Hovedinnhold

Berlins flyplass kan gå konkurs før den åpner

STORE FORVENTNINGER: Folk sto i kø foran terminalbygget til Berlin-Brandenburg Willy Brandt da flyplassen hadde åpent hus-presentation i mai i år. Foto: AFP
STORE FORVENTNINGER: Folk sto i kø foran terminalbygget til Berlin-Brandenburg Willy Brandt da flyplassen hadde åpent hus-presentation i mai i år. Foto: AFP
BERLIN (VG) Det var ett av Tysklands mest prestisjefylte samferdselsprosjekter. Nå risikerer Berlins nye og kraftig forsinkede lufthavn å gå konkurs før den i det hele tatt er åpnet.

Byggingen av flyplassen har vært en vedvarende skandale. Først skulle den åpne i fjor høst, men det viste seg raskt at tidspunktet måtte forskyves. Datoen ble satt til juni i år, men i mai - bare noen uker i forveien - kom beskjeden om at timeplanen raknet også denne gangen.

Åpningen ble deretter justert til mars neste år, men ledelsen for selskapet som skal drive flyplassen antyder nå at det kan komme til ytterligere forsinkelser.

- Så vidt vi vet, har vi avlyst åpningsdatoen 17. mars, sier Anton Hofreiter, som leder samferdselskomiteen i Forbundsdagen, til TV-kanalen ARD.

Firmaet som står bak byggingen av flyplassen, insisterer imidlertid på at åpningen 17. mars fortsatt ligger fast, skriver NTB.

Hvis lufthavnen i det hele tatt åpner. Berlin-avisen BZ avslører nemlig at flyplassen risikerer å gå konkurs allerede før første fly parkerer ved den flunkende nye Berlin Brandenburg Willy Brandt-terminalen et par mil sør for den tyske hovedstaden.

- Ikke kredittverdig

De finansielle overskridelsene har vært så enorme at flyplass-selskapet ikke lenger anses som kredittverdig - og ingen långivere sier seg angivelig villige til fortsatt å stille opp for det skandalerammede gigantprosjektet.

Egentlig skulle flyplassen koste 2,8 milliarder euro, men for tiden antar man at regningen vil komme på minst 4,2 milliarder euro. Overskridelsen er dermed på anslagsvis ti milliarder norske kroner.

Lufthavnselskapet eies av de finansielt skakkjørte delstatene Berlin og Brandenburg og trenger minst 1,17 milliarder euro for å fullføre byggingen. Å betale renter og avdrag som forfaller er for tiden nærmest en umulighet.

- Med de rådende kostnader er ikke lenger flyplasselskapet i stand til fortsatt å betjene lånene, opplyser en talsmann for delstaten Brandenburg ifølge BZ.

- Det kan gå mot konkurs så tidlig som i november, legger han til.

Ralf Kunkel, talsmann for Flughafengesellschaft Berlin Brandenburg, vedgår at kontoen vil være tom ved utgangen av året.

Ripe i lakken

Politikere i de to delstatene frykter nå at skattebetalerne vil få regningen for skandaleprosjektet. En annen mulighet er at politikerne vil bli tvunget til å selge flyplasselskapet til private aktører.

Den mye omtalte flyplassen har blitt en alvorlig ripe i lakken for den tyske hovedstaden, som har passert Roma og nå er Europas tredje mest populære reisemål etter London og Paris. Både Norwegian og SAS skulle etter planen ha landet på den nye lufthavnen allerede.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer