Hovedinnhold

Her kan du reise miljøvennlig i Norge

GRØNNMERKET: Uansett hvor hvitt det er i bakken, er Tryvann skisenter en av de grønnmerkede reiselivsbedriftene. Foto: FRODE HANSEN / VG
GRØNNMERKET: Uansett hvor hvitt det er i bakken, er Tryvann skisenter en av de grønnmerkede reiselivsbedriftene. Foto: FRODE HANSEN / VG
(VG Nett) 247 reiselivsbedrifter med miljømerke får ekstra drahjelp i kampen om turistene.

Denne saken handler om:

I dag lanserte Innovasjon Norge knappen «Green TTravel» på Norges offisielle turistnettside, Visitnorway.com. Den skal gjøre det lettere å velge grønt på norgesferien.

Bak det grønne symbolet - en gresstust - vil kun bedrifter med én av fem miljømerker listes opp. Gresstustsymbolet vil også vises i vanlige søkeresultater på nettsiden.

I dag står 247 reiselivsbedrifter på listen.

Bedriftene har minst ett av miljømerkene Svanen, Blått flagg, Miljøfyrtårn, Norsk økoturisme og ISO 14001.

De er delt inn på samme måte som resten av nettsidens 12988 tilbud: mellom overnattingssteder, turer, spisesteder, attraksjoner og aktiviteter.

Se hele listen her!  (ekstern lenke)

Ifølge Innovasjon Norge er Visitnorway den første nasjonale reiseportalen i verden som gjør dette.

Det er heller ingen ubetydelig nettside. I fjor hadde den 9,5 millioner besøkende, hvorav 87 prosent fra utlandet.

LES OGSÅ:  Engelsk drukkenbolt i Norges-reklame

- Riktig satsing

Næringsminister Trond Giske tror det er helt riktig å bruke miljø i markedsføringen av Norge.

- Vi vil aldri kunne bli verdensmester på masseproduksjon av billige turistopplevelser. Derfor må vi tilby noe ekstra, sa han på pressekonferansen der den nye navigasjonen ble lansert.

Etterpå utdypet han dette overfor VG Nett:

- Vi er en naturbasert attraksjon. Det virkelig unike vi har å by på, er naturen. Da vil vi også tiltrekke oss de som er spesielt interesserte i natur og miljø, sa han.

LES OGSÅ:  De beste miljørådene for å reise grønt

Piskende vind

Han mener også at en slik markedsføring gjør at været kan spille en mindre rolle.

- Det trenger ikke gjøre så mye at vi ikke kan konkurrere med Spania om pent vær. For disse menneskene er kanskje piskende vind, havgap og mørketid en del av opplevelsen.

- Også jeg tror dette er en veldig riktig satsing, sier Erik Griffin i Synovate. Han viser til funnene i deres spørreundersøkelse Norsk Monitor, der de spør nordmenn om deres holdninger.

LES OGSÅ:  Slik blir flyturen mer miljøvennlig

- Det er en nokså stor gruppe mennesker som er svært miljøbevisste. De er gjerne opptatt av natur, og er også villige til å betale noe ekstra for å få en grønn profil på sin reise, sier han.

Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge mener Green Travel vil bidra til at de miljøsertifiserte bedriftene får et konkurransefortrinn.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook! 

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise