Hovedinnhold

SAS sender permitteringsvarsel til 2.500 ansatte

Vulkanskyen fører til milliontap for flyselskaper og andre berørte næringer. SAS bestemte fredag kveld at de vil permittere bakkeansatte.

- Det er korrekt at vi har sendt ut permitteringsvarsel. Det vil gjelde fra mandag, sier kommunikasjonssjef Kenneth Vikse i SAS til TV 2.

Det er SAS Ground Services som nå har sendt ut permitteringsvarsel til 2.500 bakkeansatte.

LES ALT OM VULKANDRAMAET

Norwegian vuderer

Blant dem som har fått varsel, er ansatte i bagasjehåndtering, billettkontor og i serviceskranker.

- Det er altså driftspersonale ved 15 forskjellige flyplasser som får varsel om dette. Mange av disse jobber ved Gardermoen som er den største flyplassen, sier Vikse.

Norwegian har også begynt å vurdere om de skal permittere folk.

- Vi har allerede startet dialogen om permitteringer, og fortsetter den på mandag, sier selskapets informasjonsdirektør Anne Sissel Skånvik.

Røros Flyservice, som driver bakketjenester ved ni norske flyplasser, har sendt ut permitteringsvarsel til 550 av sine bakkeansatte.

LES OGSÅ: Luftrommet stengt minst til lørdag morgen

Store tap

Den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA anslo fredag at flyselskapene i Europa hver dag mister 200 millioner dollar i omsetning.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Foto: Grafikk: Tom Byermoen Foto:
Foto: Grafikk: Tom Byermoen Foto:

YS-forbundet Parat, som organiserer de fleste i norsk luftfart, ba fredag om ekstraordinære tiltak fra myndighetenes side dersom flyforbudet ikke blir opphevet de neste dagene.

- Dersom flyene blir stående lenge på bakken, vil 15.000 ansatte i luftfarten og ytterligere 40-50.000 med tilknytning til luftfarten bli rammet, sier nestleder Vegard Einan i Parat.

VGTV: Slik tror man asken vil spre seg

Ikke forskudd

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) sier til NTB at hun ikke vil forskuttere eventuell krisehjelp til berørte aktører i næringslivet.

VULKANUTBRUDD: Asken fra vulkanutbruddet på Island onsdag kan føre til at flymotorer blir ødelagt. Foto: REUTERS
VULKANUTBRUDD: Asken fra vulkanutbruddet på Island onsdag kan føre til at flymotorer blir ødelagt. Foto: REUTERS

- Vi vet at det vil være omkostninger på mange felt, og regjeringen vil ha en gjennomgang av dette, sier Kleppa.
Mange næringsdrivende vil kunne slite med å få dekket sine tap, da de fleste forsikringer ikke dekker tap knyttet til naturkatastrofer.

HAIKESENTRALEN: Kan du tilby skyss?

SAS blør

Investeringsdirektør Sture Støren sier til nyhetsbyrået TT at flystoppen skaper store problemer, men først på mandag vil det bli gitt en redegjørelse for hva dette betyr for SAS. Det danske nyhetsbrevet Boarding hevder imidlertid at SAS blir påført et daglig tap på 160 millioner svenske kroner.

Tidligere er det anslått at Norwegians tap kommer opp i minst 10 millioner kroner daglig.

For Finnairs vedkommende er det snakk om et tap på to millioner euro per døgn. Selskapet varslet fredag at det etter to uker blir stans i alle lønnsutbetalinger dersom flyene fortsatt står på bakken.

PROTOKOLL: Del din historie her

Artikkelen fortsetter under bildet.

ASKETRØBBEL: Askeskyen som spys ut fra en vulkan på Island sørger for store problemer for flytrafikken. Foto: Scanpix/Reuters
ASKETRØBBEL: Askeskyen som spys ut fra en vulkan på Island sørger for store problemer for flytrafikken. Foto: Scanpix/Reuters

Aksjene faller

Allerede torsdag begynte aksjene i de tre flyselskapene å falle. Fredag sank SAS med 1,98 prosent og Norwegian med 2,96 prosent. Det betyr imidlertid at markedet ikke har tatt inn over seg de store tapsmulighetene som ligger i fortsatt flystopp.

Ifølge nyhetsbyrået AFP er børsnedgangen større for flyselskapene ute i Europa. Analytikere byrået har vært i kontakt med, anslår tapet for den tyske luftfarten til om lag 50 millioner euro daglig. KLM-Air France taper rundt 30 millioner, ifølge de samme kilder.

Luftfartseksperten Steve Bond ved City University London sier til AFP at askeskyen kom på et svært uheldig tidspunkt. I månedene etter finanskrisen i 2008 har alle flyselskap kjempet mot fallende marginer. Hittil i år har det vært en viss bedring å spore, men så kommer altså askeskyen og stenger ned all virksomhet, sier Bond.

Han mener dette i verste fall kan påføre store selskaper betydelige tap, mens små flyselskaper kanskje vil forsvinne helt.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer