Hovedinnhold

Bli med på rutefly tur/retur Nordpolen

T/R NORDPOLEN (VG) Før champagneglassene er tomme, krysser vi alle klodens lengdegrader på lynvisitt i samtlige tidssoner.

Flyturfakta

  • BOOKING: Det årlige polare eventyret koster fra 3500 kr (uten vindusplass) til 20000 kr på business class. Neste fly tar av fra Berlin i mai 2013. Oppdatert informasjon legges ut på arrangørens webside.
  • DISTANSE: 9950 km
  • DRIVSTOFFORBRUK: 68 tonn kerosin

AvFRIDTJOF MORTEN JONASSEN

Sånn blir det når polarentusiastenes julaften sammenfaller med flynerdenes nyttår.

Den luftige festen starter idet en Airbus tar av i Berlin og setter kursen nordover. Om bord i maskinen sitter et par hundre passasjerer som skal sirkle over Nordpolen før man 12 timer senere lander i Berlin igjen.

Kysten langs Norge er spektakulær - det visste vi fra før. Bjørnøya og Spitsbergen med Newtontoppen ragende i været er imponerende. Og så starter et endeløst teppe av tynn pakkis med råker av vann som danner et spraglete mønster. Polhavet er vakkert og ugjestmildt. Himmelen er dyp blå. Siden den flytende isen stadig beveger på seg, er det ingen faste holdepunkter på Nordpolen. Men det må ha vært et lignende skue Amundsen kunne nyte sittende på en tretønne om bord på Luftskipet Norge da det svevde over polpunktet for 86 år siden.

- Kommer dere fra Nansens og Amundsens hjemland? Da skal dere få hilse på pilot Wilhelm Heinz og Knut i cockpiten, sier flyvertinnen.

BILDESPESIAL:Se flere bilder fra turen her!

BOARDING: Vi har nå startet ombordstigning til flight 1111 til Nordpolen. Foto: FRIDTJOF MORTEN JONASSEN
BOARDING: Vi har nå startet ombordstigning til flight 1111 til Nordpolen. Foto: FRIDTJOF MORTEN JONASSEN

Innom alle tidssoner

En celeber gjest fra business class, som ifølge Forbes er god for 15 milliarder, må pent vente ved flytoalettet mens VG har fotoaudiens. Ingen annen nordmann nyter større internasjonal anerkjennelse enn Nansen. På denne flygingen har en landsmann, som attpåtil har samme fornavn som selveste helten, en selvfølgelig forrang.

Fremme i flyet er det behagelig stille. Under oss ligger Nordpolen. - Nå skal vi innom alle tidssonene, sier piloten, og legger det store flyet i en sving rundt polen. Med det suser vi jorden rundt på 80 sekunder!

Verdens mest kjente polarbjørn, riktignok i plysjutgave på pilotens dashbord, får endelig besøkt sitt rike. Berlin Zoo var Knuts hjem, så hva er vel da mer naturlig enn at en tur-retur Nordpolen starter og ender i Berlin?

En metallbit fra Roald Amundsens Dornier sjøfly er også blitt med på dagens flight. Amundsen fant tidlig ut at luften kanskje var et vel så egnet element som is, snø og hav for den som ville utforske polarområdene. Godt på vei mot Nordpolen måtte han i mai 1925 nødlande flyet. På mirakuløs måte greide man å få maskinen på vingene igjen. I glass og ramme på utlån fra et museum i München, betraktes den lille metallbiten med ærefrykt.

Artikkelen fortsetter under bildet.

BESØK: Piloten fikk besøk under turen. Foto: FRIDTJOF MORTEN JONASSEN
BESØK: Piloten fikk besøk under turen. Foto: FRIDTJOF MORTEN JONASSEN


Sammen med italieneren Nobile nådde Amundsen Nordpolen med luftskipet «Norge» i 1926. Andre hadde fløyet over klodens nordligste punkt tidligere, så dette var ikke det egentlige målet. Etter å ha kastet ut noen flagg, hadde Amundsen en forhåpning om å oppdage fastland mellom polpunktet og Amerika. Skuffelsen var stor da det ikke var annet enn is og vann å finne.

Janusch Krasberg (20) fra Essen snakker flytende norsk etter et år som utvekslingselev i Trondheim.

Derfor får han også bli med inn i cockpiten - i dragsuget av de historiske norske polheltene. Janusch slår fast at en norsk arrangør neppe kunne ha stått bak en slik event:

- Unorsk

- Nordmenn må ha gnagsår fra skiskoene før de kan nyte en oppsmuldret Kvikklunsj fra bunnen av sekken. Å ankomme Nordpolen mens man underholdes av foredrag, spiser treretters og drikker champagne, er unorsk. Med all respekt for Nansens og Amundsens blodslit - dette er mer komfortabelt!

Miljøturisme kan man knapt kalle det. Det går med 400 liter drivstoff for hver og en av oss som er om bord. Men så vil dette heller aldri bli masseturisme.

Og uansett letter det litt på samvittigheten å ta den miljøvennlige flybussen inn til sentrum av Berlin for å avrunde dagen med biologisk falafel.

MÅLET: Det er få flyturer hvor passasjerene ser så mye ut av vinduet som på en tur til Nordpolen. Foto: FRIDTJOF MORTEN JONASSEN
MÅLET: Det er få flyturer hvor passasjerene ser så mye ut av vinduet som på en tur til Nordpolen. Foto: FRIDTJOF MORTEN JONASSEN

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer