Hovedinnhold

Humor skal selge Norge i utlandet

Vet du hva «fireworks» er på norsk? Fyrverkeri, ok. Men ikke et hvilket som helst fyrverkeri.

VG følger

I Innovasjon Norges nyeste fremstøt for å få utenlandske turister hit til landet, er «fireworks» nordlys over et snøkledd fjell, «mirror» en nordnorsk fiskeskøyte som speiles i en blank fjord og «steam bath» er dampen fra en frådende foss.

STEAM BATH på norsk. kampanje for å selge Norge i utlandet. Innovasjon Norge og Try reklamebyrå.
STEAM BATH på norsk. kampanje for å selge Norge i utlandet. Innovasjon Norge og Try reklamebyrå.

I kampanjen som er laget i samarbeid med Try reklamebyrå, forklares en rekke engelske ord og uttrykk på en ny måte.

«Main road» er en bred skiløype for skøyting og klassisk stil. «On the rocks» er mennesker på tur over kantete steiner i fjellheimen. Og «taxi» er en liten rib på vei inn Brosundet i Ålesund.

Se bildeserie her. 

Innovasjon Norge har så vidt begynt å bruke denne kampanjen.
I første omgang på det tyske markedet, men på sikt skal den også lanseres i Russland, Sverige, Danmark, Storbritannia, Nederland, Sør-Europa og USA.

Kampanjen består av mange humoristiske norgesbilder. I følge direktør for reiseliv i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin, skal de tilpasses humoren i de ulike landene.

- Når vi bruker humor i markedsføringen må være sikre på at uttrykkene gir en mening i de landene vi bruker den. Derfor bruker vi lokale reklamebyråer for å forsikre oss om at folk forstår humoren der, forklarer han.

Felles for nesten alle bildene i kampanjen er at de ikke bare viser vakker natur. De viser også mennesker.

- Vi har gått bort i fra å presentere vakre postkort uten mennesker. Turistene ønsker nemlig å være med og delta i naturen selv, påpeker Per-Arne Tuftin.

I fjorårets 11 første måneder hadde utenlandske turister 7,9 millioner overnattingsdøgn i Norge.

Innovasjon Norge forventer omtrent det samme volumet i 2013.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer