Hovedinnhold

Slik blir din teknologiske hverdag

•  Ha-på-teknologien står foran sitt gjennombrudd
•  Vaskemaskin og kjøleskap går online
•  Arbeidstid tilpasses deg

<p>MENER DISSE VIL PREGE FREMTIDEN: Øverst til venstre, designer Diane von Fürstenberg prøver et par Google Glass. Øverst til høyre, en smartklokke fra LG. Nederst til venstre en vaskemaskin koblet opp mot en smarttelefon fra Samsung. Nederst til høyre Apples nye iPader.<br/></p>

MENER DISSE VIL PREGE FREMTIDEN: Øverst til venstre, designer Diane von Fürstenberg prøver et par Google Glass. Øverst til høyre, en smartklokke fra LG. Nederst til venstre en vaskemaskin koblet opp mot en smarttelefon fra Samsung. Nederst til høyre Apples nye iPader.

Foto: REUTERS / AP / AFP
LONDON (VG) Om noen år får du neppe kjøpt nye kjøleskap som ikke kan fortelle deg hvilke matvarer du har stående når du er i butikken, mener eksperter.

Denne saken handler om:

Tirsdag inviterte teknologigiganten Samsungs europakontor et knippe journalister til å se en oversikt over hvordan de tror den nærmeste fremtiden vil se ut.

De lister opp fem punkter for hvordan vi vil merke den teknologiske utviklingen i 2015, selvsagt med fokus på områder selskapet involverer seg i – mobilteknologi, internett og elektrisk utstyr. 

** Teknologien du har på deg, smartklokker (som nylig ble testet her), høretelefoner og virtual reality-briller står foran sitt store gjennombrudd. 

** Denne teknologien, og alle helseappene som overvåker og undersøker helsen din, gjør at flere og flere vil kunne tilpasse jobbingen til de timene av døgnet de er mest produktive.

** Husene våre blir mer og mer helautomatisert. Ting snakker sammen, kjøleskapet forteller deg hva du mangler, vaskemaskinen er koblet opp mot internett og du kan styre alt fra telefonen, tableten eller PC-en.

** For barn som blir født i 2015 vil koding av dataprogrammer bli et fag på skolen, på samme måte som språk og matte. I Estland er dette allerede en realitet, og selskapet mener det er viktig at unge utvikler en forståelse for hvordan teknologien fungerer og ting henger sammen. 

** Fysiske butikker vil implementere mer teknologi, slik at du kan prøvekjøre en bil med virtual reality-briller eller se alle mulige modeller og variasjoner av kjøleskapet du vil ha på en stor skjerm – på et kjøkken som ligner ditt eget. 

Shaun Collins er leder for CCS Insight, et analyseselskap spesialisert på kommunikasjon og teknologi. Han understreker at han er en uavhengig analytiker, men at Samsung er en av hans klienter. 

Ha-på-teknologi

Collins trekker overfor VG fram et par av punktene som noe nordmenn vil merke mest de neste årene.

<p>EKSPERT: Shaun Collins er analytiker for CCS Insight, som spesialiserer seg på teknologi. Foto: ATLE JØRSTAD</p>

EKSPERT: Shaun Collins er analytiker for CCS Insight, som spesialiserer seg på teknologi. Foto: ATLE JØRSTAD

Foto: Atle Jorstad

– Jeg er stort sett enig, men ser kanskje et par ting annerledes. Koding er ekstremt viktig for hva vi kan få til. Vi er veldig spente på ha-på-teknologien, ikke minst med tanke på hvordan den kan brukes av bedrifter og butikker, sier han.

Han sier vi er i ferd med å flytte oss fra touch-basert til perseptuell databruk, altså det som går på sansene. Virtual reality og Google Glass er eksempler på dette.

Men aller tidligst tror han vi får se ha-på-teknologi, spesielt smartklokkene.

– Jeg ser for meg at mange av de norske leserne dine vil ha noe ha-på-teknologi i løpet av de neste tre til fire månedene. En del av det burde aldri ha sett dagens lys, for vi er veldig, veldig tidlig i utviklingen. Vi har akkurat begynt å skjønne hva de kan gjøre for oss. Vi er fortsatt i steinalderen, sier Collins. 

Koblet til

Han understreker imidlertid at de allerede kan gi oss bedre innsikt i hvordan vi fungerer.

– Det er et problem med at du må gi bort privat informasjon, men de kan få deg til å skjønne deg selv bedre. Og kanskje hvordan du kan gjøre livet ditt bedre. Det er veldig interessant, både for oss som individer og for bedrifter.

 – Vil vanlige folk kjøpe tilkoblede vaskemaskiner og bruke virtual reality i butikker til neste år?

– Når det kommer til tilkoblede apparater tror jeg den store forandringen kommer i begynnelsen av 2016. Da tror jeg apparatene du kjøper vil kunne kobles til, og da kan du for eksempel se hva som er i kjøleskapet når du er i butikken. Du kan selvsagt velge om du vil koble til eller ikke. Når det kommer til virtual reality er det spennende å se hvor mye som presenteres på nyåret. De som utvikler programvare er veldig viktige for hva man kan gjøre. Dataspill er selvsagt stort, men det er mange andre ideer også. Men jeg tror det ligger lenger fram i tid, for det er ganske dyrt, foreløpig. Det må ned i pris, og folk må bli komfortable med å bruke det. Men det går raskt! understreker han.

Med virtual reality ser man for seg at man kan gjøre det enklere og rimeligere å lære seg å fly eller som opptrening av medisinstudenter. 

Tidlig ute

– Nordmenn er gjerne tidlig ute, både med å ta til seg ny teknologi og nye trender.  – Tradisjonelt har de nordiske, og Norge som en del av det, vært en av de første til å adoptere ny teknologi, både profesjonelt og personlig. Dere adopterer fort, bruker nye ting fort og viser resten av verden hva teknologien kan gjøre, sier Collins. 

Han mener kampen om tilkobling i stuen er en av de neste, store teknologiske kampene. 

– Man må finne en måte som kobler alt sammen. I en bil, samme om det er venstre- eller høyrekjøring, har du gass, klutsj og brems samme sted. Sånn må det bli med teknologien, også, sier Collins. 

Oppstartsfasen

Lysa Clavenna leder innovasjonsavdelingen til Samsung i Europa, og forteller at de allerede har inngått samarbeid med en Audi-butikk i London, hvor de som vil prøvekjøre bil kan gjøre det med virtual reality-briller. Dermed kan kunden se hvordan det er inne i akkurat den bilen med de spesifikasjonene de ønsker, uten at det bilen fysisk må være i butikken.

<p>SAMSUNG-SJEF: Lysa Clavenna er sjef for innovasjon i Samsung Europa.<br/></p>

SAMSUNG-SJEF: Lysa Clavenna er sjef for innovasjon i Samsung Europa.

Foto: Atle Jorstad, VG

Clavenna mener flere og flere vil kunne bruke tilsvarende teknologi, og sånn sett minske behovet for å ha fysiske varer i butikkene. Selskapet har også utviklet svære skjermer med programmer som kan vise alle typer varianter av kjøleskap eller vaskemaskiner i reell størrelse, hvor du via touch-teknologi kan utforske varen uten at den fysisk er til stede i butikken.

 – Det kombinerer nett- og vanlig shopping. Fortsatt er det salgsfolk der som kan forklare og selge, men du trener ikke den samme fysiske plassen til produktene. Virtual reality er veldig likt, det er bare et skritt videre, sier hun.

Selskapet mener også appene og ha-på-teknologien, som de selvsagt er en stor leverandør av, vil kunne fortelle deg når du presterer best, og sånn sett når du burde utnytte tiden til å jobbe og når du burde slappe av.

– Noen liker å jobbe tidlig, noen sent. Kanskje kan du også tilpasse arbeidstiden til barna dine. Flere jobber hjemme, men flere gjør også forefallende ting på jobb. Vet du når du jobber best, kan du utnytte den mest produktive tiden, sier Clavenna.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Teknologi

Se neste 5 fra Teknologi