Hovedinnhold

Utlendingene misfornøyd med Himmelblå-kysten

- «Ylvingen»-effekten på vei bort, mener reiselivsforsker.

NORGESFAVORITT: Hele Norge ble på fornavn med rollefigurene i Himmelblå-serien på NRK. Utlendingene er ikke like fornøyd med hva som møter dem på Ylvingen og ellers i den vakre Helgelands-skjærgården. Foto: Fredrik Arff/NRK
NORGESFAVORITT: Hele Norge ble på fornavn med rollefigurene i Himmelblå-serien på NRK. Utlendingene er ikke like fornøyd med hva som møter dem på Ylvingen og ellers i den vakre Helgelands-skjærgården. Foto: Fredrik Arff/NRK
(VG Nett) Utenlandske turister er mindre fornøyde med Helgelandskysten enn norske. - Himmelblå-effekten på vei bort, tror forsker.

Denne saken handler om:

Utlendingene er misfornøyd med fasilitene som møter dem på Helgelands-ferien. De krever bedre matstell og høyere profesjonalitet, viser en gjesteundersøkelse Universitetet i Nordland har gjort blant turistene på Helgelandskysten.

- Vet ikke hva som venter dem

- Nordmenn vet hva de skal forvente av Helgelandskysten, men det gjør ikke de utenlandske turistene, sier førsteamanuensis Frode Fjelldal-Soelberg ved Handelshøgskolen i Bodø til NRK Nordland.

Forventningene om turistboom var store på Helgeland etter NRK-suksesserien Himmelblå på TV. Og turistene kom. Men ikke alle er like fornøyd med tilbudet som møter dem på Helgelandskystens mange flotte øyer.

LES OGSÅ: Øyhopping på vakre Helgeland

- Mangelfullt utviklet

Fjelldal-Soelberg sier at de negative opplevelsene, referert gjennom spørreskjema og dybdeintervjuer i undersøkelsen, bunner i et mangelfullt utviklet reiselivstilbud.

Turistene peker på behovet for å heve kvalitetsnivået både på fasiliteter og opplevelsestilbudet.

NYDELIG NATUR: Fotfolket har for alvor oppdaget Helgelandskysten og fotturøyene som som Lånan, Hysvær og Skogsholmen. Foto: DAG FONBÆK
NYDELIG NATUR: Fotfolket har for alvor oppdaget Helgelandskysten og fotturøyene som som Lånan, Hysvær og Skogsholmen. Foto: DAG FONBÆK

- Reiselivet trenger en strategi, slik at regionen kan tilby turistene bedre fasiliteter, mener Frode Fjelldal-Soelberg.

Hvor skal man begynne?

Spørsmålet er om man skal begynne med å utvide tilbudet eller prøve å øke etterspørselen. Uansett trengs en målrettet satsning, sier han til NRK.

VGs REISE-EKSPERTER: Ta med barna til Helgeland

Avtroppende markedsjef i Destinasjon Helgeland, Sølvi Helen Kristoffersen, ønsker overfor VG Nett ikke å kommentere gjesteundersøkelsen - dels fordi hun er på vei over i ny jobb som havnesjef i Brønnøysund, dels fordi hun ikke har lest og fått satt seg inn i undersøkelsen.

- Kjent

- Men vi har jo gjort våre egne gjesteundersøkelser tidligere, som også bl.a. påpekte behovet for bedre mattilbud, sier hun.

LES OGSÅ: Helgeland supert for sykkelferie

Reiselivsforsker Fjelldal-Soelberg går så langt som til å hevde at Himmelblå-effekten er på vei bort:

- Jeg tror etterspørselen vil dabbe av uten Himmelblå, men at helgelendingene sitter igjen med en styrket identitet etter tv-serien, sier han.

Ikke bare negativt

Men gjesteundersøkelsen fra 2010 er slett ikke entydig negativ. Ser vi bort fra savnet av skikkelige fasiliteter, mattilbud og profesjonalitet i tjenestetilbudet, er turistene fra utlandet meget fornøyde med opplevelsene av natur, landskap og kultur.

Gjestene peker på at Sandnessjøen, Alstadhaug, Torghatten, Dønnes fjellstue, Ylvingen og Vega kan tilby attraktive kombinasjoner av kultur og mat.

LES OGSÅ: Avinor tror ikke på Polarsirkelen Lufthavn

Flere av disse stedene oppfattes også som Helgelandskystens fyrtårn, står det å lese i rapporten fra Universitetet i Nordland.

- Må profesjonaliseres

- Vi må profesjonalisere mer og tilby temareiser, slik at turistene ikke møter stengte dører på kafeer og har steder å overnatte. Lenger nord er de gode på dette, blant annet i Lofoten, sier Audhild Bang Rande ved Torgar Næringshage til NRK Nordland.

KAJAKK-ELDORADO: Året rundt kan du padle kajakk blant holmer og skjær rundt de UNESCO-beskyttede Vega-øyene. Foto: DAG FONBÆK
KAJAKK-ELDORADO: Året rundt kan du padle kajakk blant holmer og skjær rundt de UNESCO-beskyttede Vega-øyene. Foto: DAG FONBÆK

De jobber nå med en reiselivsstrategi som skal få folk til Helgeland - nettopp hva reiselivsforskerne etterlyser.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

- Vi trenger flere sterke bedrifter som er førere av reiselivet, flere anlegg med overnattingsplasser og organiserte opplevelser som er basert på kultur og natur, sier Rande.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise