Hovedinnhold

Buss er bedre enn toget

Sjekk VGs store ekspressbuss-test!

FORNØYD: Belinda Berglund (20) og Maria Bjørnnes Hermansen (19) har kapret gromplassen helt foran i annen etasje på Lavprisekspressens dobbeltdekker. Venninnene studerer i Kristiansand, og reiser ofte hjem til Oslo. De har kommet til samme konklusjon som VG: Lavprisekspressen er best.Foto: ØYVIND ENGAN.
FORNØYD: Belinda Berglund (20) og Maria Bjørnnes Hermansen (19) har kapret gromplassen helt foran i annen etasje på Lavprisekspressens dobbeltdekker. Venninnene studerer i Kristiansand, og reiser ofte hjem til Oslo. De har kommet til samme konklusjon som VG: Lavprisekspressen er best.Foto: ØYVIND ENGAN.
OSLO-ARENDAL (VG) Glem toget. De beste ekspressbuss-tilbudene vinner både på pris og tid, viser VGs test.

VG følger

Slik testet vi

  • VGs journalist har prøvd fire ulike busser pluss toget på strekningen Oslo-Arendal (eller tilbake) utenom rushtid den siste uken i februar.
  • Pris og tidsbruk veier tyngst i sammendraget, med 40 prosent hver. Vi mener dette er viktigst, og her er forskjellene også størst.
  • Øvrige fasiliteter teller 20 prosent. Testpunktene finner du i tabellen.
  • Benplassen er målt med målebånd fra innerst i setet til seteryggen foran.
  • Vi tar forbehold om at noen detaljer vil variere fra buss til buss.

VG har testet fire ekspressbusselskaper og toget på strekningen Oslo-Sørlandet.

TESTEN LIGGER NEDERST PÅ SIDEN

Tidsbruk og pris veier tyngst i testen.
Lavprisekspressen går til topps i vår test - foran Sørlandsekspressen, Konkurrenten og Nettbuss komfort.
Og langt foran toget, altså.

Send inn spørsmål om reise til vårt Reisepanel

Flere av busselskapene trafikkerer store deler av Norge, så mye av testen er relevant også langs andre landeveier.

- For meg er prisen det viktigste, sier Maria Bjørnnes Haugen (19).

- Billig uansett

VG treffer henne om bord på Lavprisekspressen, som i dette tilfellet virkelig lever opp til navnet sitt. 49 kroner var prisen for hennes billett fra Kristiansand til Oslo.
Men antallet lavprisbilletter per avgang er begrenset. Venninnen Belinda Berglund måtte ut med 169 kroner.

- Maria fikk den siste 49-kronersbilletten. Men det er billig uansett. Og så synes jeg faktisk dette selskapet har de beste bussene, forklarer hun.

Her kan du laste ned gratis reiseguider til 80 reisemål

Vi valgte altså Sørlandske hovedvei som arena for vår ekspressbusstest. Her er det tett mellom bussavgangene, og i alt fire forskjellige selskaper å velge mellom.

Buss på nett

En alminnelig ekspressbuss i våre dager har toalett, aviser til utlån, trådløst internett og kaffe. Internett fungerer faktisk ganske bra, unntatt der det er mange tunneler.

- Og kaffen smaker hest, overhørte vi en sjåfør betro sin kollega.

Alle selskapene har nettsider med oversiktlige rutetabeller.
Her bør du lese informasjonen nøye. Det er for eksempel ikke bare å stille seg opp på en holdeplass underveis og håpe det beste. Mange ekspressbusser lar være å svinge innom holdeplasser hvis ingen har forhåndskjøpt billett derfra.

PS: Hvis du drømmer om å ankomme den legendariske rutebilstasjonen i Arendal sentrum, vil du bli skuffet. Bussene stopper på stusslige holdeplasser nærmest mulig E18 for å spare tid. Selskapenes erfaring er at de fleste blir hentet med bil likevel.

Foto: Øyvind Engan
Foto: Øyvind Engan

Lavprisekspressen
Testvinneren er klart billigst, men har likevel svært god benplass. Hadde de kuttet ut den rare klausulen om at du må møte 10 minutter før avgang, ville seieren vært enda klarere.

Foto: Øyvind Engan
Foto: Øyvind Engan

Sørlandsekspressen
«Melkeruta» langs norske hovedveier gjør det helt greit i testen. Bussen var temmelig lik den fra Konkurrenten, begge med litt snau benplass. Enkel rutetabell med avgang på faste minuttall.

Foto: Øyvind Engan
Foto: Øyvind Engan

Konkurrenten
Konkurrenten har helt greie busser og priser, men litt kronglete rutetabell. Noen få ekspressavganger i helgene kjører uten stopp til Arendal. Hadde disse gått oftere, ville de vunnet testen.

Foto: Øyvind Engan.
Foto: Øyvind Engan.

Nettbuss komfort
Rene limousinen! Luksusalternativet vinner soleklart på tid og komfort, men prisen er drøy. Vår vurdering er at det ikke er verdt å spandere en ekstra hundrelapp for enkeltsete.

Foto: Øyvind Engan.
Foto: Øyvind Engan.

NSB
Det er bare på toget du kan rusle til kafévognen og strekke på bena. Tommel opp. Og det er bare på toget du må betale 90 kroner ekstra for å få strøm og kaffe inkludert. Tommel ned.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer