Hovedinnhold

Anundsen får kritikk for sikkerhetsreklame

<p>MØTTE PRESSEN: Justisminister Anders Anundsen la fredag frem lovforslag for å gi politiet økt adgang til overvåkning.</p>

MØTTE PRESSEN: Justisminister Anders Anundsen la fredag frem lovforslag for å gi politiet økt adgang til overvåkning.

Foto: Frode Hansen, VG
Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp) får kritikk for å stille opp i et reklamebilag om samfunnssikkerhet.
<p>ANNONSEN: Her er dukker justisministeren opp i innholdsmarkedsføring om samfunnsikkerhet.</p>

ANNONSEN: Her er dukker justisministeren opp i innholdsmarkedsføring om samfunnsikkerhet.

I lørdagens utgave av Aftenposten figurerer justis- og beredskapsminister Anders Anundsen i en helsides annonse under tittelen «Samfunnssikkerhet».

Annonsen gir lovnader om at det i søndagens utgave vil komme et eget innstikk hvor vi vil få lese om statsrådens tanker om trygghet og IKT-sikkerhet i det norske samfunnet, og er i regi av innholdsmarkedsføringsbyrået Mediaplanet.

Trykkingen av bilaget er imidlertid stoppet fordi en av annonsørene hadde brukt Røde Kors’ logo uten tillatelse. Ifølge Mediaplanet regner de med å få det på trykk innen onsdag neste uke.

– Uten journalistisk filter

Gunnar Bodahl-Johansen, ekspert på presseetikk, mener det er problematisk at statsråden bidrar i en reklame.

Han mener statsråden er med på å lure folk inn i et univers som man tror er journalistisk motivert, men som i virkeligheten dreier seg om et kjøpt og betalt produkt.

– Det er lureri som jeg mener både han og mediene bør holde seg for god for. Særlig statsråder har et ansvar for å unngå slikt lureri, og jeg setter store spørsmålstegn ved det, sier han.

Bodahl-Johansen mener det er åpenbart at statsråden får komme til orde uten innvendinger.

<p>PRESSEETIKK-NESTOR: Gunnar Bodahl-Johansen ved Institutt for journalistikk.<br/></p>

PRESSEETIKK-NESTOR: Gunnar Bodahl-Johansen ved Institutt for journalistikk.

Foto: ., VG

– Det journalistiske filteret som er helt nødvendig for samfunnsdebatten er fjernet. Anundsen har tidligere sendt ut budskap hvor han også kunne fortelle sin historie uten dette filteret, og dette er jo en forlengelse av det, sier han.

Anundsen: – Naturlig å takke ja

Anundsen sier at han ikke visste at han ville bli brukt i en annonse for bilaget.

– Hadde jeg blitt spurt om dette, hadde jeg mest sannsynlig takket nei, skriver han i en kommentar formidlet av kommunikasjonsrådgiver Tonje Torsgard.

Samtidig avviser han kritikken fra Bodahl-Johansen.

– Samfunnssikkerhet og beredskap er et av regjeringens satsingsområder. Derfor var det naturlig for meg takke ja til å bidra med et innlegg i Aftenpostens bilag som skulle handle om nettopp samfunnssikkerhet.

– Kritikken fra Gunnar Bodahl-Johansen tar jeg således med fatning. Jeg synes det fremstår som ganske urimelig å kritisere en statsråd for å bidra til fokus på eget område. Dette er ikke reklame, men en kronikk som kunne vært trykket i en hvilken som helst sammenheng, sier Anundsen.

På nettsiden til bilaget, samfunnssikkerhetnorge.no, ligger tre innlegg signert Anders Anundsen.

Stavrum: – Dyp skepsis mot de frie mediene

Annonsen kommer dagen etter at justisministeren lanserte sine ønsker for politiets anledning til å bruke skjule metoder og overvåkningen i deres arbeid.

– Nå er vi i tiden hvor overvåking er i fokus, og det er jo et underlig sammenfall at Anundsen blir et trekkplaster i et slikt innstikk kun et par dager etter at han har lagt frem nye overvåkingsgrep for Norge, mener generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum.

<p>REAGERER: Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum.</p>

REAGERER: Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum.

Foto: Vidar Ruud, NTB scanpix

Skrytevideo kritiseres: – Dette er propaganda

I fjor høst fikk Anundsen skarp kritikk da han lanserte han en skrytevideo som tok for seg hvilke tiltak hans departement hadde gjennomført siden de overtok maktens storstue.

– Hva er dine tanker om at statsråden igjen benytter enveiskommunikasjon i formidlingen av sitt budskap?

– Det er en kjent sak at Anundsen nærer en dyp skepsis mot de frie mediene, det har han betalt mye for å lage en video om tidligere. At han nå ønsker å eksponere seg via content marketing er vel i tråd med det, mener Løken Stavrum.

Les også: Her er Anundsens skrytefilm-regning til skattebetalerne

Hun legger til:

– I et samfunn med etablert pressefrihet så kunne det jo vært fint om vi hadde en justisminister som tydelig og klart anerkjente verdien av en fri presse.

 – Ikke rart i det hele tatt

Sebastian Keta, daglig leder i Mediaplanet, sier til VG at Anundsen ble spurt om å bidra i kampanjen fordi de mener han har en sentral rolle.

Keta opplyser at Justisdepartementet ikke har betalt for å figurere i innstikket, og vil ikke kommentere hvorvidt Anundsen eller Justisdepartementet ble spurt om det var greit å bruke bilde av statsråden i annonsen Aftenposten.

– Vi lager en hel del kampanjer, og det er veldig vanlig at vi bruker statsråder i våre kampanjer. Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks