Hovedinnhold

Advarer mot «diesel-lekkasje» fra Øst-Europa

<p>KIRKENES MANDAG: Eier av Shell-stasjonen Kirkenes Service, Knut Rollstad, konkurrerer allerede hardt med russer-diesel til en tredjedel av literprisen på den som ble tilbudt kundene i Kirkenes mandag kveld.</p>

KIRKENES MANDAG: Eier av Shell-stasjonen Kirkenes Service, Knut Rollstad, konkurrerer allerede hardt med russer-diesel til en tredjedel av literprisen på den som ble tilbudt kundene i Kirkenes mandag kveld.

Foto:, Privat
Både Lastebileierforbundet og eiere av bensinstasjoner advarer mot økt diesel-fylling og diesel-smugling fra utlandet etter nyttårs-prishoppet i Norge.

Direktør i Lastebileierforbundet og tidligere partisekretær i Frp, Geir A. Mo er oppgitt over en dieselpris på opp mot 16 og 17 kroner literen som følge av de nye avgiftene fra hans tidligere medpolitikere.

Les også: Nå får vi tidenes høyeste drivstoffpris

Som direktør i Lastebileierforbundet ser han daglig norske transportører som sliter i konkurransen mot utenlandske kolleger som fyller vesentlig billigere diesel og dundrer innover grensestasjonene.

Les: Raser mot rekordhøye drivstoffpriser

– Mens en vanlig personbilist nå må ut med 800-900 kroner for full tank, snakker vi om flere tusen kroner for å fylle tanken for våre medlemsbedrifter. Dette skjer takket være politikere som ikke har fulgt godt nok med i timen, sier Mo til VG.

Han mener partiene bak budsjettforliket og avgiftsøkningen på drivstoff, inkludert hans gamle arbeidsgiver Frp, ikke har vurdert konsekvensene av avgifts- og prisøkningen.

Leste du? Selger diesel så spruten står - utslippene øker år etter år

<p>LASTEBIL-SJEF: Geir A. Mo mener partiene som sørger for avgiftshopp og rekordhøye drivstoffpriser ikke har sett godt nok på følgene av budsjettforliket.</p>

LASTEBIL-SJEF: Geir A. Mo mener partiene som sørger for avgiftshopp og rekordhøye drivstoffpriser ikke har sett godt nok på følgene av budsjettforliket.

Foto: Heiko Junge, NTB scanpix

– Dette får konsekvenser for norske arbeidsplasser. Norske transportører blir i enda større grad utkonkurrert av utenlandske- som kan kjøre på mye billigere drivstoff. I tillegg vil vi få økt smugling av diesel. Og dyrere diesel her hjemme vil føre til dyrere transportkostnader som igjen vil gi dyrere varer for forbrukeren, sier Mo.

Les også: Frp-Per varslet avgiftshopp i sommer

Eier av Shell-stasjonen i Kirkenes, Knut Rollstad, har lenge opplevd at bilister i Sør-Varanger og omegn drar over grensen til Russland for å fylle diesel.

– Der ligger prisen på rundt fem kroner literen. Folk herfra kjører mer enn tidligere til Russland for å fylle drivstoff, sier Rollstad til VG.

Ifølge nettstedet Globalpetrolprices.com lå dieselprisen like før nyttår på 0,59 dollar i Russland, mens den lå på 1,66 dollar i Norge - før avgiftshoppet. Snittprisen internasjonalt lå på 0,87 US dollar.

Dropper bombetaling

Mo i Lastebileierforbundet irriterer seg også over prisøkningen i mange bomstasjoner ved nyttår, og minner om at mange utenlandske transportører spekulerer i å la være å betale bompenger under sine transportoppdrag i Norge.

Ikke dyrt nok? Miljø-Rasmus vil ha en femmer i prishopp

– Dette blir i liten grad fulgt opp godt nok av norske myndigheter, sier Mo.

– Hvordan reagerer du på at dine tidligere kolleger i Fremskrittspartiet har bidratt til å innføre avgiftshoppet på drivstoff?

– Lastebileierforbundet er skuffet over at dette blir innført. Samtidig så ser jeg at det er et resultat av den politiske situasjonen. Dette må vi nå forholde oss til, svarer Mo.

Nær 17 kroner literen

Innehaver av Cirkle K-stasjonen i Vadsø, Raymond Ananiassen, har også hørt om den økte Russland-trafikken, men merker selv ikke så mye til konkurransen fra billig russer-diesel.

– Avstanden dit blir for stor til at det lønner seg noe særlig for bilister i mitt distrikt, sier bensinstasjoneieren i Finnmarksbyen. Han tok kr. 16.63 for en liter bensin mandag kveld, mens dieselen sto i kr. 15.59.

Det er ca. 18 mil fra Vadsø til Kirkenes, som ligger mye nærmere grensen til naboen i øst.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks