Klikk her for å gå til forumet
Klikk her for å gå til forumet
(VG Nett) Et kosthold bestående hovedsakelig av vegetabilske mat, reduserer risikoen for hjerteinfarkt og slag. Dette viser en stor amerikansk studie.
|
|
SUNN MAT: Studier viser at en diett basert hovedsakelig på vegetabilsk mat reduserer risikoen for hjerteinfarkt og slag. Foto: VG
|
Forskere sier at studien, som er publisert i Archives of Internal Medicine, er det viktigste beviset for langtidsvirkningene av et blodtrykksregulerende kosthold.
I studien fulgte forskere flere enn 88 000 friske kvinner i 24 år. Da studien startet på begynnelsen av 80-tallet var kvinnene fra omkring 35 til 60 år.
Forskerne undersøkte kvinnenes matvaner og registrerte hvor mange som fikk hjerteinfarkt og slag. De som klarte seg best, spiste stort sett mat som den amerikanske regjeringen anbefaler mot høyt blodtrykk, DASH-dietten (Dietary Approaches to Stop Hypertension). Dietten prioriterer frukt, grønnsaker, fullkorn, fettreduserte melkeprodukter og heller plantebaserte proteiner enn kjøtt.
Redusert risiko
Kvinnene på denne dietten hadde 24 prosent mindre risiko for å få hjerteinfarkt og 18 prosent mindre sannsynlighet for å få slag, enn de kvinnene som spiste typisk amerikansk mat, skriver nyhetsbyrået AP.
Dette er betydelige reduksjoner i risikoen ettersom disse sykdommene er så vanlige. Selv om hjerte- og karsykdommer er blitt kraftig redusert her i landet de siste tiårene, er det fortsatt den alvorligste dødsårsaken i Norge.
Tidligere forskning har vist at denne type mat kan beskytte mot høyt blodtrykk og høyt kolesterolnivå, som øker risikoen for hjerteinfarkt.
Gjelder også for friske
- Folk kan tenke: Jeg har ikke høyt blodtrykk, så jeg trenger ikke å følge denne dietten. Likevel, resultatet viser at selv de som er friske burde gå på den, sier forsker Teresa Fung ved Simmons College.
Selv om det var bare kvinner som deltok i studien, mener Fung at også menn sannsynligvis vil ha samme helsemessige gevinst av en slik diett.
Noe begrenset
Studien var begrenset fordi den bare fulgte kvinnene i 24 år. Det er en mindre nøyaktig metode enn hvis man hadde hatt flere grupper av tilfeldige utvalgt kvinner med forskjellig diett og hvor man sammenliknet resultatet. Men det ville vært svært vanskelig å gjennomføre en slik studie over så lang tid.
Tatt i betraktning begrensningen sier dr. Laura Setkey, direktør for blodtrykk-senteret ved Duke University, at studien er den beste evidens noensinne om viktigheten av langtidsvikningene av en diett for lavt blodtrykk.
- Det er godt å se forskning som har som mål å hjelpe folk på en svært praktisk måte, sier Setkey.

Folk i 70-årene har godt av noen ekstra kilo, hevder en australsk forsker. Lubne mennesker i denne aldersgruppen lever lenger enn de magre, sier Leon Flicker.

(VG Nett) En ny studie viser at de som drikker brus to eller flere ganger i uken, har større sjanse for å utvikle bukspyttkjertelkreft.
Et foreldrepar saksøker Haukeland universitetssykehus fordi datteren ble hjerneskadd ved fødselen for sju år siden.

Det brasilianske acaibæret er fullt av helsebringende antioksidanter, men kan det også hjelpe deg i kampen mot kiloene?

Fett som skjuler seg rundt organene dine er det farligste fettet. Derfor er de første kiloene du tar av, de viktigste for helsen din.

Mange bruker masse tid på trening, uten at vekten går ned eller muskelstørrelsen øker. Her er noen tips som kan hjelpe.
Test deg selv:

(VG Nett) Retten vil sørge for at den pinlige sexvideoen til tidligere presidentkandidat John Edwards ikke kommer på avveie.

(VG Nett) En ny nødprevensjon som lover virkning hele fem dager etter samleie er nå tilgjengelig. Laila Dåvøy (KrF) er meget skeptisk.
Fetisjisme, sadomasochisme og transvestittisme fjernes fra registret over sykdomsdiagnoser.

(VG Nett) Ny forskning viser at fettrik mat kan gå utover helsa også på kort sikt.

Britiske forbrukere kjøper ekstra med mat, og tror ikke at én porsjon er nok.

Du har sikkert hørt før at du bør trene jevnlig, unngå fedme, spise et balansert kosthold og ikke røyke. Men det hjelper faktisk.
(VG Nett) Neste år økes kvoten for hvor mye ost som kan importeres til Norge. Det bekymrer norske osteprodusenter.

(VG Nett) «Jernkvinnen» Margaret Thatcher gikk på en usedvanlig proteinfylt diett før valget i 1979.

(VG Nett) Er du misfornøyd med størrelsen på baken? I så fall kan du trøste deg med at forskere mener det kan være bra for helsen.
Klikk her for å gå til forumet
Klikk her for å gå til forumet