Hovedinnhold

Unngå leiebil-fellene i sommer

Bjørn Erik Sandsten er lei av dyre leiebiler

BLIR ALLTID DYRERE: Bjørn Erik Sandsten er oppgitt over at det ikke er mulig å få vite samlet pris på leiebilen når man bestiller den. Her er han hjemme på Hvasser. Foto: PRIVAT.
BLIR ALLTID DYRERE: Bjørn Erik Sandsten er oppgitt over at det ikke er mulig å få vite samlet pris på leiebilen når man bestiller den. Her er han hjemme på Hvasser. Foto: PRIVAT.
Mange bestiller leiebil på nettet til én pris, men står igjen med en helt annen regning til slutt.

- Hver gang jeg reiser leier jeg bil, og hver gang får jeg samme trøbbel, sier Bjørn Erik Sandsten (72), bosatt på Hvasser. Han er mektig lei av at det er umulig å vite hva prisen på leiebilen blir til slutt.

Leiebilselskapene er flinke til å selge oss ekstra forsikringer, som vi ikke tør si nei til. I tillegg finnes det mange såkalte lokale skatter og avgifter. Dessverre finnes det ingen fasitsvar på hva man trenger av forsikringer, eller hva som venter deg av lokale utgifter.

89 prosent mer
Bjørn Erik Sandsten reiser til Mallorca flere ganger i året. Forrige gang endte han etter egne beregninger med å betale 89 prosent mer for leiebilen enn det som sto i leieavtalen da han bestilte den.

Hans erfaring er at det er umulig å forhåndsbetale og bli ferdig med alle utgifter på forhånd. Dette bekreftes av eksperter VG har vært i kontakt med.

Tester NAF har vært med på viser at kontraktsforholdene er uklare og kvaliteten på bilene variabel.
Sammen med 14 søsterorganisasjoner har NAF testet kvaliteten på leiebiler på kjente feriemål i syv middelhavsland. Den viste svært varierende kvalitet på bilene. Du kan ende opp med alt fra «vrak» til lekre glis av noen biler.

60 leiebiler ble testet, og både kjente multinasjonale bilutleiefirmaer og små lokale firmaer fikk besøk av anonyme testere.

Store selskaper sikrest

LEIEBILFERIE: Mange drømmer om en biltur over det amerikanske kontinentet. Da er det greit å vite hva leiebilen koster. Her fra Pensacola, Florida. Foto: SVEN ARNE BUGGELAND
LEIEBILFERIE: Mange drømmer om en biltur over det amerikanske kontinentet. Da er det greit å vite hva leiebilen koster. Her fra Pensacola, Florida. Foto: SVEN ARNE BUGGELAND

- De store, kjente selskapene fungerte stort sett bra. Hvis de hadde mangler, viste de stor vilje til å rette dem opp, sier kommunikasjonsmedarbeider Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Da Bjørn Erik Sandsten skulle til Mallorca sist, bestilte han flybilletter gjennom Norwegian, og fant det naturlig å bestille leiebil på samme nettside. Norwegian er ikke ansvarlig for bilutleie, men samarbeider med Car Trawler, som formidler leiebiler fra 550 ulike selskaper i 171 land.

Sandsten booket leiebil, og fikk først en avtale med Auriga, som senere ble endret til Europcar. Han fikk oppgitt at pris per dag ville bli 137,98 kroner. Men da regningen var gjort opp til slutt, endte han med å betale 267 kroner per dag.
Dette er 89 prosent mer enn prisen han fikk oppgitt i utgangspunktet. Forklaringen er ekstra forsikring, lokale skatter og avgifter, samt drivstoff.

- Denne praksisen oppfatter jeg som frekkhet fra leiebilselskapenes side, mener Sandsten.
Sandsten er også provosert over at han måtte betale 88 euro for at bilen hadde full tank da han fikk den.

- Det tilsvarer 61 liter med drivstoff, mens tanken kun tok 35 liter, sier han oppgitt.

- Kontroller avtalen

PÅ NORSKE VEIER: Også i Norge er det viktig å sjekke avtalen før du leier bil og legger ut på tur. Bildet er tatt mellom Hardangervidda og Aurlandsdalen Foto: KRISTER SØRBØ / VG
PÅ NORSKE VEIER: Også i Norge er det viktig å sjekke avtalen før du leier bil og legger ut på tur. Bildet er tatt mellom Hardangervidda og Aurlandsdalen Foto: KRISTER SØRBØ / VG

Fergus O'Loughlin, kundeansvarlig ved Car Trawlers hovedkontor i Dublin sier til VG at Bjørn Erik Sandsten måtte tegne en ekstra forsikring da han mottok bilen for å være godt nok dekket i tilfelle ulykke. Han understreker at vilkårene for bilutleie varierer både mellom leverandører og utleiesteder.

- Vi anbefaler leietagerne om å kontrollere avtalen nøye. Vær oppmerksom på at selv såkalt «full forskuddsbetaling» kun dekker selve kjøretøyet, og ikke lokale utgifter, drivstoff og ekstra utstyr, sier O'Loughlin.

Når det gjelder prisen på drivstoff, sier Car Trawlers representant at den fastsettes i forhold til prisnivå og andre lokale elementer.

Italia på klagetoppen

VÆR OBS I ITALIA: Flest klager på leiebiler kommer etter Italia-ferier. Men det er fullt mulig å ha det fint underveis, som her i nærheten av Gardasjøen. Foto: KARIN BEATE NØSTERUD
VÆR OBS I ITALIA: Flest klager på leiebiler kommer etter Italia-ferier. Men det er fullt mulig å ha det fint underveis, som her i nærheten av Gardasjøen. Foto: KARIN BEATE NØSTERUD

Ifølge Forbruker Europa er det flest klager og tvister med bilutleieselskaper i Italia. Selskaper i Tyskland og Spania er også godt representert i statistikken.

Forbruker Europa hjelper til ved tvister og klager knyttet til kjøp av varer og tjenester over landegrensene.
Direktør Ragnar Wiik sier at de ikke får veldig mange klagesaker i forbindelse med leiebiler.

- Årsaken er kanskje at forbrukerne kan være ganske styrt av hvordan leiebilmarkedet fungerer, og innretter seg etter det, sier Wiik. Det fører til at vi i noen tilfeller godtar mer fra leiebilselskapene enn vi burde.

- De fleste leier ikke bil så ofte, og er vi på ferie så betaler vi ofte det vi blir bedt om for å komme oss videre. På den måten kan enkelte leiebilselskaper slippe litt billig unna, tror Ragnar Wiik.

Klagene de får dreier seg oftest om krav fra selskapene i ettertid, angående skader som skal være påført bilen. Mange betaler leiebilen med kredittkort, og noen blir trukket for utgifter de ikke har avtale om.

Egen ulykkesforsikring

EGEN ULYKKESFORSIKRING: Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske Reiseforsikring anbefaler at man tegner ekstra ulykkesforsikring når man leier bil. Foto: BJØRN ERIK THUNÆS
EGEN ULYKKESFORSIKRING: Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske Reiseforsikring anbefaler at man tegner ekstra ulykkesforsikring når man leier bil. Foto: BJØRN ERIK THUNÆS

Mange vet ikke at forsikringen på en utenlandsk leiebil er mindre omfattende enn en tilsvarende norsk forsikring. Erstatningsbeløpene er også lavere. Derfor råder ekspertene oss til å ha egen ulykkesforsikring i tillegg.
Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring understreker at skader på bil ikke er omfattet av reiseforsikringen.

- Folk må derfor være nøye på hvilke forsikringer de tegner. Det er også viktig å presisere at ulykkesforsikringen som inngår i den vanlige reiseforsikringen har en øvre ramme på 300.000 kroner. Dette er en lav sum hvis man kommer ut for en omfattende ulykke, sier Vennesland.

Her er tipsene fra ekspertene for å unngå leiebil-trøbbel:
* Når du leter etter det beste tilbudet, må du huske at prisene som angis på nettet ofte bare inneholder det grunnleggende. Sjekk hva som er inkludert i det endelige tilbudet, og hva som ikke er det.
* Sørg for at du leser grundig og forstår vilkårene og betingelsene i leieavtalen.
* Sørg for at du forstår hva som dekkes av forsikringen, og hva som ikke dekkes.
* Vær oppmerksom på drivstoffbestemmelsene og sørg for å få dem tydelig forklart før du bekrefter bestillingen.
* Hvis du planlegger å kjøre leiebilen inn i et annet land, må du informere bilutleiefirmaet og sørge for at du har lov til å gjøre det.
* Gjør en grundig inspeksjon innvendig og utvendig av bilen. En fra bilutleiefirmaet bør sjekke tilstanden på bilen sammen med deg ved avhenting. Ta helst bilder av bilen.
* Bilutleieselskapet vil normalt skaffe seg en sikkerhet i kredittkortet ditt. Pass på at det settes en øvre grense for denne sikkerheten.
* Avklar hva som skjer hvis bilen får motorstopp og hvem som skal kontaktes ved en eventuell skade.
* Pass på at kilometerstand noteres på kontrakten både ved ut- og innlevering.
(Kilde: Forbruker Europa og NAF)

Følg VG Reise på Facebook!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer