Hovedinnhold

Du kan bli saksøkt for hotellkritikk på nettet

AUSTRALSK HOTELL: Vær forsiktig med hva du skriver om australske hoteller på nettet. Foto:
AUSTRALSK HOTELL: Vær forsiktig med hva du skriver om australske hoteller på nettet. Foto:
(VG Nett) Dårlig behandlet på hotell eller restaurant? Tenk deg om før du henger ut stedet på nettet. Det kan ende med langvarige og dyre rettsaker, advarer australsk advokat.

Denne saken handler om:

- Folk som skriver ærekrenkende kommentarer på for eksempel Twitter eller Tripadvisor får liten beskyttelse fra nettsidene dersom de blir saksøkt, sier den australske mediaadvokaten David Poulton til nyhetsportalen News.com.au.

Han forteller at mange profesjonelle restaurantanmeldere er saksøkt etter å ha skrevet negative anmeldelser i aviser og magasiner. Men også amatører er utsatt.

DISKUTER
REISE HER

- Flere ganger har kommentarer publisert på internett ført til injurierettsaker, sier den australske advokaten.

Ikke norsk problem

JON BING: Tommelfingerregel nummer en for å unngå injurieproblemer, er å holde seg til sannheten, i følge jusprofessor Jon Bing. Foto: Nils Bjåland
JON BING: Tommelfingerregel nummer en for å unngå injurieproblemer, er å holde seg til sannheten, i følge jusprofessor Jon Bing. Foto: Nils Bjåland

Jon Bing, som er professor ved Senter for rettsinformatikk, Institutt for privatrett, Universitetet i Oslo, har aldri hørt om at dette skal være noe problem i Norge.

Men han legger til at både Australia og Storbritannia har en mye snevrere injurielovgivning og ytringsfrihet enn vi setter pris på her i landet.

Og skriver du noe om et australsk hotell som leses på nettet i Australia, kan du bli saksøkt etter australsk lovgivning.

Langvarige rettsaker

I Australia kan injuriesaker dra ut i måneder og år. Og de kan bli ekstremt dyre, påpeker advokat David Poulton.

- Vi snakker om hundretusener av dollar i potensielle saksomkostninger og erstatninger, sier han.

Poulton mener man må være ekstra forsiktig, fordi mange nettsteder vil unngå å beskytte sine brukere dersom de blir saksøkt.

Noen har til alt overmål regler som forlanger at brukeren holder nettsiden skadesløs dersom det kommer til en injuriesak.

Og da hjelper det ikke om du har opptrådt anonymt på nettet. Dersom noen vil klage på deg, har de alltid en mulighet til å spore deg opp, hevder han.

LES OGSÅ:
PÅTRYKK FRA SOSIALE MEDIER FØRTE TIL FELLES HEISKORT I TRYSIL OG HEMSEDAL

SKEPTISK TIL RESTAURANTEN? Hold deg til sanneheten hvis du skriver om den på nettet. Foto: Terje Bringedal
SKEPTISK TIL RESTAURANTEN? Hold deg til sanneheten hvis du skriver om den på nettet. Foto: Terje Bringedal

Professor Barbara McDonald, ved universitetet i Sydney, sier til News.com.au. at folk kan bli saksøkt for injurier i alle land hvor kommentarene deres er lastet ned.

Noe jusprofessor Jon Bing ved Universitetet i Oslo bekrefter. Det har det vært flere eksempler på i rettshistorien.

- Men det er en veldig grei tommelfingerregel: Hold deg til sannheten! Hvis du går lenger enn det, står du overfor både etiske og rettslige risikoelementer, sier Bing.

Hverken Tripadvisor eller Twitter har svarte på henvendelser fra News.com.au. Men en talsmann fra Facebook sier at deres brukere ikke har noen forpliktelser overfor dem i forhold til kommentarene de legger ut.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise