Hovedinnhold

- Twitter er et elitesamfunn

FOR ELITEN: Twitter er et nisjeprodukt, mener dansk analytiker. Foto: Skjermbilde
FOR ELITEN: Twitter er et nisjeprodukt, mener dansk analytiker. Foto: Skjermbilde
(VG Nett) En dansk undersøkelse viser at Twitter nesten utelukkende er et nisjenettsted, til tross for å ha vært mer eksponert i media enn Facebook i lang tid.

Denne saken handler om:

Den ferske undersøkelsen fra en dansk analytiker viser at Twitter mest sannsynlig kommer til å nå et tak og bli en liten nisjeaktør i det sosiale nettlivet.

Analytikeren Jon Lund viser til besøkstall for tre store sosiale nettsamfunn, Facebook, YouTube og Twitter, der Twitter kommer helt klart dårligst ut.

Les også:Victoria (22) videoblogger om puppene

Dette til tross for intensiv eksponering i media det siste året. Kun litt over 180.000 dansker bruker Twitter månedelig, og nedgangen i sommermånedene har vært mer markant enn for Facebook.

- Jeg tror ikke at Twitter noensinne når Facebooks størrelse, sier analytiker Jon Lund i selskapet med samme navn. Det skyldes først og fremst at Facebook er så stort, nesten halvparten av Danmark er samlet der.

Liknende tall kan påvises i Norge, der nær halvparten av den voksne befolkningen er samlet på Facebook. Tilsvarende tall for Twitter er ikke tilgjengelige i Norge. Allikevel, trendene som tegnes opp av den danske undersøkelsen vises også i Norge, mener medieforsker Gunn Enli ved Universitetet i Oslo.

- Dette er veldig interessante data, og bekrefter det vi ser i Norge at Twitter er et fenomen populært blant journalister, kulturfolk og folk med interesse for nye medier, sier hun til VG Nett.

- Det er innflytelsesrike mennesker som er involvert på Twitter. For vanlige mennesker er det litt krevende å få noe ut av, mener Enli. - Derfor har det ikke hatt samme nedslagsfelt i befolkningen.

Den kraftige støtten fra media til Twitter i løpet av det siste året har hatt liten effekt.

Undersøkelsen viser at ordet Twitter har blitt nevnt over 101.000 ganger i danske media, mens Facebook bare litt over 87.000. Likevel øker Facebook sin brukermasse månedlig og har nesten 2,5 millioner brukere hver måned i Danmark.

Et elitesamfunn

Den demografiske sammensetningen av Twitter viser at det stort sett er folk med høy utdannelse i urbane strøk, mens Facebook er jevnere representert i befolkningen. Den typiske kvitreren er en kvinne med akademisk utdannelse mellom 30 og 39 som bor i København, viser undersøkelsen.

Les også:- Twitter gir dårlig hukommelse

- De kan og de vil bli større, men vil alltid forbli en nisje. Det er fordi måten Twitter fungerer på ikke appellerer til et fellesskap, men til et publikum som oppsøker hverandres informasjon, forklarer Lund. - Man abonnerer på hva andre kloke mennesker tenker på, mens Facebook er et sted er man er sosial.

Lund vil ikke gravlegge Twitter og mener det er en plass for tjenesten på nettet.

- Det er en fin tjeneste og den har fremtiden foran seg, mener han.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Teknologi

Se neste 5 fra Teknologi