Hovedinnhold

Norske piloter demonstrerte i Køln

DEMONSTRERTE: Christian Langvatn sammen med tre anonyme norske piloter. De har på seg masker som ble brukt under en demonstrasjon i Köln tidligere i år. På maskene står det dead-tired.eu. Foto:
DEMONSTRERTE: Christian Langvatn sammen med tre anonyme norske piloter. De har på seg masker som ble brukt under en demonstrasjon i Köln tidligere i år. På maskene står det dead-tired.eu. Foto:
(VG Nett) Norske piloter demonstrerte i dag i Køln for å vise sin bekymring for nye arbeidstidsbestemmelser som er under utarbeidelse.

Til sammen møtte mer 300 piloter og kabinansatte opp for å demonstrere utenfor EASAs hovedkontor i Køln (EUs byrå for flysikkerhet). Av disse var ca 15 norske og en av dem var Christian Langvatn, nestleder i Norsk Flygerforbund.

- Vi demonstrerte mot EASA som åpner for enda lengre arbeidsdager for piloter og kabinbesetning i hele Europa, sier Langvatn.

PROTESTERER: Nestleder i Norsk flygerforbund, Christian Langvatn, deltok i dag i demonstrasjon i Køln mot de nye arbeidstidsbestemmelsene som AEAS ønsker å innføre. Foto: Arkivfoto: GØRAN BOHLIN
PROTESTERER: Nestleder i Norsk flygerforbund, Christian Langvatn, deltok i dag i demonstrasjon i Køln mot de nye arbeidstidsbestemmelsene som AEAS ønsker å innføre. Foto: Arkivfoto: GØRAN BOHLIN

Med dagens regelverk kan man jobbe i 13 timer, men det finnes åpning for totalt to ekstra timer ved spesielle anledninger. I det nye forslaget åpner man for tre timer.

Skal drøfte

Ifølge Langvatn skal EASA trosse flere av anbefalingene i forskningsrapportene de har bestilt, noe som blant annet omfatter arbeidstid om natten, beredskapstjeneste og total arbeidsbelastning gjennom en 14 dagers periode.

- Hovedargumentet vårt er at EASA må følge de vitenskapelige og medisinske anbefalingene som forskerne har kommet med i sine rapporter - som EASA selv har bestilt, sier Langvatn.

LES OGSÅ:Pilotene frykter flere ulykker med 16-timers arbeidsdager

Tirsdag og onsdag skal EASA drøfte forslagene de nye arbeidstidsbestemmelsene. I den forbindelse har både den europeiske organisasjonen for transportsektoren (ETF) og den europeiske organisasjonen for piloter (ECA) gått sammen og skrevet en pressemelding. Her slår de fast at de nye forslagene ikke ivaretar sikkerheten til passasjerene, og mener de nye forslagene «reflekterer flyselskapenes kommersielle krav snarere enn vitenskapelige anbefalinger».

- Må ha søvn

Til tross for drøftingene som nå pågår med EASA er det lite som tyder på at de vil snu i spørsmålet rundt flyvernes arbeidstid. I høst skal saken behandles av politikerne i EU før de endelige vedtakene blir gjort.

- Nå skal vi legge press på norske politikere, for vi kan ikke godta bestemmelser som utgjør en trussel mot flysikkerheten, sier Langvatn.

Et av parolene i demonstrasjonen var «Sleepwalking into disaster»

- Det er en sterk påstand, men vi mennesker er bygget slik at vi må ha søvn og hvile. Får vi ikke det kan det få katastrofale følger for flysikkerheten, sier Langvatn til VG Nett.

Støtte fra Luftfartstilsynet

Piloter og kabinpersonale får støtte fra Luftfartstilsynet om at arbeidsdagen ikke bør forlenges ytterligere. Direktøren i Luftfartstilsynet er Norges representant i EASAs styre.

- Vi er uenige med EASA på det punktet, og det har vi kommentert i høringen. Vi ønsker at dagens regel, som åpner for maksimalt 15 timers arbeidstid, skal gjelde fortsatt, har juridisk seniorrådgiver, Tom Egil Herredsvela, tidligere sagt til VG.

Den europeiske pilotforeningen ECA organiserer mer enn 38.000 piloter i 38 land, deriblant NF. I sin siste høringsuttalelse hevder de at EASA flere steder har oversett vitenskapelige og medisinske råd fra tre uavhengige rapporter EASA selv har bestilt i forbindelse med utarbeidelsen av de nye reglene. Rapportene ligger vedlagt forslaget fra EASA (fra side 104). Lignende resultater finnes også i den såkale Maebus-rapporten, som ble utarbeidet i forkant av første høringsrunde.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer