Hovedinnhold

Saksøker Norwegian fordi han ikke fikk fly Dreamliner

– Kan bli aktuelt med gruppesøksmål, sier advokaten

<p>SAKSØKES: I hele fjor sommer måtte Norwegian fly erstatningsfly i stedet for sine Dreamlinere. Nå kommer søksmålene.<br/></p>

SAKSØKES: I hele fjor sommer måtte Norwegian fly erstatningsfly i stedet for sine Dreamlinere. Nå kommer søksmålene.

Foto Jostein Matre
Krevde prisavslag da han ikke fikk fly Dreamliner. Nå går saken til retten.

Flypassasjeren klaget til Flyklagenemnda da flyreisen han tok fra Oslo til Bangkok i fjor, ikke var med Norwegians Dreamliner, men med et innleid eldre fly. Passasjeren mener at han hadde krav på prisavslag fordi reisen ikke ble slik han mente Norwegian lovet. Flyklagenemda ga ham medhold og dømte at Nowegian skulle gi ham ti prosent avslag på prisen.

Norwegian nektet å betale.

Nå har passasjeren stevnet Norwegian.

Forbrukerrådet: Urovekkende av Norwegian

– Norwegian har lovet en «langdistanserevolusjon», men har i stedet levert en helt ordinær flyreise. Alle andre selgere som lover mer enn de kan holde, må godta at prisen nedjusteres tilsvarende feilens betydning. Jeg kan ikke se noen grunn til at Norwegian skal unntas fra dette, sier advokat Jon A. Lange hos Forbrukeradvokatene, som er advokat for saksøkeren.

Klienten ønsker å være anonym, men hele den juridiske prosessen er betalt av Prosessfondet.

Nekter å betale

– Saken handler om at Norwegian ikke leverer den reisen de lover. De har levert en dårligere tjeneste enn de reklamerer for. Klageren fikk medhold i flyklagenemnda, og et prisavslag på ti prosent. Men Norwegian respekterer ikke avgjørelsen, og sier at deres jobb kun er å fly folk fra a til b. Er det riktig, all den tid de reklamerer så hardt for Dreamlineren, spør Lange.

Denne saken er bare en av ni saker i Flyklagenemnda hvor passasjerene krever prisavslag fordi de ikke fly Dreamliner. Alle med unntak av en har fått helt eller delvis medhold.

Det er ikke mye penger partene krangler om – i denne konkrete saken. Får saksøker medhold, kan han få snaut 4.000 kroner i avslag på flybilletten.

Poenget er at alle andre passasjerer med lignende historie, også kan kreve avslag. Fra juni til september 2013 ble Norwegians langdistanseruter fløyet med erstatningsfly, i stedet for de annonserte Dreamliner-flyene.

Har tapt nær en halv milliard på Dreamliner-problemer

– Det blir spennende å se om Norwegian velger å likebehandle kundene eller om hver enkelt kunde som har vært i samme situasjon som saksøker, må gjennom samme prosess som han. Gruppesøksmål kan også bli et tema, sier Lange.

BETALER IKKE: Norwegian mottok stevningen igår. Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen mener det er rart at man skal få rabatt fordi flyet ikke er Dreamliner.
BETALER IKKE: Norwegian mottok stevningen igår. Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen mener det er rart at man skal få rabatt fordi flyet ikke er Dreamliner. Foto: Jørgen Braastad

– Får ikke avslag for busstur

I et større intervju med VG Helg lørdag forteller Norwegian-sjef Bjørn Kjos hvordan de vil håndtere søksmålene. Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier han forstår skuffelsen over innleiefly når man hadde gledet seg til å fly Dreamliner. Han avviser imidlertid at det gir rett til prisavslag.

– Vi har tradisjon for å følge vedtak fra nemnda, men denne saken er vi er prinsipielt uenige i. Mener nemnda at man skal få rabatt hvis man flyr Airbus, men ikke vanlig buss? Hvis flyet vårt til Bardufoss må lande i Tromsø på grunn av dårlig vær, busser vi passasjerene resten av veien. De får ikke kompensasjon for det. Men så skal noen få kompensasjon fordi vi på noen flyturer setter inn en Airbus i stedet for en Dreamliner, spør han.

Rettssak i Sverige

– I stedet for å kansellere reisen har vi satt inn et erstatningsfly for at passasjerene skal komme seg fram. De som ikke ønsker å fly med erstatningsfly har dessuten fått tilbud om å kansellere reisen og få pengene tilbake eller fly Dreamliner ved en senere anledning, sier Sandaker-Nielsen til VG.

Dette er ikke den eneste rettssaken som venter Norwegian. I Sverige er et gruppesøksmål på vei, hvor et tusentalls reisende mener de har krav på erstatning. 22. september møtes partene i tingretten i Attunda i Sverige.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Forbruker

Se neste 5 fra Forbruker