Hovedinnhold

Flere norske byer kan få rushtidsavgift

Akuttiltak i Oslo: 50 prosent høyere p-avgift

Så lite som 8-10 prosent reduksjon i trafikken kan være nok for å gi mindre kø og bedre klima. Nå vil politikerne innføre rushtidsavgift i flere norske byer.

– Vi vet at det kan være nok med en reduksjon på 8-10 prosent for at trafikken skal gli bedre og at lufta blir bedre, sier assisterende direktør i Transportøkonomisk institutt, Kjell Werner Johansen, til VG.

BAKGRUNN:Bompengesjokk for bergenserne

Derfor tror han det vil merkes når byer innfører rushtidsavgift.

Ser til Stockholm

Han sier at det bare er Trondheim, Kristiansand og til dels Stavanger som tidligere har hatt differensiering av avgifter i rushtiden i Norge.

Men Stockholm har med hell innført en avgift som er sammenliknbar med systemet Bergen nå har innført.

– Stockholm har innført en ren rushtidsavgift på et sammenliknbart nivå med Bergen. Effekten på trafikken i den svenske hovedstaden var over all forventning. Der har de redusert køene og fått bedre luftkvalitet, sier Johansen.

LES OGSÅ: Nye pålegg skal rense luften

Vil ha rushtidsavgift som monner i Oslo

<p>OSLO: Det har blitt dyrere å parkere i sentrum, og snart forsvinner kommunale p-plasser på dager med mye forurensning. FOTO: Annemor Larsen</p>

OSLO: Det har blitt dyrere å parkere i sentrum, og snart forsvinner kommunale p-plasser på dager med mye forurensning. FOTO: Annemor Larsen

I Oslo er Bystyrerepresentant i Helse- og sosialkomiteen Eivind Trædal (MDG) glad for at Bergen nå har fått rushtidsavgiften på plass.

– Vi vet at hvert år dør opp til 1500 mennesker på grunn av luftforurensning. Høy biltrafikk gir hjerte- og karsykdommer og luftveissykdommer, og Oslo er hardt rammet. Også for oss er rushtidsavgift et viktig tiltak for folks helse, sier han.

LES OGSÅ:Færre kjører i Bergensrushet

Hvorvidt det faktisk blir rushtidsavgifter i Oslo, kommer an på forhandlingene i Oslopakke tre som skal være ferdig i mai. Her må både Oslo og Akershus komme til enighet om avgiftene. Blir de enige kan rushtidsavgiftene tre i kraft neste vinter. Trædal sier at de ønsker en rushtidsavgift som monner, og det kan bety samme størrelsesforhold som i Bergen.

LES OGSÅ: Nå er luften så dårlig at Karianne (8) må bruke maske

Som et akuttiltak mot den dårlige Oslo-luften ble det allerede 11. januar innført 50 prosent høyere avgift på kommunale parkeringsplasser i sentrum.

Nå koster det 56 kroner per time å sette fra seg bilen på kommunale parkeringsplasser innenfor Ring 1.

– I løpet av vinteren vil vi også få på plass begrenset tilgang til parkering på dager med akutt forurensning. Da vil kommunale parkeringsplasser i sentrum stenge, sier byrådssekretær Daniel Rees (MDG).

Byrådet i Oslo jobber med flere akutte tiltak for å bedre luften:

• Miljøfartsgrense på E6, E18 og Ring 3 til 60 km/t i vinterhalvåret, samt økt piggdekkgebyret.

• Det rødgrønne byrådet i Oslo ønsker også å få på plass permanente gebyrbaserte lavutslippssoner.

• Oslo har også en forskrift om dieselforbud på kommunale veier ute til høring, med frist 25. februar. De samme forskriftene vil også kunne gjelde datokjøring.

• Bystyret har i tillegg programfestet at de vil gjøre hele Oslo sentrum innenfor Ring 1 bilfritt i løpet av bystyreperioden.

<p>TRONDHEIM: Bomringen har ført til færre biler i sentrum.</p>

TRONDHEIM: Bomringen har ført til færre biler i sentrum.

Foto: Ned Alley, VG

Mindre trafikk i Trondheim

Trondheim innførte avgift i rushtiden allerede i 2010.

– Miljøpakkens bomsystem ble etablert i mars 2010 med dobbelt pris i rushtiden. Over det vi kaller bomsnittene falt trafikken med cirka 10 prosent, forklarer prosjektmedarbeider for Trondheim kommune, Hans Kringstad.

Bommene har ifølge Kringstad, gitt både mindre kø og bedre byluft enn noen gang. Da Miljøpakkens bomsystem ble etablert kostet det 20 kroner mellom 07 og 09 om morgenen og mellom 15 og 17 på ettermiddagen. Disse prisene er uten rabatt for brikke, men dobbel pris gjelder uansett.

– I 2014 ble systemet utvidet med flere bommer, de fleste nye med lavere takst og mindre forskjell på rushtid enn de første, sier Kringstad.

Les også: Raymons Johansen refser statsråder for luftkrisen!

– Trafikken i bomsnittet falt nok en gang. I dag har vi 17 prosent mindre trafikk i bomsnittene enn før bomsystemet kom i 2010. Det til tross for at byen vokser.

Kringstad opplyser at Reisevaneundersøkelser (RVU) viser at Trondheim har hatt en reell nedgang i all biltrafikk, også utenom bomsnittene de første fire årene etter at bomsystemet ble innført. Samtidig har både kollektivtransport og sykling økt kraftig.

– For denne perioden er det snakk om cirka 4000 færre bilturer daglig i løpet av fire år, sier Kringstad som presiserer at halvparten av bompengene går til tiltak for kollektiv, sykkel og gange.

<p>TROMSØ: Kan bli rustidsavgigt her også.</p>

TROMSØ: Kan bli rustidsavgigt her også.

Foto: Terje Mortensen, VG

Åpner for avgift i Tromsø

Tromsø-politikerne har tidligere sagt nei til å innføre rushtidsavgift som virkemiddel for å bedre luftkvaliteten. Nå jobber byrådet med en ny klimaplan.

Byråd for byutvikling Ragni Løkholm Ramberg sier til VG at flere tiltak er på tapetet:

– I den nye klimaplanen skal vi gi oss flere virkemidler. Det kan bety innføring av nye avgifter for å begrense biltrafikk, og virkemidler for å legge til rette for kollektiv, sykkel og gange.

Klimaplanen skal vedtas innen 1. Juli, og gjennomføringen vil da kunne skje i løpet av ett til tre år.

En del av problematikken i Tromsø er ifølge Ramberg at målepunktene ikke er optimale.

– Det er likevel ingen tvil om at situasjonen er alvorlig. Som ansvarlig myndighet kan vi ikke leve med at luftforurensingen i Tromsø er så ille at folk opplever store plager med å oppholde seg utendørs og at det er farlig for barn å leke ute.

Hun presiserer at problemene skyldes at vi kjører for mye bil året rundt. Ikke bare når det er vindstille og kaldt.

En av årsakene til svevestøvproblematikken i Tromsø er at piggdekkandelen er langt høyere her enn i byer lenger sør. Mens 86 prosent av bilistene i Bergen velger piggfritt, er andelen kun 13 prosent i Ishavsbyen, ifølge Statens vegvesen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks