Hovedinnhold

Vil granske TripAdvisor

Frilansere får betalt for å skrive gode anmeldelser

STOR MAKT: Nettstedet TripAdvisor har 45 millioner brukere i måneden. Foto: SKJERMDUMP
STOR MAKT: Nettstedet TripAdvisor har 45 millioner brukere i måneden. Foto: SKJERMDUMP
(VG Nett) Det britiske forbrukerombudet vil formelt granske om TripAdvisor kan skryte på seg «anmeldelser du kan stole på».

VG følger

50 millioner brukeranmeldelser og 45 millioner besøkende hver måned har gitt nettstedet TripAdvisor en enorm makt innen hotellmarkedet.

Hotellnæringen er imidlertid ikke bare fornøyd. TripAdvisor kontrollerer nemlig ikke at folk virkelig har bodd på hotellet de roser eller slakter, slik blant annet Booking.com og Hotels.com gjør.

Flere nettsteder og frilansskribenter tilbyr åpent å skrive falske brukeranmeldelser, deriblant postingonlygoodreviews.com som tilbyr opptil 1000 anmeldelser for kun 900 pund i måneden, skriver News.com.au.

I fjor gikk næringen til EU-kommisjonen for å be EU sikre hoteller mot falske og ødeleggende «gjestekommentarer».

Det har også kommet frem at hoteller gir rabatt i bytte mot positive anmeldelser.

Gransker

Nå vil britiske Advertising Standards Authority (ASA) - tilsvarende det norske forbrukerombudet - granske nettstedet.

Bakgrunnen er en klage fra omdømmeselskapet KwikChex, som mener at TripAdvisors villeder kundene med slagordene «anmeldelser du kan stole på» og «ekte anmeldelser fra ekte reisende».

- ASA har åpnet en formell undersøkelse. Dermed forventer vi at TripAdvisor vil svare på våre spørsmål og komme med bevis som støtter opp om deres påstander. Når undersøkelsen er ferdig vil vi publisere en kjennelse, skriver pressetalsmann Matt Wilson i ASA i en e-post til VG Nett.

Les også:- Hotellanmeldelser er enkle å manipulere

- VIKTIG: Reisedirektør i HSH, Hilde Charlotte Solheim, sier brukeranmeldelser er viktige for aktørene i reisebransjen. Foto: SCANPIX
- VIKTIG: Reisedirektør i HSH, Hilde Charlotte Solheim, sier brukeranmeldelser er viktige for aktørene i reisebransjen. Foto: SCANPIX

- Hvis nettstedet har brutt markedsføringsloven, må det fjerne påstandene, føyer han til.

Undersøker alt

En talskvinne for TripAdvisor sier til Msn.com.au at de ikke vil kommentere en pågående gransking, men sier at de utfører en kontroll av alle anmeldelser.

- Vi tar ektheten til anmeldelsene svært seriøst og har en rekke metoder for å sikre denne, deriblant automatiske redskaper, eksperter og vårt store samfunn av engasjerte reisende som tipser oss om mistenkelig innhold, sier hun.

Reisedirektør i HSH, Hilde Charlotte Solheim, sier at brukeranmeldelser er svært viktige for aktørene i reisebransjen.

- Jeg kjenner konkret til oslohoteller som har fått kanselleringer fordi kunden har kommet over dårlig anmeldelse på TripAdvisor, sier hun.

Derfor mener hun nettstedets troverdighet er helt avhengig av at manipulasjon oppdages og slås ned på.

Les også:De beste reisenettstedene

KwikChex opplyser at de har også klaget TripAdvisor inn for det amerikanske forbrukerorganet Federal Trace Commission (FTC). FTC vil ikke kommentere saken.

- FTC ser på alle klager, både fra forbrukere og fra konkurrenter. Hvis vi mener at forbrukerne er påført stor skade på grunn av feilaktige anmeldelser eller reklame, kan vi velge å granske saken, skriver pressetalskvinne Betsy Lordan i FTC i en e-post til VG Nett.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer