Hovedinnhold

Vil bygge berg- og dalbane på cruiseskip

Royal Caribbean, NCL, Carnival, Costa og MSC om fremtiden

FLYTENDE BY: Neste uke lanserer Royal Caribbean verdens største cruiseskip, «Oasis of the Seas». Denne tidligere upubliserte illustrasjonen viser utsikten over parken Central Park på kveldstid. Uten berg- og dalbane. Illustrasjon: ROYAL CARIBBEAN
FLYTENDE BY: Neste uke lanserer Royal Caribbean verdens største cruiseskip, «Oasis of the Seas». Denne tidligere upubliserte illustrasjonen viser utsikten over parken Central Park på kveldstid. Uten berg- og dalbane. Illustrasjon: ROYAL CARIBBEAN
LONDON/OSLO (VG) Royal Caribbean vurderer å bygge berg- og dalbane på sine cruiseskip.

I et eksklusivt intervju med VG, letter cruisegiganten Royal Caribbean for første gang på sløret om hva de drømmer om å utstyre sine cruiseskip med. Øverst på ønskelisten: En berg- og dalbane.

- Tenk deg den vanvittige opplevelsen! Du dras opp til de øvre dekkene, så snirkler berg- og dalbanen seg rundt på utsiden av skipet og ned mot havet mens skipet er i fart. Det ville blitt veldig spektakulært, sier konserndirektør Adam Goldstein i Royal Caribbean til VG.

- Vurderer pariserhjul

- Vi har også tenkt på et pariserhjul. Men for å få wow-effekten, måtte det vært temmelig høyt, det er ikke lett på et skip. Både det og berg- og dalbanen hadde i tillegg blitt vanvittig dyrt, så vi har foreløpig lagt det på is, sier Goldstein til VG.

DRØM DEG BORT:Slik får du drømmereiser til drømmepriser

For bare få år siden var utendørs svømmebasseng, fargerike drinker og miniutgaver av Broadway-show nok til å få cruisepassasjerene til å måpe. Nå rulles det ene superskipet etter det andre ut fra skipsverftene i Italia, Frankrike og Finland - det ene større og mer spektakulært enn det andre.

- Hadde noen for ti år siden sagt at vi snart ville ha cruiseskip med plass til 6.000 passasjerer, hadde folk bare ledd. Utviklingen går utrolig fort, sier Claes Tamm, Norden-sjef i italienske MSC Cruises.

Mektig dingsemaker

SKLIEMESTER: Verdens største flytende vannsklie finnes på toppdekket av nybygde «Carnival Dream». Den strekker seg over fire dekk. Foto: CARNIVAL CRUISE LINES
SKLIEMESTER: Verdens største flytende vannsklie finnes på toppdekket av nybygde «Carnival Dream». Den strekker seg over fire dekk. Foto: CARNIVAL CRUISE LINES

Som sjefsarkitekt i verdens største cruiserederi, Carnival Cruises, er Joe Farcus en av de mektigste «dingsemakerne» i cruisebransjen.

- Jobben vår som designere er å hele tiden tenke ut nye måter å levere drømmen og magien en cruiseopplevelse skal gi gjestene våre, sier Farcus til VG.

NOSTALGI?Slik kan du dra på «Titanic»-cruise

Han er mannen bak blant annet vannsklier på over 100 meter som strekker seg over flere dekk, og lugar-balkonger så nær vannoverflaten at passasjerene nærmest kan stikke tærne i bølgene.

- Det som er helt grunnleggende av hva vi kan og ikke kan gjøre når vi designer «wow-elementer», er økonomien. Ikke i kroner og øre, men i plassbruk og funksjonalitet. Nye elementer må ikke gå på bekostning av noe majoriteten av passasjerene kan få glede av, sier sjefsarkitekten.

Voldsom vekst

De stadig større skipene er også et tegn på en bransje i voldsom vekst. Prisene blir lavere, og cruise er i ferd med å bli en folkeferie, også utenfor USA.

LES MER:Norsk vinterferie-boom på verdens største cruiseskip

FORMEL 1: På Blir du lei av livet til sjøs, kan du kjøre Formel 1-simulator på «Costa Luminosa». Foto: COSTA CRUISES
FORMEL 1: På Blir du lei av livet til sjøs, kan du kjøre Formel 1-simulator på «Costa Luminosa». Foto: COSTA CRUISES

I år vil trolig om lag 30 millioner mennesker reise på cruise, og italienske Costa Cruises firdoblet passasjertallet sitt de siste åtte årene.

- Det finnes egentlig ingen grenser for hva som er mulig. Det du kan finne om bord på cruiseskip i dag, kunne en ikke forestilt seg i sine fjerneste fantasier for bare ti år siden. Teknologien blir stadig mer avansert, og grensene flyttes stadig fremover, sier Fabrizia Greppi, kommunikasjonsdirektør i Costa til VG

- Vi var de første som fikk bowlingbaner til sjøs. I tillegg har flere av våre skip private villaer på opp til 548 kvadratmeter. Vi skal være blant de mest innovative i bransjen. Det er viktig for oss, sier Michael Zengerle, Norwegian Cruise Lines Europa-direktør.

ISKALD NYHET:Bygger isbar på cruiseskip

Lanserer gigant

Neste uke vises verdens største passasjerskip gjennom tidene, «Oasis of the Seas», frem for presse og bransje i Florida. Til tross for en vanvittig liste over attraksjoner av aktiviteter og tilbud de færreste ville tro fantes på et skip, har flere ideer blitt skrinlagt underveis. Blant annet planla rederiet å utstyre «Oasis of the Seas» med et eget luftskip, som skulle sveve 40 meter over akterdekket på gigantskipet.

FAKTA OG GRAFIKK:Slik blir cruisegiganten «Oasis of the Seas»
VGTV:Bli med om bord på verdens største cruiseskip
SE DE UTROLIGE BILDENE:Her seiler gigantskipet (72 m) under broen (65 m)

ADAM GOLDSTEIN: Konserndirektør i Royal Caribbean. Foto: REUTERS
ADAM GOLDSTEIN: Konserndirektør i Royal Caribbean. Foto: REUTERS

Men under sjøprøvene i den finske skjærgården i september røk vaieren, og luftskipet endte opp med å krasjlande utenfor Åbo.

- Luftskipet var en spennende idé, men det har foreløpig ikke blitt noe av. Det fungerte ikke helt slik vi håpet på, sier Adam Goldstein i Royal Caribbean.

Det finnes heller ingen berg- og dalbane om bord. Rederiet har nøyd seg med en stor, håndlaget karusell - plassert i den utendørs gågaten som deler store deler av skipet i to på langs.

- Satser på opplevelsen

MSC Cruises det eneste av de store rederiene som ikke har kastet seg på dingse-bølgen. Rederiets neste skip blir faktisk mindre og mer nøkterne enn kjempeskipene «MSC Fantasia» og «MSC Splendida».

- Vi skal være et europeisk rederi, og vil ikke gjøre ting så ekstremt som Royal Caribbean. Selvfølgelig skal du finne minigolfbaner, ungdomsklubber, bowling, show og spektakulære middagsopplevelser hos oss. Men du skal ikke glemme hvorfor du er på et cruise. For oss er det viktig at du skal se verden med, ikke på, skipene, sier Claes Tamm i MSC Cruises.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

..

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer