Hovedinnhold

SAS kansellerte billettene etter innsjekk

Flyselskapet beklager glippen og lover å tilbakebetale

VILLE FLY UTEN: Fire timer etter at Tom Roger Rognli fikk e-post om å sjekke inn hos SAS, ble flybillettene hans kansellert - uten at han fikk beskjed. Foto: PRIVAT / JAN OVIND
VILLE FLY UTEN: Fire timer etter at Tom Roger Rognli fikk e-post om å sjekke inn hos SAS, ble flybillettene hans kansellert - uten at han fikk beskjed. Foto: PRIVAT / JAN OVIND
(VG Nett) SAS ba Tom Roger Rognli (36) og familien kjøpe nye billetter med Norwegian i stedet, da de møtte på Gardermoen ferdig innsjekket hos SAS.

- Jeg er en ganske rolig og sindig gudbrandsdøl, men temperamentet mitt nådde store høyder da vi sto der på Gardermoen og fikk høre at billettene våre var ugyldige, sier Rognli om lørdagens feriestart.

Da hadde han og samboeren Anita Ottesen vekket barna klokken 03 på natten for å kjøre den tre timers bilturen fra Vinstra til Gardermoen.

Ved syv-tiden sto de foran en av selvbetjeningsautomatene til SAS og tastet inn referansenummeret. De hadde allerede sjekket inn via selskapets nettside dagen før, og alt skulle være i orden.

Dårlig nyhet

Likevel var beskjeden på skjermen: «Kontakt personalet».

Da det endelig ble deres tur ved skranken, fortalte personalet at billettene var ugyldige.

- Barna gråt og mor tok med seg barna ut av flyplassen. De lurte på om vi ikke kunne reise til Syden likevel. Hun fortalte at det skulle vi, men det kunne hende vi måtte bli i Oslo noen dager først, sier Tom Roger Rognli til VG Nett.

Hadde sjekket billettene

Imens prøvde han å ordne med billettene. For de skulle være i orden - selv om flyreisen var bestilt gjennom det konkursrammede og delvis SAS-eide Spanair. Det hadde Rognli fått bekreftet tre uker etter at det spanske flyselskapet gikk konkurs.

I tillegg hadde han fått SMS og e-post dagen før avreise om at de kunne sjekke inn. Og det hadde de gjort. Samboeren hadde også ringt SAS med et spørsmål om bagasjen et par timer senere, uten å få beskjed om at det var noe galt.

Ved SAS' skranke hjalp det svært lite.

- De sa at billettene var ugyldige på grunn av Spanair-konkursen, og anbefalte oss å kjøpe billetter med Norwegian-flyet to timer senere. For billettene SAS hadde igjen, var veldig dyre. Dette kunne blitt en katastrofe for feriebudsjettet, konstaterer Rognli.

Han ga seg imidlertid ikke, og til slutt gikk SAS-personalet med på å gi familien billetter med SAS-flyet til samme pris som de opprinnelig hadde betalt: rundt 5000 kroner for alle fire.

Kansellert fire timer etter e-post

Tom Roger Rognli vil likevel ikke finne seg i ekstrakostnadene. Han har fått skrevet ut historikken til billettene. Sammen med e-posten om innsjekk, som også VG Nett har fått, går det der frem at:

* Kl. 11.17 sendte SAS e-post og inviterte til innsjekking.

* Cirka halvannen time senere sjekket familien på fire inn uten problemer. De hadde plasser på rad 22 og 23.

* Kl 15.29 samme dag ble billettene kansellert - uten at familien fikk beskjed om dette.

* I mellomtiden hadde også samboeren ringt SAS med et spørsmål om bagasjen, og blitt ønsket «god tur» over telefon.

- Jeg er veldig skuffet over at et selskap som sliter med tilliten i utgangspunktet, oppfører seg sånn, sier Rognli.

SAS vil refundere

- Vi beklager det denne kunden opplevde, og årsaken til dette har vært en glipp hos oss. Da Spanair gikk konkurs forsøkte SAS å hjelpe alle berørte kunder, selv dem som hadde kjøpt reiser rett hos Spanair. Dette var for å hindre at flest mulig ble skadelidende av konkursen, skriver pressekontakt i SAS, Tormod Sandstø, i en e-post til VG Nett.

Han skriver videre at Rognli skulle ha fått byttet sine billetter til nye med SAS.

- Vi vil derfor refundere de nye billettene som ble kjøpt, samt igjen beklage at det ble gjort en feil, sier Sandstø.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer