Hovedinnhold

Øst-vest utredningen: Anbefaler to veier Oslo-Bergen

HAUKELI: Vegvesenet går trolig inn for at E134 Haukeli (bildet) og Riksvei 7/52 over Hemsedalsfjellet skal bli de prioriterte veiene mellom øst og vest.
HAUKELI: Vegvesenet går trolig inn for at E134 Haukeli (bildet) og Riksvei 7/52 over Hemsedalsfjellet skal bli de prioriterte veiene mellom øst og vest. Foto: Espen Sjølingstad Hoen, VG
Onsdag tegner Statens Vegvesen det nye veikartet mellom Oslo og Bergen:  Vinnerne er trolig E134 over Haukeli, og Riksvei 7 og 52 via Hemsedal og Lærdal.

 Enda en gang har veimyndighetene kastet seg over det store og evige spørsmålet, nemlig: Hvilken av hovedveiene mellom Oslo og Bergen, øst og vest, som skal få mest penger og mest trafikk?

Onsdag kommer svaret.

Da kommer ledelsen i Statens Vegvesen til samferdselsminister Kjetil Solvik Olsen (Frp) med «Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet».

- Målet er å få til veiforbindelser mellom øst og vest med 100 prosent åpningstid, hele året og hele døgnet. Det mener vi er mulig, med tunneler og andre tiltak, sier Hans Silborn til VG.

Han er fagdirektør i Vegvesenet og har ledet utredningsarbeidet.

Silborn vil ikke avsløre etatens anbefalinger, men VG har snakket med flere kilder som har fulgt utredningsarbeidet tett.

Dette er trolig hovedkonklusjonen, så langt VG kjenner den:

Ifølge VGs opplysninger, vil Statens vegvesen anbefale at E134 gjennom Buskerud og Telemark, over Haukeli og til Odda, får prioritet som en av hovedveiene, og at den rustes opp slik at vær og vind sjelden eller aldri vil stoppe trafikken.

Det er aktuelt, ifølge VGs kilder, å legge veien i tunnel for å komme under de mest værutsatte strekningene, på 1000 meter over havet.

E134 har stort trafikkgrunnlag fordi den også dekker trafikk til og fra Rogaland og Haugesund-området.

 

I tillegg vil Vegvesenet trolig peke på Riksvei 7 og 52 gjennom Hallingdal, over Hemsedalsfjellet og ned til Lærdal, som den andre fjellovergangen det skal satses på. En rekke delprosjekter er allerede på gang, og reisetiden blir stadig forkortet:

** Den nye tunnelen gjennom Sokna er allerede blitt en populær «snarvei», uansett om man velger fjellkryssing over Hardangervidda, Hemsedal-Lærdal, eller Hol til Aurland.

** Strekningen mellom Sandvika og Hønefoss er snart i arbeid, og innen 1.februar skal Vegvesenet og Jernbaneverket presentere forslag til en felles trase for motorvei og jernbane fram til Hønefoss. Innen 10-15 år skal ny vei og ny jernbane som kraftig forkorter reisetiden fra Oslo, stå klar.

- I alle våre beregninger har vi lagt til grunn at det kommer en motorvei fra Oslo til Hønefoss om ikke så veldig mange år, sier Hans Silborn til VG.

«Taperne» om de store veipengene blir i så fall E16 gjennom Valdres og over Filefjell, og Riksvei 7 over Hardangervidda.

Veien over Hardangervidda er den som flest velger i sommerhalvåret, fordi den er kortest i antall kilometer, men ligger svært utsatt til i vinterhalvåret. Da velger mange av sjåførene å kjøre via Lærdal og Hemsedal i stedet.

Regionrådet i Hallingdal har stilt seg tungt bak en ny 16 kilometer lang tunnel på Riksvei 7, som vil gjøre veien over Hardangervidda til en sikker helårsvei. Ifølge VGs opplysninger vil Vegvesenet vende tommelen ned for denne løsningen i denne omgangen.

Utredningen er en del av planarbeidet til neste Nasjonal Transportplan, og nå skal den ut på bred høring.

Valdres vil trolig raskt yppe til omkamp for å få prioritert «sin» vei, E16 over Fillefjell, den gamle kongeveien fra 1793, som Stortinget i 1993 vedtok å oppgradere til stamvei mellom Oslo og Bergen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks