Hovedinnhold

Skremmende god søkemotor

DETALJERT: Slik ser et søkeresultat ut på Pipl, med mange detaljer på personen som er oppsøkt. Foto: Skjermbilde
DETALJERT: Slik ser et søkeresultat ut på Pipl, med mange detaljer på personen som er oppsøkt. Foto: Skjermbilde
(VG Nett) Der andre søkemotorer bare skraper i overflaten, går Pipl i dybden.

Denne saken handler om:

Det er nesten litt skremmende å gjennomføre et søk på søkemotoren Pipl. Ikke minst for de som har bidratt med innhold til ulike nettsteder over hele planeten.

En todelt tilnærming til søket gjør Pipl til en søkemotor som banker Google på ett spesifikt felt: personsøk. I bunnen ligger en kraftig spesialisering, som skiller klinten fra hveten.
Pipl er en søkemotorer der man slår opp data om mennesker, her er det ikke rom for å bringe alskens søk etter oppskrifter og liknende.

Treffer nøyaktig

Siden søkemotoren er så spesialisert på navn, er treffene svært presise og støynivået lavt. Søkefeltet er mindre fleksibelt enn det man møter på andre søkemotorer. Her er det kun plass til persondata, noe som gjør jobben lettere for søkemotoren. Det er kun mulig å søke på personer, og eventuelt begrense søket til byer og land.

Leserne diskuterer:Hvem virker overvåkningen på?

Når søket utføres vil søkemotoren bak Pipl tråle langt inn i de fleste nettsteder, ikke bare raske med seg de første og beste treffene. Det vil si at dersom du har lagt igjen informasjon om deg selv på et sosialt nettsted som Facebook eller LinkedIn, vil Pipl skille denne ut i resultatene. Har du inkludert bilde der, vil Pipl vise bildet av personen bak treffet høyt opp. Det gjør at Pipl virker skremmende grundig og nøyaktig i resultatene.

Her er intet glemt. Steingamle innlegg på diskusjonsforum og medlemsprofiler i sosiale nettsamfunn man har glemt for lenge siden er inkludert i resultatet. I likhet med Google, vil Pipl inkludere dokumenter med det oppsøkte navnet i . Disse er skilt ut som en egen kategori.

Dypdykk

Grunnen til at Pipl er så grundig, er tilgang til informasjon de fleste søkemotorer ignorerer eller ikke vil inkludere. Det er kalt «den dype webben», og er en betegnelse på den informasjonen som ikke enkelt kan nås med bare en lenke.

Et eksempel på slik informasjon, er den som dukker opp når man aktivt søker i en database. Selve databasen er skjult for søkemotorene, som trenger en lenke å følge inn til informasjonen.

Pipl går gjennom nettsteder som MySpace og Amazon og finner de profilene som ikke kan oppdages av andre søkemotorer, simpelthen fordi det ikke finnes noen andre linker dit. Google vil som regel kun finne en profil dersom det er linket dit, eller om noen velger å sende inn adressen til Google frivillig.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Teknologi

Se neste 5 fra Teknologi