Klikk her for å gå til forumet
Klikk her for å gå til forumet
Ny forskning antyder en sammenheng mellom alkoholkonsum og redusert risiko for leddgikt.
|
|
ALKOHOLSTUDIE: Å drikke tre eller flere alkoholenheter per uke kan redusere risikoen for å utvikle leddgikt, antyder en ny svensk studie. Foto: Thomas Bjørnflaten/SCANPIX
|
Å drikke tre eller flere alkoholenheter per uke kan redusere risikoen for å utvikle leddgikt, antyder en ny svensk studie.
Den viser at jo høyere inntaket er, jo mindre blir risikoen for å utvikle leddgikt. Men forskerne understreker at de ikke ønsker å oppfordre til overdreven alkoholbruk. Funnene ble presentert på den internasjonale revmatologiongressen EULAR i Barcelona i helgen.
Les også: - Barneleddgikt må behandles tidlig:
Advarer mot helseproblemer
- I forhold til leddgikt kan alkoholkonsum være bra. Men i en større sammenheng kan det gi sosiale konsekvenser og andre helseproblemer inkludert leverskade, sier forsker Henrik Kallberg, doktorgradsstudent ved Karolinska Institutet i Stockholm, til nettstedet WebMd.
Hvorfor alkohol ser ut til å kunne virke beskyttende er ukjent, men Kallberg sier at det kan være ved å redusere betennelse.
1.400 mennesker med leddgikt 1.700 uten har deltatt i studien. Deltakerne, som er mellom 18-70 år svarte på et spørreskjema om livsstilsfaktorer, deriblant alkoholkonsum og røykevaner. I begge grupper undersøkte forskerne også en blodprøve av DNA-materiale. Denne kan gi en pekepinn på risikoen for å utvikle leddgikt.
Generelt hadde de som fortalte at de drakk mer enn tre alkoholenheter per uke, redusert risiko for leddgikt. De som drakk 10 enheter var enda mer beskyttet mot leddgikt enn de som drakk færre. Den vanligste alkoholenheten var vin.
- Bør bekreftes
Røyking har vist seg å øke risikoen for leddgikt:
- Du reduserer leddgiktsrisikoen som følge av røyk når du drikker alkohol, men risikoen ved røykingen er fortsatt der, sier Kallberg.
Ifølge en pressemelding fra EULAR ble risikoen også redusert for de med genetisk disposisjon for leddgikt ved å drikke tre alkoholenheter per uke.
EULAR-president, den norske professoren Tore Kvien sier i pressemeldingen:
- Disse funnene er meget interessante og er den første observasjonen fra epidemiologiske data som nå bør bekreftes av videre kliniske studier før man kan trekke en solid konklusjon.
Han mener imidlertid funnene må tolkes forsiktig på grunn av de negative følgene av alkohol.
En undersøkelse har vist at akupunktur kan hjelpe mot leddgikt:
Anbefaler ikke alkohol
Professor Johan Brun, overlege på Revmatologisk Avdeling på Haukeland universitetssykehus sier man ikke kan slå fast at det faktisk er alkoholen som gjør at risikoen for leddgikt reduseres.
- Selv om det er en statistisk sammenheng, må det ikke være en årsakssammenheng. Det må nye studier til før man kan si noe sikkert, dessuten er ikke metoden som er brukt i denne studien optimal, sier Brun til Mozon.no.
- Det er ingen grunn til å gå ut og anbefale befolkningen å drikke alkohol for å unngå leddgikt, særlig ikke når man vet hvilke alvorlige konsekvenser økt alkoholkonsum kan ha.
Saken er levert av helsenettstedet Mozon.no
VG Nett er ikke ansvarlig for innholdet på eksterne sider.

Folk i 70-årene har godt av noen ekstra kilo, hevder en australsk forsker. Lubne mennesker i denne aldersgruppen lever lenger enn de magre, sier Leon Flicker.

Drikker du to eller flere sukkerholdige drikker om dagen, øker faren for kreft i bukspyttkjertelen, ifølge en ny undersøkelse.
Et foreldrepar saksøker Haukeland universitetssykehus fordi datteren ble hjerneskadd ved fødselen for sju år siden.

Det brasilianske acaibæret er fullt av helsebringende antioksidanter, men kan det også hjelpe deg i kampen mot kiloene?

Fett som skjuler seg rundt organene dine er det farligste fettet. Derfor er de første kiloene du tar av, de viktigste for helsen din.

Mange bruker masse tid på trening, uten at vekten går ned eller muskelstørrelsen øker. Her er noen tips som kan hjelpe.
Test deg selv:

(VG Nett) Retten vil sørge for at den pinlige sexvideoen til tidligere presidentkandidat John Edwards ikke kommer på avveie.

(VG Nett) En ny nødprevensjon som lover virkning hele fem dager etter samleie er nå tilgjengelig. Laila Dåvøy (KrF) er meget skeptisk.
Fetisjisme, sadomasochisme og transvestittisme fjernes fra registret over sykdomsdiagnoser.

(VG Nett) Ny forskning viser at fettrik mat kan gå utover helsa også på kort sikt.

Britiske forbrukere kjøper ekstra med mat, og tror ikke at én porsjon er nok.

Du har sikkert hørt før at du bør trene jevnlig, unngå fedme, spise et balansert kosthold og ikke røyke. Men det hjelper faktisk.
(VG Nett) Neste år økes kvoten for hvor mye ost som kan importeres til Norge. Det bekymrer norske osteprodusenter.

(VG Nett) «Jernkvinnen» Margaret Thatcher gikk på en usedvanlig proteinfylt diett før valget i 1979.

(VG Nett) Er du misfornøyd med størrelsen på baken? I så fall kan du trøste deg med at forskere mener det kan være bra for helsen.
Klikk her for å gå til forumet
Klikk her for å gå til forumet