Hovedinnhold

Bompengesjokk for bergenserne

Dobbel pris for å kjøre til byen i rushtiden

BERGEN (VG) – Usmakelig! Folk kjører ikke mindre – og samtidig øker de buss- og baneprisene også. Det er helt meningsløst!

Denne saken handler om:

Bilister i Bergen våknet til en ny virkelighet mandag: Plutselig kostet det nesten dobbelt opp å ta bilen til sentrum – hvis du måtte gjøre det i rushtiden.

Les også: Ernas sjokkøkning

Morgensjokk

Tanken er å få ned rushproblemene og kødannelse på flere av innfartsårene.

Frem til mandag har det kostet 25 kroner å passere bomringen i Bergen. Men fra nå vil det være forskjellige priser i og utenom rushen.

Mellom 06.30 og 09.00 om morgenen spretter nemlig bompengesatsen opp til 45 kroner. Det samme gjelder mellom 14.30 og 16.30 om ettermiddagen.

Utenom disse tidene – og i helgene – går derimot satsene ned fra 25 kroner til 19 kroner.

Samtidig legges også satsene for månedskort på en prisøkning på 2,5 prosent i gjennomsnitt.

Les også: Må bruke maske i trafikken

Folk vi traff på Bergen storsenter i går, var noe delt i synet på de nye rushsatsene:

Arvid Olsen (59), Askøy:

<p>MENINGSLØST: - Jeg må ut med sytti kroner for å kjøre inn til Bergen, sier askøyværingen Arvid Olsen (59).</p>

MENINGSLØST: - Jeg må ut med sytti kroner for å kjøre inn til Bergen, sier askøyværingen Arvid Olsen (59).

Foto: Hallgeir Vågenes, VG

– Dette er usmakelig. Jeg bor på Askøy og må ut med 70 kroner for å komme meg en tur til byen. Men jeg tror kanskje jeg vil forsøke å skyve litt på kjøretidspunktene hvis jeg kan. Jeg kjører mye, og legger vel gjennom jobben igjen 30.000 kroner i bompenger årlig. Og det hele er jo meningsløst når vi samtidig ser at de legger på prisene på kollektivtrafikken også.

Johan Skrede (36), Bergen:

<p>Johan Skrede (36), Bergen</p>

Johan Skrede (36), Bergen

– Jeg har en viss forståelse for dette, særlig hvis det kan få ned biltrafikken. Selv bor jeg like utenfor bomringen, og kommer meg til jobb med sykkel eller buss. I Sverige har de erfaringer for at rushavgift gir positive resultater på køene. Det kjedelige er jo at de legger på busstakstene også.

<p> Hanne Marie Ruud (38) og Henriette (11)</p>

 Hanne Marie Ruud (38) og Henriette (11)

Hanne Marie Ruud (38) og Henriette (11):

– Vi kjører sjelden inn til byen, så dette er ikke noe stort problem. Men dersom dette kan gjøre noe med køene, er det forståelig. Vi har jo et problem med lange køer til og fra Sotra i rushtiden på hverdager.

<p>  Monica Nilsen, Os<br/></p>

  Monica Nilsen, Os

Monica Nilsen, Os:

– Hadde busstakstene gått ned tilsvarende, ville dette gitt mening. Jeg bor på Os, og forsøker nå å flytte avgangen slik at jeg er gjennom bomstasjonene før klokken 06.30 om morgenen. Ellers tror jeg folk som har barn og må levere, kjører som de har gjort, fordi de må. Da blir dette usosialt.


Kåre Mjøs (75), pensjonist:

<p>Kåre Mjøs (75), pensjonist</p>

Kåre Mjøs (75), pensjonist

– Prinsipielt er dette greit, mener jeg. Noe måtte gjøres. Selv kjører jeg lite nå som pensjonist. Ellers synes jeg nok buss- og banetilbudet er for dårlig – tungvint å måtte gå fra buss til bane og henge og vente – og det tar for lang tid. Vi må få flere direkteruter, men de tas vekk.

Kjørte tidlig

Ifølge tall fra driftsselskapet B & T Signaal som Bergensavisen innhentet i går, var det hundrevis av bilister som forskjøv kjøringen sin i minuttene før bompengene økte dramatisk: I kvarteret fra 06.15 til 06.30 gikk trafikken opp med over 50 prosent, mens den i neste halvtimen gikk ned med over 20 prosent.

De massive bomsatsene har gjort Bergen til en av landets ledende elbil-byer: Elbiler betaler ikke bompenger – foreløpig i alle fall. Tall fra Opplysningskontoret for veitrafikken viser at mer enn hver fjerde nye bil i Bergen er en elbil – hele 28,4 prosent av nybilsalget var biler uten fossile utslipp.

Det ble solgt hele 25.779 elbiler her i landet i fjor, noe som utgjorde 17,1 prosent av nybilsalget på landsbasis.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene