Hovedinnhold

Apple og Forbrukerombudet i iPod-strid

Apple nekter å reparere iPod-spillere som er over ett år gamle. Det mener Forbrukerombudet er ulovlig, men Apple nekter fortsatt.
Går iPod-en din i stykker, kan du få problemer med å reklamere. Foto: Apple
Går iPod-en din i stykker, kan du få problemer med å reklamere. Foto: Apple
Apple fører en uvanlig praksis ovenfor iPod-kunder, ifølge nettmagasinet Amobil.no.

Mens andre produsenter tar imot reparasjoner innenfor to år, nekter Apple å reparere iPod-en din etter at det første året har gått.

Amobil ringte Apples supportlinje og ville vite hvordan du går frem for å få reparert en ett og et halvt år gammel iPod.

Beskjeden var at du enten er nødt til å betale for reparasjonen, eller levere spilleren din inn på et serviceverksted først.

Ikke lovlig
- Dette er ikke lov. Etter forbrukerkjøpsloven kan ikke Apple fraskrive seg et mangelsansvar på den måten, sier Jens Thommesen, juridisk rådgiver i Forbrukerombudet til Amobil.

Apple mener likevel at det er kunden som har bevisbyrden i saker hvor iPod-en din eller andre Apple-produkter slutter å fungere etter ett år.

- Dette er norsk lov, og det er den vi følger, sier Fredrik Hallstan i Apple til Amobil.

Flere Apple-forhandlere mener at dette er ulovlig, og på spørsmål om det ikke er urimelig å kreve at kunden skal påvise feil på produktet selv, svarer Hallstan:

- Hva de mener får stå for deres regning. Vi følger norsk lov, og utover de garantibetingelsene som står på våre hjemmesider har jeg ingen flere kommentarer, sier Hallstan.

Hallstan foreslår som løsning at kundene heller kjøper en Apple Care-pakke, som gir deg tre års garanti på iPod-en din. Denne koster imidlertid 499 kroner ekstra.

Ingen hjelp
Verkstedet Apple ga beskjed om å bruke, Officeline i Bergen, var ikke til mer hjelp. Verkstedet nektet nemlig å ta imot iPod-en, siden den ikke var kjøpt hos dem.

Apple-forhandlere Amobil har snakket med, bekrefter Apples tolkning av loven.

- Apple har endret sin policy, fordi de mener Forbrukerkjøpsloven skal tolkes slik at det etter garantien har gått ut, er kundens ansvar å påvise en produksjonsfeil. Så lenge du er innenfor 12 måneder får du byttet nesten hva som helst, men så snart iPod-en din er over ett år, må du selv gå til et verksted, sier en Apple-forhandler, som vil være anonym.

I følge flere Apple-forhandlere skal det være svært vanskelig å finne et verksted som tar jobben.

- Sånn kan de (Apple, red.anm) ikke gjøre. De har lov til å betinge seg en rett til å ta betalt for undersøkelse om det viser seg å ikke være en mangel. Men de kan ikke fraskrive seg å ta i mot en mangelsinnsigelse, sier Thommesen.

Inntil Apple og Forbrukerombudet har blitt enige om hva du faktisk har krav på, må du selv finne et verksted som er villig til å åpne iPod-en din, og dokumentere at feilen var der da du kjøpte spilleren.

Først da kan du få hjelp hos Apple.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Teknologi

Se neste 5 fra Teknologi