Hovedinnhold

Bli blogger du også!

BOSTON (VG NETT) Glem hjemmesider som krever omfattende vedlikehold. Nå er det kjappe og interaktive blogger som teller.
Ordet blogg kommer fra betegnelsen weblogg (fra engelsk: weblog, forkortet til blog, opphavsmannen omtales som blogger) og brukes om personlige nettsteder med jevnlig oppdaterte lister med linker og kommentarer knyttet til linkene.

Den beste måten å forstå webloggenes appell er å besøke noen. Du kan for eksempel ta utgangspunkt i veteransiden Robot Wisdom , multiloggen Memepool, Eatonweb portal som lister 1290 forskjellige weblogs og var den første store oversiktssiden over eksisterende weblogger, Silicon Valley-journalist Dan Gillmors eJournal, webloggen til Ethans pappa eller den relativt ferske norske jill/weblogg - for å nevne noen ytterst få og svært forskjellige.

Yahoo foregangsside

Yahoo, begynte som en slags weblogg, men har for lengst lagt det personlige perspektivet bak seg. Der kan du i dag imidlertid finne en oversikt over en del av weblogger
Virksomheten ligner Internettets tidligste og mest interessante form for publisering - og kan ta alle former fra en navlebeskuende dagbok til en logg over hva et menneske snubler over av interessante, overraskende eller tankevekkende ting på nettet eller en liste viet spesielle tema. Tidlig i 1999 fantes det kun en 20-30 kjente weblogger på nettet. Nå er det så mange at man har mistet oversikten?

Stifinnere på nett

Jorn Barger, mannen bak Robot Wisdom som regnes blant den tidligste i denne genren, sammenligner weblogger med varder: De skaper en sti av linker som andre kan følge.

Chicago-baserte Barger har holdt på med weblogging siden 1997. Det begynte med at han ville bruke ett år på å utforske Internettet. - Da hadde jeg en distinkt følelse av å være i et digert mørkt rom og ønsket at noen ville skru på lyset. Nå er det bare noen få mørke kroker igjen, uttalte han i et intervju med Wired i februar i år.

I en e-post til VG Nett skriver han at weblogging antagelig er den beste måten å utforske nettet på. De store portalene er så kommersielt orientert at sjansen for at du får med deg det nye som skjer på nettet er liten. Men via et stadig voksende antall weblogger, mener han at det meste dukker opp. Og med menneskets nysgjerrighet og sans for det overraskende er weblogging i ferd med å endre sin status fra å være et undergrunnsfenomen til å etter hvert å bli en vanlig uttrykksform på nettet.

Fra meg til deg

For det som virkelig skiller weblogger fra andre former for innhold på nettet, er at de skrives av enkeltpersoner for enkeltpersoner. Personlig informasjon er det ofte lite av på disse sidene. Du blir kjent med mennesket bak gjennom de (som oftest korte og sarkastiske) kommentarene som følger hver enkelt link. De mest vellykkede webloggene utvikler en fast leserskare som gjerne også kommuniserer med opphavsmannen via e-post.

- I motsetning til tradisjonelle nyhetssider oser de av personlighet. De er eksentriske, lunefulle, kreative, sarkastiske, uforutsigbare, morsomme - og kan inneholde særdeles innsiktsfulle observasjoner om et spesielt tema, påpeker Steve Outing, amerikansk journalist og mediekommentator som synser jevnlig i den engelske avisen The Guardian og har drevet sin egen weblogg Content-Exchange siden januar 2000. Selv sier han at tilbakemeldinger fra lesere er noe av den viktigste årsaken til at han holder en weblogg. - For penger tjener jeg ikke, humrer han på telefonen til VG Nett.

Blogg om jobb

Det Oslo-baserte kulturnettet Noemata inviterer sine lesere til å bidra til deres weblogger . Opphavmannen Bjørn Mag mener weblogger har utbredt seg som en naturlig måte å uttrykke seg på online.

- Det er lett å like denne uttrykksformen fordi den er en blanding av det personlige og offentlige og fungerer som et filter for Internett. Samtidig kan enhver med uttrykkstrang lage sin egen avis eller tidsskrift og få den distribuert til venner, interesserte eller hvemsomhelst på nettet, påpeker han i en e-post fra Oslo.

- Om jeg skal si mer noe om utviklingen, tror jeg at mange som i dag har hjemmesider der de presenterer seg selv og sine interesser, beveger seg videre og begynner å referere fra sine liv på en annen måte: Altså ikke bare via et CV som en slags offisiell logg over livet, men som en mer uformell logg med basis i fortløpende erfaringer og livssituasjon. Kanskje kommer noen til å identifisere seg med sin blogg og bruke den som en presentasjon av seg selv - for eksempel når de skal søke om jobb, skriver Mag

Lett og gratis

En annen viktig årsak til webloggens voksende popularitet er at flere nettsteder nå tilbyr gratis programvare og plass på nettet til de som ønsker å etablere sin egen weblogg. Blant disse er Pitas (lansert i juli 1999), Blogger, GrokSoup (begge lansert i august 1999), EditThisPage og Velocinews (som begge kom sent i 1999) . Et godt sted å begynne er også Eatonweb Portals ressurssider der du også finner en rekke artikler og essays om weblogging.

Mot profesjonalisering

Weblogging har stort sett vært en aktivitet for nettentusiaster og privatpersoner, men nå er det en voksende interesse for weblogger blant profesjonelle medieaktører. I San Jose Mercury News holder Dan Gillmor i gang sin weblog eJournal i tillegg til mer tradisjonelle kommentarspalter. Minnesota-avisen Star Tribune lar en av sine kultur- og underholdningsjournalister eksperimentere med å ha en blogg på hjemmesiden. Den idelle journalist-organisasjonen Poynters Institute i Florida ansatte for ett år siden Jim Romanesko for at han skulle fortsette å utvikle sin weblogg MediaGossip i deres regi.

- Jeg hadde aldri hørt om weblogging da jeg begynte å lage MediaGossip i mai 1999, så jeg kan ikke skryte av å vite mye om weblogging. Jeg bare gjør det jeg gjør, sier Romanesko til VG Nett.

- Weblogger tillater journalister å vise en mer uformell og morsom side av seg selv og av sin nyhetsorganisasjon - hvilket er viktig for å tiltrekke seg og holde på leserne på nettet.

Det gjør han åpenbart med stil. Spalten som nå går under navnet MediaNews er et must for medie-interesserte. Mellom 8000 og 15 000 er innom bloggen hans daglig. 46-åringen selv besøker et 200-talls nettsteder i løpet av dagen. Og hans credo er i beste blogger-ånd:

- Gjør det enkelt, presist, lett å laste ned - og ha så mye moro du kan!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer