Klikk her for å gå til forumet
Klikk her for å gå til forumet
(VG Nett) Frokostblandingen på bildet er nesten halvparten sukker. Konsentrasjonsvansker, fedme og livsstilssykdommer kan ramme barn som spiser det for ofte, advarer eksperter.
|
|
SUKKERVERSTING: Smacks kom dårlig ut i testen publisert på Forbrukerrådets sider. Foto: Håkon Vold/VG
|
Klinisk ernæringsfysiolog Merete Hansen-Møllerud har nylig skrevet bok med Fedon Lindberg om barns matvaner, og mener mange frokostblandinger rettet mot barn er svært usunne.
- Dette er jo sukkerbomber, og det som ikke er sukker i en sånn frokostblanding er ikke av særlig verdi det heller. Det er veldig raffinerte melvarer og noen er frityrstekt i tillegg, så dette er siste sort mat, sier Hansen-Møllerud til VG Nett.
En internasjonal undersøkelse som er publisert i Forbrukerrapporten for oktober viser at de verste frokostblandingene i norske butikkhyller har så mye som 43 av 100 gram næringsinnhold rent sukker.
- Kan prege adferden
Verst av alle er Kellogg's Smacks, men også Kellogg´s-produktene Coco Pops Crunchers og Coco Pops Rocks kommer dårlig ut.
Les næringsinnholdet på Kellogg's produkter her
Hansen-Møllerud sier at det å spise slike frokostblandinger daglig fører til en lang liste av uheldige effekter.
Se hele listen på Forbrukerrådets nettsider
- På kort sikt får man ustabilt blodsukker. Det er ubehagelig for barnet selv og det er ubehagelig for de rundt, fordi det får adrenalin til å skilles ut slik at adferden kan bli preget av sukkerinntaket, sier hun.
I tillegg mener ernæringsfysiologen at andre problemer ved å spise slik frokost hyppig er fedme, dårlig tannhygiene, svekket mineralstatus, dårligere immunforsvar og livsstilssykdommer.
- Uheldig mat før skolen
|
|
TAR HELLER APPELSIN: Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky er ikke noen tilhenger av at barn skal spise sukkerrik frokostblanding før de går på skolen. Foto: Richard Eriksen/VG
|

Folk i 70-årene har godt av noen ekstra kilo, hevder en australsk forsker. Lubne mennesker i denne aldersgruppen lever lenger enn de magre, sier Leon Flicker.

(VG Nett) En ny studie viser at de som drikker brus to eller flere ganger i uken, har større sjanse for å utvikle bukspyttkjertelkreft.
Et foreldrepar saksøker Haukeland universitetssykehus fordi datteren ble hjerneskadd ved fødselen for sju år siden.

Det brasilianske acaibæret er fullt av helsebringende antioksidanter, men kan det også hjelpe deg i kampen mot kiloene?

Fett som skjuler seg rundt organene dine er det farligste fettet. Derfor er de første kiloene du tar av, de viktigste for helsen din.

Mange bruker masse tid på trening, uten at vekten går ned eller muskelstørrelsen øker. Her er noen tips som kan hjelpe.
Test deg selv:

(VG Nett) Retten vil sørge for at den pinlige sexvideoen til tidligere presidentkandidat John Edwards ikke kommer på avveie.

(VG Nett) En ny nødprevensjon som lover virkning hele fem dager etter samleie er nå tilgjengelig. Laila Dåvøy (KrF) er meget skeptisk.
Fetisjisme, sadomasochisme og transvestittisme fjernes fra registret over sykdomsdiagnoser.

(VG Nett) Ny forskning viser at fettrik mat kan gå utover helsa også på kort sikt.

Britiske forbrukere kjøper ekstra med mat, og tror ikke at én porsjon er nok.

Du har sikkert hørt før at du bør trene jevnlig, unngå fedme, spise et balansert kosthold og ikke røyke. Men det hjelper faktisk.
(VG Nett) Neste år økes kvoten for hvor mye ost som kan importeres til Norge. Det bekymrer norske osteprodusenter.

(VG Nett) «Jernkvinnen» Margaret Thatcher gikk på en usedvanlig proteinfylt diett før valget i 1979.

(VG Nett) Er du misfornøyd med størrelsen på baken? I så fall kan du trøste deg med at forskere mener det kan være bra for helsen.
Klikk her for å gå til forumet
Klikk her for å gå til forumet