Hovedinnhold

Billigste flyreise kan bli dyreste

RISIKO: Booker du ikke gjennomgående billetter risikerer du å måtte betale for eventuelle tap ved flyforsinkelser og streiker av egen lommebok. Bildet viser lange køer under vekterstreiken juni i år. Foto: ESPEN BRAATA / VG
RISIKO: Booker du ikke gjennomgående billetter risikerer du å måtte betale for eventuelle tap ved flyforsinkelser og streiker av egen lommebok. Bildet viser lange køer under vekterstreiken juni i år. Foto: ESPEN BRAATA / VG
Billige reiser på nettet gjør at stadig flere er sitt eget reisebyrå. Med sommerens flyforsinkelser kan det bli dyrt for lommeboken.

Flere flyplasser melder om store forsinkelser i sommer, som følge av flygeledermangelen.

Store hull i vaktplanene til flygelederne har særlig rammet Oslo Lufthavn Gardermoen.

- Det er én enkel løsning på dette: nemlig å få inn flere flygeledere for å fylle opp vaktene. Vi håper å få dette til, men vi kan ikke love noe, sier kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor til VG.

Eget ansvar

Ved lengre reiser med flere mellomlandinger kan forsinkelsene føre til at du ikke rekker et annet fly underveis. Men har du bestilt separate billetter, er det liten hjelp å hente. Da er du nemlig selv ansvarlig for å rekke neste fly.

- Hvis du har kjøpt reisene hver for seg, men ikke rekker et fly underveis på grunn av forsinkelser, så har du et problem, sier Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet.

- Med alle de mulighetene det innebærer å være sitt eget reisebyrå, kommer det også et ansvar. For noen kan sluttregningen komme overraskende, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS.

Han sier at flyselskapet kun har ansvar for å få deg trygt frem hvis du har gjennomgående billetter. Det gjelder uavhengig av hvor eller av hvem du har kjøpt billettene.

Men har du plukket og satt sammen separate flybilletter for å nå destinasjonen, er det liten hjelp å hente.

Risikerer tap

- De billigste billettene kan ofte hverken bookes om eller refunderes. Dermed risikerer du å sitte igjen med et tap, men hvem skal dekke det tapet? Det flyselskapet som er skyld i forsinkelsen har jo allerede oppfylt kontrakten ved å frakte deg fra A til B, sier Johansen.

Europeiske er det største reiseforsikringsselskapet i Norge, med en markedsandel på 40 prosent. Heller ikke de kan tilby noen form for kompensasjon.

Lite å hente

- Skulle vi dekket det, hadde reiseforsikringen blitt så dyr at ingen hadde betalt for det. Reisende som blir forsinket på grunn av streik eller arbeidskonflikter må ta kontakt med flyselskapet sitt, sier assisterende informasjonsdirektør, Emma Elisabeth Vennesland, i Europeiske Reiseforsikring.

Men hos flyselskapene er det altså lite å hente. Terje Bjerke, kommersiell direktør i Finn Reise, sier at det å bestille separate reiser både kan være en mulighet og en felle.

- Ofte kan du spare mye penger på det, men hvis det skulle vise seg at du ikke rekker det ene flyet er det ingen som kan hjelpe deg, sier han og understreker at Finn kun formidler gjennomgående reiser.

Også reisebyrået Kilroy selger i all hovedsak gjennomgående billetter. Først og fremst for å beskytte kundene.

- Utfordringene som separate billetter fører med seg gjør at vi er ekstremt opptatte av å bruke gjennomgående billetter. Med mindre kunden absolutt ønsker noe annet selvfølgelig, sier Flavia Forster, daglig leder i Kilroy.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer