Hovedinnhold

Mintes Renate (16) og Kjersti (18) på dødsveien

- Norges farligste veistrekning, mener trafikkforening

OMKOM: Familien og vennene til Renate og Kjersti Sleire Holmaas la lørdag ned blomster og tente lys til minne om de to jentene. Foto: Hallgeir Vågenes
OMKOM: Familien og vennene til Renate og Kjersti Sleire Holmaas la lørdag ned blomster og tente lys til minne om de to jentene. Foto: Hallgeir Vågenes
(VG Nett) Rundt 200 mennesker deltok lørdag i en minneseremoni for de to søstrene som omkom i en trafikkulykke fredag.

VG følger

Renate Sleire Holmaas (16) og hennes storesøster Kjersti Sleire Holmaas (18) ble momentant drept i en frontkollisjon ved Ostereidet i Lindås kommune fredag. De to var på vei hjem fra Knarvik videregående skole, der de begge var elever.

Venner og familie samlet seg lørdag på dødsveien. De sørgende marsjerte samlet til stedet, før det ble sagt minneord, lagt ned blomster og tent lys.

Les også:Lensmann: - Dette er sorg fra ende til annen

Under seansen spilte også musikkorpset søstrene var aktive i.

- Det var utrolig sterkt og veldig rørende. Dette er et lite sted der alle kjenner alle, og både foreldrene og de omkomne var sentrale i mange aktiviteter i vårt samfunn. Det er klart at dette går veldig sterkt inn på oss, sier Håkon Matre, som er ordfører i jentenes hjemkommune Masfjorden.

- Kunne vært unngått

Europavei 39, der ulykken skjedde, ble stengt i begge retninger mens minneseansen pågikk. Denne veien er svært ulykkesbelastet. Foreningen Nei til Frontkollisjoner beskriver europaveien mellom Bergen og Trondheim som den verste og farligste stamveistrekningen i hele Norge.

- Dette er begrunnet i antall ulykker og veibredde. Deler av veien mangler gult midtfelt nord for Bergen fordi den er for smal, sier daglig leder Geirr Tangstad-Holdal, som selv mistet sin søster, svoger og niese i en frontkollisjon på E39 i 2006.

Foreningen mener at dødsulykken kunne ha vært unngått dersom det var satt opp midtdelere på veistrekningen.

- Bilen ble smadret av en møtende trailer. Rekkverket på siden av veien forhindret at bilen kjørte ut, men den ble så kastet over i motsatt kjørebane. Dette ville blitt hindret av et midtrekkverk, sier Tangstad-Holdal.

Saken fortsetter under bildet ...

DØDSULYKKE: De to søstrene omkom etter at de mistet kontrollen over bilen de kjørte, for så å treffe et motgående vogntog på E39 i Lindås kommune i Hordaland fredag ettermiddag. Foto: TV Nordhordland
DØDSULYKKE: De to søstrene omkom etter at de mistet kontrollen over bilen de kjørte, for så å treffe et motgående vogntog på E39 i Lindås kommune i Hordaland fredag ettermiddag. Foto: TV Nordhordland


Kritiserer politikerne

Både politiet i Hordaland og ordfører Matre bekrefter at E39 er ulykkesbelastet.

- At den er utsatt er det ingen tvil om, sier ordføreren, og nevner en rekke ulykker og dødsulykker.

Nei til Frontkollisjoner retter nå skarp kritikk mot de siste årenes politiske samferdselsprioriteringer.

- Allerede i 2004 kom det en Sintef-rapport som slo fast at møtefrie veier utelukket hele 85 prosent av alle dødsulykker. Dette er tall jeg har prøvd å banke inn i politikernes bevissthet - vi har soleklare eksempler på hva god vei vil ha å si for ulykkesstatistikken når det kommer til antall døde og skadede, mener Tangstad-Holdal.

Ordfører Matre understreker at det er staten som har ansvaret for europaveien, men varsler snarlige utbedringer.

- E39 er en del av Nasjonal transportplan, og det arbeides med å få den forbedret gjennom trafikksikkerhetstiltak og nye traseer. Det er planlagt arbeid for å få lagt om deler av veien, som begynner ved årsskiftet. Det er prosesser i gang. Vi er veldig opptatt av dette både i kommunen og regionen, sier han.