Hovedinnhold

Blogging er blitt «big business»:

Toppblogger (19): – Mange synes det er ufortjent - noe jeg vet det ikke er

Se listen over hvem som tjener best nederst i saken

<p>TJENER GODT: Anna Rasmussen driver Norges største mammablogg, og forteller at hun allerede har tjent mer i år enn hun gjorde i hele fjor.<br/></p>

TJENER GODT: Anna Rasmussen driver Norges største mammablogg, og forteller at hun allerede har tjent mer i år enn hun gjorde i hele fjor.

Foto: Privat
Tobarnsmor Anna Rasmussen (19) driver Norges mest leste blogg, «Mamma til Michelle». Hun gruet seg til skattetallene skulle komme, fordi hun vet at mange er sjalu på henne.

Denne saken handler om:

Bloggeren med flest unike lesere daglig er for tiden 19 år gamle Anna Rasmussen, bak bloggen «Mamma til Michelle», som skriver om livet som ung småbarnsmor. Med sine drøyt 60 000 unike lesere daglig ligger hun ifølge blogglisten.no et godt stykke foran Sophie Elise Isachsen (20) Caroline Berg Eriksen (28), som har i overkant av 40 000 unike lesere hver.

Det betyr imidlertid ikke at det er Rasmussen som tjener best. Mens hun ifølge skattelistene hadde en inntekt på 612 662 kroner i 2014 tjente Trine Sandberg, kvinnen bak suksessen «Trines matblogg», 1 817 781 kroner i inntektsåret 2014. Her bør det for øvrig nevnes at Sandberg også gjorde stor suksess med sin egen kokebok i 2014.

– Jeg har allerede tjent mye mer enn det i år, ettersom lesertallene på bloggen har doblet seg siden i fjor. Da sier det seg selv at også inntekten øker, sier Anna Rasmussen til VG. 

Hun forteller at hun tror økningen skyldes at det har skjedd mer i livet hennes, og at hun i dag er mye mer aktiv – med 4-5 blogginnlegg hver dag.

– Jeg skriver på kveldene når ungene er i seng, så har jeg alt klart til neste dag. Hvis det betyr at jeg må sitte våken hele natten, så må jeg det, for det er jobben min. I denne bransjen kan du ikke ta pause i helger og ferier, selv om du er sliten og trøtt, forklarer Rasmussen.

Her kan du sjekke hvem som tjente mest i din kommune

Saken fortsetter under bildet.

<p>POPULÆR: Anna Rasmussen (19) driver bloggen «Mamma til Michelle» som ifølge blogglisten.no er Norges mest leste for øyeblikket. Hun dukker i år opp i skattelistene for første gang, og hadde en inntekt på 612 662 kroner i 2014.<br/></p>

POPULÆR: Anna Rasmussen (19) driver bloggen «Mamma til Michelle» som ifølge blogglisten.no er Norges mest leste for øyeblikket. Hun dukker i år opp i skattelistene for første gang, og hadde en inntekt på 612 662 kroner i 2014.

Foto: Privat

Gruet seg til skattetallene kom

Hun forteller at hun allerede har forberedt blogginnleggene for tre måneder fremover, slik at hun alltid vet hva hun skal skrive om. Rasmussen mener mange undervurderer hvor mye jobb det er å drive Norges mest leste blogg, og forteller at folk ofte sier til henne at de skal starte en egen blogg og bli rike.

– Det er første gang jeg er på skattelistene, så dette er veldig nytt for meg, og jeg har gruet meg til det fordi jeg vet at folk er sjalu og at mange synes det er ufortjent - noe jeg vet det ikke er. Heldigvis vet alle som jobber med blogg hvor mye jobb det er, så blant dem blir du respektert, sier hun, og fortsetter:

– Hadde det bare vært så lett hadde alle vært bloggere og hatt 60 000 lesere om dagen. Det er en grunn til at jeg er den eneste.

Kommersielle aktører fra alle segmenter har fått øynene opp for bloggmarkedsføring, og etterspørselen etter disse samarbeidene har skutt i været. Ekspertene VG har snakket med forteller om en bransje i rask vekst, der kvinnene i toppen kan tjene opp mot en halv million kroner – i måneden.

Etter det VG erfarer kan en bedrift omsette for mer enn 100 000 kroner på ett blogginnlegg, mens de største bloggerne kan ta mellom 10 000 og 30 000 kroner for et slik innlegg.

Les også: Kjendisbloggere får reklamerefs

<p>MATDRONNINGEN: Trine Sandberg driver Norges største matblogg, og gjorde også stor suksess med sin egen kokebok i 2014. Hun topper i år listen over Norges best betalte bloggere.<br/></p>

MATDRONNINGEN: Trine Sandberg driver Norges største matblogg, og gjorde også stor suksess med sin egen kokebok i 2014. Hun topper i år listen over Norges best betalte bloggere.

Foto: Frode Hansen, VG

Kan tjene en halv million i måneden

Knut-Kristian Hauger, ansvarlig redaktør og daglig leder for medienettstedet Kampanje hevder det bare er noen titalls bloggere som tjener nok penger til å leve av det, mens det finnes noen hundre som tjener noen tusenlapper i måneden på bloggen sin.

– Det er ikke så fryktelig mye penger i dette markedet i dag, men det er et marked i sterk vekst. Jeg vil anslå at vi snakker noen titalls millioner kroner i bloggomsetning i Norge i dag, sier han, og fortsetter:

– Men det er ingen tvil om at blogging for noen få utvalgte begynner å bli «big business» med månedlige inntekter på opp mot en halv million.

Saken fortsetter under bildet.

Mest lest, best betalt?

<p>TJENER GODT: Caroline Berg Eriksen, tidligere kjent som «Fotballfrue» er fortsatt på inntektstoppen blant landets bloggere.<br/></p>

TJENER GODT: Caroline Berg Eriksen, tidligere kjent som «Fotballfrue» er fortsatt på inntektstoppen blant landets bloggere.

Foto: Mathias Jørgensen, VG

Caroline Berg Eriksen ligger også i år høyt på listen over landets best betalte bloggere, med en inntekt på 1 313 433, drøyt 270 000 kroner mer enn året før. Sophie Elise, eller Sofie Steen Isachsen som hun egentlig heter, hadde også en solid inntekt, på 1 079 224 kroner. Det er en stor økning fra året før, da hun ifølge skattelistene tjente 422 821 kroner.

Høyt på oversikten over det norske blogguniversets best betalte finner vi også Camilla Pihl (36), som per 16. oktober 2015 ligger på 28. plass over Norges mest besøkte blogger, med nærmere 7500 unike lesere daglig. Hun tjente 892 986 kroner i 2014, ifølge skattelistene.

Les også: Kjendisbloggere risikerer store bøter

Hvordan tjener de penger?

Bloggnettverkene

blogg.no

Norges største bloggsamfunn, med over 1 930 000 opprettede blogger siden oppstarten i 2005. Har ifølge DN rundt 300 000 aktive bloggere


Eies av Bootstrap AS, som ligger under Mediehuset Nettavisen


Har bloggere som Sophie Elise, Anna Rasmussen (Mamma til michelle), Andrea Badendyck og Ida Wulff.


United Influencers

Den nyeste bloggplattformen, startet opp i januar 2015.


Tar sikte på å forene blogging og content marketing, og har hentet mange bloggere fra Nettavisen.


Har bloggere som Lene Orvik, Marna Burøe og Marthe Borge, og signerte nylig avtale med Caroline Berg Eriksen og Camilla Pihl (tidligere hos AdLink).


AdLink Blog

Eies av Alle Media


Selskapet forvalter salg av annonser og digitale konsepter på både nisjesider og blogger


Har bloggere som Trine Sandberg (Trines matblogg) Emilie Nereng (Voe) og Tone Damli


Stylista (Bonnier)

Det kommersielle motenettstedet har peilet seg inn på målgruppen 18-30 år


Samarbeider med magasinene Costume og Stella, samt nettbutikker som Asos, Nelly og Zalando


Har bloggere som Annette Haga (Nettenestea), Eirin Kristiansen, Cathrine Heienberg (Cath in the city) og Anniken Jørgensen (Annijor)

Mange spør seg om hvor millioninntektene egentlig kommer fra. Pengene ruller inn fra annonsører som gjerne ønsker å nå en bestemt målgruppe, og ifølge Erik Solberg, leder for digital strategi i mediebyrået Carat, har bloggerne fire inntektskilder:

*Bannersalg

*Produktomtale

*Produktsamarbeid

*Direktelinker til nettbutikker der bloggeren får en andel av det leseren handler for

VG har tidligere skrevet om Norges største bloggere kan tjene alt fra 5000 kroner til 50 000 kroner på å skrive varmt om et produkt, og aktører i ulike bransjer har sett økende salgstall som følge av produktomtale.

– Nøyaktig hvor mye penger som er i omløp er veldig vanskelig å si, for de største bloggnettverkene går ikke ut med hvor mye de omsetter for, forklarer han, og fortsetter:

– Noen har tilbakebetalingsavtaler ved salg, der de får en andel av omsetningen beregnet ut fra hvor mange av kjøperne som kom fra dem, mens andre lisensierer ut navnet sitt til diverse merker.

Han trekker frem Camilla Pihls samarbeid med skobutikken Bianco og gullsmeden David Andersen som eksempler på vellykkede samarbeid.

– Det er ikke noe nytt at vi bruker kjendiser på denne måten. De har en fanskare som stoler på dem og lytter til dem, og vi ønsker å dra nytte av kraften de har. Therese Johaug reklamerer for hansker og Camilla Pihl for sko. Det er ganske likt – de er bare kjent av forskjellige grunner.

Han mener en annen grunn til den økende bruken av bloggmarkedsføring er utfordringen med blokkering av annonser, som gjør at annonsørene nødt til å finne nye veier for å nå ut.

Les også: Slik tjener toppbloggerne millioner

Vesentlig markedsføringskanal

Thomas Moen, bloggekspert og sjef for United Influencers, mener rundt hundre bloggere i Norge har opparbeidet seg nok faste lesere til å kunne leve av bloggen.

– Vi kommenterer ikke inntektene til profilene våre, og det er vanskelig å gi noen konkrete tall. Det vi kan si er at markedet er i sterk vekst, og stadig flere merkevarer ser gevinsten av å jobbe med sterke profiler.

<p>ANNONSØRMAGNET: Camilla Pihl har opparbeidet seg en trofast leserskare og er et populært navnt blant annonsørene, til tross for at hun ligger et godt stykke ned på listen over mest leste blogger.<br/></p>

ANNONSØRMAGNET: Camilla Pihl har opparbeidet seg en trofast leserskare og er et populært navnt blant annonsørene, til tross for at hun ligger et godt stykke ned på listen over mest leste blogger.

Foto: Krister Sørbø, VG

Han forteller om en økende etterspørsel etter å jobbe med bloggere fra bedrifter og store merkevarer, så vel som fra ulike arrangører og eiendomsaktører.

– Bloggerne har uten tvil blitt en vesentlig markedsføringskanal. Det fungerer veldig bra å få mennesker til å samarbeide med noen som allerede har et stort publikum i den riktige målgruppen, og vi ser at samarbeidene blir mer profesjonelle samtidig med at etterspørselen øker.

Nettbutikken Coverbrands er blant landets største på skjønnhetsprodukter og har satset hardt på bloggmarkedsføring i mer enn fem år allerede. De har sett lønnsomheten av denne type reklame, uten at de ønsker å gi ut konkrete tall.

– Bloggerne er en veldig viktig kanal for oss, og vi kan spore salget godt gjennom direktelinker fra bloggen til nettbutikken og bruken av rabattkoder, forteller markedssjef i Coverbrands, Siv Hillestad, til VG.

Skjønnhetsnettstedet har tidligere benyttet seg av profiler som Caroline Berg Eriksen, Annette Haga og Anna Rasmussen, og samarbeider i dag med bloggere som Anna Edwin og Kristina Andersen.

Les også: Rosablogger fikk 300.000 kroner i baksmell

Disse bloggerne tjener best

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Forbruker

Se neste 5 fra Forbruker