Hovedinnhold

Butikker kan bli holdt ansvarlig for ID-tap

SALGSBOD: På Grønland Torg ble det beslaglagt rundt 80 stjålne PC-er. Politiet frykter id-tyverier og utpresningsforsøk mot eierne. Foto: Terje Helsingeng
SALGSBOD: På Grønland Torg ble det beslaglagt rundt 80 stjålne PC-er. Politiet frykter id-tyverier og utpresningsforsøk mot eierne. Foto: Terje Helsingeng
(VG Nett) Dersom informasjonen på PC-en du har levert til reparasjon misbrukes av kriminelle, kan butikken bli holdt ansvarlige.

Denne saken handler om:

Under en politiaksjon forrige lørdag ble det avdekket storstilt salg av PC-er som stammer fra et tyveri hos en Elkjøp-butikk. Flere av PC-ene var levert inn til reparasjon, og kunne inneholde personlig informasjon som eierne har lagret på maskinene.

Dersom denne informasjonen blir misbrukt, kan butikken bli ansvarlige, mener Forbrukerrådet.

- Jeg mener at Elkjøp har et åpenbart ansvar for å passe på ting de tar inn fra kunder og kan ha et erstatningsansvar ved tap, sier rådgiver Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet.

Han peker på at ved en reparasjon har butikken tatt over ansvaret for å holde informasjonen trygg mens de har datamaskinen i sin varetekt.

- Dersom man har en bil på et verksted må jo de erstatte ved tyveri eller skade. Det er ikke noen klare lovbestemmelser vi kan peke på, men har du en ting i forvaring har du plikt til å ta vare på den.

Det samme gjelder dersom de tar inn en gammel PC etter at kunden har kjøpt en ny. Om den gamle PC-en forblir hos butikken, har de et ansvar for sikkerheten rundt informasjonen som ligger på harddisken.

- Hvis de påtar seg oppdraget med å overføre info fra den gamle til den nye, bør det inngå i oppdraget å slette informasjonen fra den gamle maskinen før den kasseres fra butikken, forklarer Nortvedt til VG Nett.

Han får støtte for sitt syn fra ledelsen i Elkjøp som understreker at kunden også må ha kontroll på informasjonen.

- Vi er åpne for samtaler om kompensasjon eller erstatning overfor berørte kunder, sier kommunikasjonsrådgiver Christian Brekke i Elkjøp til VG Nett.

Når det gjelder erstatning etter eventuelle ID-tyverier akter de å undersøke sakene idividuelt.

- Dette tar vi fra sak til sak, hvor vi blant annet vil se nøye gjennom om våre rutiner er fulgt i de enkelte tilfellene.

Mye informasjon

På folks harddisker ligger det ofte store mengder personlig informasjon. Ikke alle er klar over at informasjon om besøkte nettsider og passord til beskyttede nettsteder ofte lagres på maskinen.

I tillegg kommer alle de mengder personlige dokumenter og sensitive personopplysninger som folk selv lagrer i dokumenter.

- Dersom man får tak i en slik PC har man tilgang til fryktelig mange tjenester, forklarer Nortvedt til VG Nett.

- Kunders og medarbeideres sikkerhet er alltid vår høyeste prioritet, det skal være trygt å handle hos oss, forklarer Brekke.

- Det samme gjelder ved reparasjoner. Vårt ansvar ligger i å ha klare rutiner som sikrer forsvarlig håndtering av produkter med datalagring.

Ta sikkerhetskopi

På toppen av det hele er det alltid en risiko for at noe går galt under reparasjonsprosessen. Ofte har reparatøren ikke noe annet valg enn å slette hele harddisken eller erstatte den med en ny. Da er det kritisk viktig at kunden har tatt en sikkerhetskopi på forhånd.

VG-Blogger:Storstilt ID-tyveri innsidejobb?

- Vi henstiller alle kunder til å ta jevnlig sikkerhetskopi og være bevisst på den risikoen det er å levere fra seg personlige data, sier Brekke i Elkjøp.

Det er opptil hver enkelt butikk å opplyse om dette, påpeker Nortvedt.

- Butikken er ikke direkte lovpålagt noe rettslig sett, men de fleste butikker opplyser om at det må tas sikkerhetskopi før det leveres inn, sier han.

Leserne diskuterer:Tar du sikkerhetskopi?

- Hvis det ikke er tatt sikkerhetskopi av innholdet på maskinen har du i utgangspunktet ikke rett på erstatning ved reparasjon.

Forbrukerrådet er opptatt av at bransjen helt klart opplyser at når du leverer den inn til reparasjon kan innholdet bli slettet.

Forskjell på avtale og søppel

En viktig forskjell trekkes mellom en PC som er levert inn til reparasjon og de som dumpes i returmottaket. I enkelte tilfeller har elektrobutikkene mottak av elektronikksøppel der folk selv kan kaste det de ønsker av elektronikkavfall. Butikker som selger elektroniske gjenstander er pålagt å ta i mot elektronikkavfall i retur.

Les også:Nettaviser hacket i Sverige

Om den gamle datamaskinen din blir stjålet herfra, er ikke butikken ansvarlig, påpeker Nortvedt.

- Jeg hadde aldri turt å kaste en PC i en metallkasse utenfor uten å slette alt på den først, sier Nortvedt. Forbrukerne må selv gjøre en vurdering på hvorvidt det ligger informasjon som kan utnyttes og om harddisken er godt nok slettet.

- De må tenke over hva de gjør med dataene som slettes. Elektronikkprodusentene er bare pålagt å ta i mot returmateriale, ikke å slette dem, sier Nortvedt.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Teknologi

Se neste 5 fra Teknologi