Hovedinnhold

10 gode råd mot flyskrekk

UREDD: Denne mannen ser ikke ut til å være særlig preget av flyskrekk. Kanskje har han lest rådene i denne artikkelen? Foto: Istockphoto
UREDD: Denne mannen ser ikke ut til å være særlig preget av flyskrekk. Kanskje har han lest rådene i denne artikkelen? Foto: Istockphoto
(VG Nett) Trodde du at valium og alkohol var det beste middelet mot flyskrekk, bør du tro om igjen.

Denne saken handler om:

For mye alkohol kan tvert i mot være med på å forsterke frykten for å fly. Det er ikke heldig, dersom man allerede knuger seg fast i flysetet med klamme hender og harehjerte.

VG-blogger:- Jeg har verre flyskrekk enn Mette-Marit!

Tgt.dk har samlet 10 gode råd om hvordan du kan minske flyskrekken, og det er mye som er verdt å notere seg før neste avgang.

Hva er dine beste råd mot flyskrekk?
Del dine erfaringer i Lesernes perspektiv!

1. Møt opp på flyplassen i god tid

Sørg for at du er godt uthvilt før du skal ut og reise. Det er nemlig lettere å bli redd hvis du er stresset og trøtt før avgang.

2. Bestill riktig plass på flyet

Skaff deg et sete så langt fremme i kabinen som mulig. Der bråker det og rister mindre enn bak i flyet.

3. Ikke bruk medisin

Det finnes flere typer medisin som virker beroligende på nervene, men det er en kortsiktig løsning. Det er bedre å lære seg å takle flyskrekken uten hjelp av
kjemikalier.

4. Dropp alkoholen

Ikke drikk alkohol! Det kan virke fristende å døyve angsten med øl og drinker, men effekten kan være stikk motsatt - slik at frykten blir forsterket. Hold deg klar i toppen, så du kan holde deg rasjonell.

5. Drikk vann

Kaffe og te er vanndrivende, og for mye koffein kan gi deg hjertebank og hetetokter. Da blir ikke turen særlig avslappet. Drikk heller vann eller juice.

6. Mediter

Øv deg på avslapningsteknikker, og bruk dem hvis du merker at frykten kommer snikende. Noen ganger hjelper det å fokusere på måten du puster, og trekke pusten dypt.

7. Vær åpen

Det er viktig å være åpen om flyskrekken sin. Snakk med sidemannen din. En samtale om vær og vind kan fort få deg til å fokusere på andre ting enn flyskrekken din.

8. Skaff deg informasjon

Les det du kan om flyplasser, fly og rutiner. Jo mer du vet, jo lettere er det å kvitte seg med frykten. Og du blir ikke så skremt når du hører hjulene slå ut.

9. Be om hjelp

Fortell kabinpersonalet om flyskrekken din. Det er letter for dem å hjelpe deg dersom de vet at du er redd for å fly.

10. Ikke overtolk omgivelsene

Du behøver ikke få panikk selv om kabinpersonalet ser urolige eller stressede ut. De kan ha en dårlig dag, slik alle andre kan ha det.

Har du flere spørsmål om reise?Spør VGs reisepanel!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise