Klikk her for å gå til forumet
Klikk her for å gå til forumet
(VG Nett) Forskere fra ærbødige Oxford University har funnet en ny bruk for dataspillklassikeren Tetris.
|
|
POPULÆRT I OVER 20 ÅR: Tetris har etter at det ble lansert på 80-tallet funnet veien til en rekke forskjellige plattformer. Foto: Wikimedia commons
|
De som har tilbrakt timevis foran datamaskinen med å stable de fargerike blokkene hadde vel neppe trodd de kunne kalle det helsebringende. Nå kan det derimot vise seg å være en slags terapi i dataspillingen.
De britiske forskerne viste frivillige testpersoner traumatiske filmklipp av alvorlige skader og groteske hendelser. Etterpå lot de halvparten spille Tetris, mens de andre ikke fikk noe spesielt tilbud, skriver BBC.
Resultatet var påfallende: de som hadde spilt dataspillet rapporterte vesentlig færre såkalte flashbacks av de grusomme filmklippene i tiden som fulgte, enn de andre.
Spill nettspill gratis på VG Nett
Færre traumer
Forskerne forklarer funnet med at færre av minnene fra filmene rakk å sette seg, før man gjorde hjernen opptatt med noe annet.
- Vi ønsket å finne en metode for å redusere flashbacks - de rå visuelle bildene som er overrepresentert hos personer med posttraumatisk stress, sier Emily Holmes fra Oxford University.
Hun mener dataspillingen kjempet med filmene om hjernens kapasitet til å fange opp informasjon, og dermed førte til færre traumer i dagene som fulgte.
Likevel understreker Holmes at man ikke kan trekke noen entydige konklusjoner av nytten av dataspill, selv om resultatene i akkurat dette eksperimentet var klare.
Får kritikk
Metoden får også kritikk fra professor David Alexander ved Aberdeen Centre for Trauma Research, fordi han mener at en traumatisk film aldri vil kunne erstatte opplevelsen av å kjenne en virkelig katastrofe på kroppen.
- Det er etisk sett helt umulig å iscenesette en hendelse som er så katastrofal at personer virkelig vil få posttraumatisk stress, sier han.
Professoren sier at posttraumatisk stress også er noe som ofte diagnostiseres flere uker etter en hendelse, og ikke bare timer og dager senere.
- De frivillige testpersonene visste at noe kom til å skje, men visste også at de ikke ville bli skadet. En virkelig traumatisk hendelse er annerledes i skala, som oftest helt uventet og ofte preget av at man føler at man mister kontrollen, sier Alexander.
Forskningen fra Oxford er omtalt i journalen PLoS One.
Les hele forskningsrapporten her

(VG Nett) Ny forskning viser at øl kan forebygge beinskjørhet, men bare i moderate mengder.

Folk i 70-årene har godt av noen ekstra kilo, hevder en australsk forsker. Lubne mennesker i denne aldersgruppen lever lenger enn de magre, sier Leon Flicker.

(VG Nett) En ny studie viser at de som drikker brus to eller flere ganger i uken, har større sjanse for å utvikle bukspyttkjertelkreft.

Det brasilianske acaibæret er fullt av helsebringende antioksidanter, men kan det også hjelpe deg i kampen mot kiloene?

Fett som skjuler seg rundt organene dine er det farligste fettet. Derfor er de første kiloene du tar av, de viktigste for helsen din.

Mange bruker masse tid på trening, uten at vekten går ned eller muskelstørrelsen øker. Her er noen tips som kan hjelpe.
Test deg selv:

(VG Nett) Retten vil sørge for at den pinlige sexvideoen til tidligere presidentkandidat John Edwards ikke kommer på avveie.

(VG Nett) En ny nødprevensjon som lover virkning hele fem dager etter samleie er nå tilgjengelig. Laila Dåvøy (KrF) er meget skeptisk.
Fetisjisme, sadomasochisme og transvestittisme fjernes fra registret over sykdomsdiagnoser.

(VG Nett) Ny forskning viser at fettrik mat kan gå utover helsa også på kort sikt.

Britiske forbrukere kjøper ekstra med mat, og tror ikke at én porsjon er nok.

Du har sikkert hørt før at du bør trene jevnlig, unngå fedme, spise et balansert kosthold og ikke røyke. Men det hjelper faktisk.
(VG Nett) Neste år økes kvoten for hvor mye ost som kan importeres til Norge. Det bekymrer norske osteprodusenter.

(VG Nett) «Jernkvinnen» Margaret Thatcher gikk på en usedvanlig proteinfylt diett før valget i 1979.

(VG Nett) Er du misfornøyd med størrelsen på baken? I så fall kan du trøste deg med at forskere mener det kan være bra for helsen.
Klikk her for å gå til forumet
Klikk her for å gå til forumet