Hovedinnhold

InterRail tilbake på moten

ØKER MEST: Etter relanseringen av InterRail i fjor, er togloffing en av ferieformene som øker mest. Foto: EPA
ØKER MEST: Etter relanseringen av InterRail i fjor, er togloffing en av ferieformene som øker mest. Foto: EPA
InterRail er på skinner igjen. Salget av «nye» InterRail-pass går så det suser.

Denne saken handler om:

Relanseringen av InterRail i fjor, da hollandske The Eurail Group GIE overtok driften og markedsføringen av konseptet, viser suksesstendenser allerede:

170 000 kjøpte InterRail-pass fra april til desember i fjor, som er en sterk øning fra året før.

34% økning i fjor

Det ble solgt InterRail-pass for 41 millioner euro, som er 34% opp fra 2006.

Skal du på interrail?Sjekk lesernes interrail-tips!

InterRail-konseptet, som var en svært populær ferie- og reiseform på 1970- og -80-tallet, bleknet gradvis utover på 1990-tallet og rundt årtusenskiftet.

30 land

I fjor ble konseptet brushet opp, og det gamle, utdaterte sonesystemet ble droppet til fordel for et to-system-opplegg, der man enten kan kjøpe et InterRail Global Pass som omfatter 30 land, eller et ett-lands-pass.

Prisen avhenger av hvor lenge eller hvor mange dager du vil reise - og din alder.

Les også:De mest populære interrail-landene

For kortere ferier, kanskje i kombinasjon med fly, er det mulig å kjøpe «5 reisedager» hvor som helst - til en fast pris. Hvis du vil reise i bare ett land, kjøper du InterRail for det landet du vil reise i - og bestemmer selv hvor mange reisedager du vil ha.

Klassisk en-måneds

For «den store InterRail-turen» finnes fortsatt det klassiske tilbudet om en måneds InterRail for hele Europa. Men du kan også velge en kortere versjon; InterRail for ubegrenset reise i 22 dager.

Med ny logo og massiv markedsføring har InterRail-ferien fått sin renessanse, også her til lands.

- Vil fortsette å vokse

- Jeg er overbevist om at vi vil oppleve en videre vekst. InterRail er tross alt et sterkt varemerke, sier Rene de Groot, sjefen i Eurail Group.

Flest InterRail-pass selges i England, men også i Italia, Tyskland, Spania og tog-landet Sveits går salget strykende.
Global-passet selger naturligvis best, men mange bruker tydeligvis også ferien til å «gjennomtoge» ett enkelt land.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise