Hovedinnhold

VG Netts administrerende direktør om iPad: Vil endre mediebildet

Dingsen som endrer noe, men hva?

Denne saken handler om:

Jo Christian Oterhals er administrerende direktør i VG multimedia. Foto: Scanpix
Jo Christian Oterhals er administrerende direktør i VG multimedia. Foto: Scanpix

Siden 2000 har jeg årvisst benket meg foran PC-en for å følge live hvorvidt Apple endelig ville lansere en ny tastaturløs PC (deres første het Newton og var en fiasko). For ti år siden var en slik interesse i et datafirma definisjonen på særhet. Men i går var det ikke noe spesielt sært over at jeg gjorde det, for i går fulgte også millioner av andre med på lanseringen av Apples iPad.

Interessen er delvis skapt av medier som har håpet på noe som kunne blåse nytt liv i gamle papiraviser, delvis av teknoevangelister som har håpet på noe som skal forandre verden. Selv var jeg vel så spent på hvor Apple mente vi skulle bruke en slik dings, som hva den skulle brukes til. Svaret på det første var overbevisende nok: Sofaen. Svaret på det andre var som ventet: Alt.

Det siste er det samme svaret som iPhone gir på «Hva». Da iPhone ble lansert i 2007 ble den oppfattet som en lekker telefon med et bra grensesnitt som både kunne surfe på nettet og brukes som iPod. Men tre år senere spiller ungene mine spill med den. Selv overvåker jeg været, ser tv-serier, finner veien til restauranter i ukjente byer og deler bilder med den.

Og det er bare når jeg er våken.

For nå bruker jeg den i søvne også: Da måler den søvnmønsteret mitt og vekker meg når jeg er mest uthvilt. Ingen ville ha trodd Apple om de hadde sagt at telefonen deres skulle bli brukt 24 timer i døgnet. Men da Apple lot tredjeparter levere programmer til telefonen, ble dette en realitet.

iPad er lik iPhone på den måten. Alt ligger til rette for at nøyaktig det samme skal skje en gang til, og for at iPad har forandret verden for mange av oss om tre år. Men det er opp til tredjeparter å avgjøre hvordan verden skal endres.

Akkurat det er en nøkkelinnsikt for aviser som har lurt på om iPad vil forandre deres verden. For Apple leverte ingen nøkkelferdig løsning for avisene. Gjør de ingenting, vil de først rammes av at nettet blir enda mer tilgjengelig overalt enn noensinne. Tilgjengeligheten vil automatisk bety noe for Aftenpostens dominans ved frokostbordet og VGs posisjon i sofaen lørdag ettermiddag.

Det betyr nok en gang at det er opp til bransjen selv å omfavne en ny mulighet, og sørge for å få den til å virke på våre premisser. Apple har med iPad gitt mediene et nytt verktøy å bygge en digital fremtid på. Men det er opp til oss som jobber i mediene å faktisk bygge den fremtiden.

Jo Christian Oterhals er administrerende direktør i VG multimedia.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Teknologi

Se neste 5 fra Teknologi