast at veibyggeren stiller veien, uansett tilstand, til rådighet for trafikantene. Så er det bilistenes eget ansvar å bruke veien i tråd med den rådende tilstanden.

Veitrafikkloven krever at man til en hver tid skal kjøre etter forholdene.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks