Hovedinnhold

SAS med større Dreamliner enn Norwegian

SAS-TESTES: De innkjøpsansvarlige i SAS var med ombord da Boeings 787 Dreamliner fredag forlot Norge - og satte kursen for Taranto i Sør-Italia på sin pågående verdensturnè. Foto: JAN OVIND
SAS-TESTES: De innkjøpsansvarlige i SAS var med ombord da Boeings 787 Dreamliner fredag forlot Norge - og satte kursen for Taranto i Sør-Italia på sin pågående verdensturnè. Foto: JAN OVIND
SAS-ledelsen har prøveflydd Boeings 787-8 Dreamliner fra Gardermoen, og flyselskapet har store planer om å sette den aller største Dreamliner-utgaven, 787-10, i drift.

Da Boeings 787 Dreamliner fredag forlot Gardermoen etter fire dagers besøk, var innkjøpsansvarlige fra SAS ombord på turen til Tarano i Sør-Italia. Selskapet skulle prøvefly det nye komposittflyet. SAS har store planer om å sette den aller største Dreamliner-utgaven, 787-10, i drift.

På jakt etter nye fly
Beslutningen om hvilke flytype man velger, vil bli tatt i løpet av året. Om ikke den nye og større utgaven av Dreamlineren faller i smak, vil SAS bestemme seg for den ennå ikke ferdigbygde Airbus A350XWB (Xtra Wide Body), som har enda større kabinbredde enn Dreamlineren.

- Romfølelsen er enorm på Airbus A350XWB - større enn på konkurrenten fra Boeing, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS, som bekrefter at selskapet er på jakt etter splitter nye langdistansefly.

A350XWB skal testflys neste år, og kan være i trafikk allerede i 2014. Flykroppen vil i hovedsak bestå av karbonfiberpaneler - i kombinasjon med titan og avanserte aluminiumslegeringer..
Airbus A350XWB vil komme i tre modeller - med plass til 200, 250 og 300 passasjerer.

- Vi er veldig fornøyd med vår nåværende moderne flåte av Airbus A330 og A340 langdistansemaskiner med en snittalder på åtte-ti år, sier informasjonssjefen i SAS.
SAS i dag har 11 langdistansefly.

- Likevel ønsker vi å bytte ut flåten med det aller nyeste innen langdistanseteknologi.
For oss blir 787-8, som Norwegian har valgt, for liten - siden vi har en annen setekonfigurasjon og tre forskjellige klasser i kabinen.

315 passasjerer

ALTERNATIVET: Slik ser «kontoret» ut på Airbus' hypermoderne A350 XWB. Foto: AIRBUS
ALTERNATIVET: Slik ser «kontoret» ut på Airbus' hypermoderne A350 XWB. Foto: AIRBUS

På lange, slitsomme flyturer er det viktig med komfort om bord. Den forlengede 787-10 vil kunne ta 315 passasjerer i en SAS-utgave, sier Johansen.
Den har noe kortere rekkevidde enn 787-8, som kan fly i 19 timer - som ikke er aktuelt på noen av SAS-rutene.
SAS vil foreløpig ikke kommentere hvor mange fly selskapet ønsker å erverve.

I forrige uke ble det kjent at SAS rapporterte et resultat før skatt på minus 800 millioner norske kroner i første kvartal.

- Første kvartal er alltid dårlig for alle flyselskaper. Det var lite trafikk og relativt høye priser, sier Knut Morten Johansen. Han minner om at SAS gikk med overskudd i fjor.

- Det er en kontinuerlig utskiftning av flyflåten og det gjelder også langdistanseflyene, derfor må man i løpet av året ta stilling til en nytt miljøvennlig og drivstoffbesparende langdistanseflytype, legger han til.
Følg VG Reise på Facebook!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer