Hovedinnhold

Rekordlavt antall dødelige flyulykker

<p>TRYGT Å FLY: Statistikken viser at det aldri har vært færre dødelige flyulykker enn i 2015. Her er et Boeing 737-600-fly fra SAS under avgang fra Oslo lufthavn.</p>

TRYGT Å FLY: Statistikken viser at det aldri har vært færre dødelige flyulykker enn i 2015. Her er et Boeing 737-600-fly fra SAS under avgang fra Oslo lufthavn.

Foto: Jan Ovind, VG
Færre dødsfall og enda færre ulykker. 2015 går inn i historien som et rekordår for god flysikkerhet.

Denne saken handler om:

Dette kommer frem i statistikk fra Aviation Safety Network (ASN).

I 2015 har de kun registrert 16 flyulykker med omkomne, ifølge den Nederland-baserte organisasjonen. Det er det laveste tallet noensinne siden ASN begynte å føre statistikken i 1942.

Totalt 560 mennesker mistet livet i de forskjellige ulykkene, noe som gjør 2015 til det femte laveste året når det gjelder antall omkomne.

Tallene gjelder for sivile fly med plass til minst 14 passasjerer.

Sett denne? Slik skaffet han seg gratis flyreiser resten av livet

Sinai, Germanwings og Taiwan

I ulykkesstatistikken inngår naturlig nok fjorårets dødeligste hendelse, da et russisk charterfly på vei fra Sharm el-Sheik til St. Petersburg styrtet på Sinaihalvøya 31. oktober. 224 mennesker mistet livet.

USA og britisk etterretning antydet tidlig at flyet ble utsatt for et terrorangrep. I november bekreftet den russiske etterretningstjenesten FSB at det var funnet spor av eksplosiver inne i flyet. Vladimir Putin sverget hevn over de som sto bak.

– Vi vil se etter dem over alt, uansett hvor de gjemmer seg. Uansett hvor i verden de er, vil vi finne dem og straffe dem, uttalte Putin.

I februar døde 43 personer da et TransAsia-fly smalt inn i en bro og krasjet i Taiwan. I ettertid viste det seg at piloten ved en feiltakelse hadde skrudd av den siste fungerende motoren i flyet. «Wow, dro i feil spak», sa piloten kort tid før styrten.

Her styrter flyeti broen: «Mayday mayday, engine flameout»

En måned senere, den 24. mars, mistet 150 mennesker livet da et Germanwings-fly styrtet i de franske Alpene. Etterforskningen av ulykken viste at annenpiloten Andreas Lubitz, som tidligere var behandlet for selvmordstanker og mentale problemer, stengte kapteinen ute av cockpiten, før han til slutt styrtet passasjerflyet med vilje.

Desperat Germanwings-kaptein: «Åpne opp den jævla døren»

AVN-president: – Ingen overraskelse

Det lave antallet flyulykker er ingen overraskelse, mener president Harro Ranter i Aviation Safety Network.

– Siden 1997 har gjennomsnittstallet på flyulykker vært stadig synkende, og det skyldes for en stor del det sikkerhetsarbeidet som internasjonale flyorganisasjoner og flyindustrien bedriver, sier Ranter i en uttalelse.

Syv av ulykkene hittil i år skjedde med passasjerfly. To av dem var fly som tilhører selskaper svartelistet av EU.

Sett denne? Dobbelt så mange fly krasjer med fugler

<p>SJEKK FØR AVGANG: Flyselskapene tar sikkerheten på største alvor. Her sjekkes et Norwegian-fly før avgang fra Gardermoen.<br/></p>

SJEKK FØR AVGANG: Flyselskapene tar sikkerheten på største alvor. Her sjekkes et Norwegian-fly før avgang fra Gardermoen.

Foto: Line Møller, VG



Sikkerhet på topp

Flysikkerhet står selvsagt øverst på prioriteringslisten til flyselskaper som Norwegian og SAS. 

– I Norwegian er flysikkerhet vår viktigste prioritet og en rød tråd i alt vi gjør. Det er positivt at sikkerhetsarbeidet prioriteres høyt og at antall ulykker går ned, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen gleder seg også over statistikken:

–Utviklingen er selvsagt gledelig, men må ikke være noen sovepute for hverken selskaper eller myndigheter. Sikkerhet må alltid være førsteprioritet. Det jobbes godt med flysikkerhet i bransjen, med en stadig teknologisk forbedring av teknologien i flyene og infrastrukturen rundt, sier Johansen.

Han påpeker at andelen ulykker og hendelser som har teknisk årsak går ned, samtidig som andelen som skyldes menneskelig svikt øker.

– I en stadig mer presset luftfart med små økonomiske marginer, så er farlige hendelser relatert til menneskelige faktorer noe både flyselskaper og myndigheter bør være seg bevisst i årene framover, sier Knut Morten Johanen i SAS.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise