Hovedinnhold

Slik takler du jetlag - ekspertene deler sine beste tips!

PÅ LANGTUR? Lange flyreiser kan by på både trøtthet, mageknip og konsentrasjonsproblemer. FOTO: JØRGEN BRAASTAD/VG
PÅ LANGTUR? Lange flyreiser kan by på både trøtthet, mageknip og konsentrasjonsproblemer. FOTO: JØRGEN BRAASTAD/VG
(VG Nett) Frisk luft og gåturer, eller snu døgnet før avreise? Her har du flyvertinnens, søvnforskerens og flylegens råd mot jetlag.

Denne saken handler om:

JETLAG:

  • Jetlag er en reaksjon på at døgnrytmen forskyves når du reiser over flere tidssoner.
  • Trøtthet, mageproblemer og konsentrasjonsvansker er blant de vanligste symptomene.
  • Normalt sett tar det én dag per tidssone å tilpasse seg den nye døgnrytmen.
  • Blir ofte verre med alderen ettersom døgnrytmen ofte er mer fastlåst for eldre.

Den 30.mai startet Norwegians langdistanseflyging til New York. I tillegg står nye ruter til både Bangkok og Fort Lauderdale for døren, dermed vil enda flere nordmenn legge ut på lange flyreiser over flere tidssoner.

For mange kan en slik reise by på både trøtthet, mageknip og konsentrasjonsproblemer. Alle er typiske symptomer på jetlag.
Mens noen ikke reagerer i det hele tatt på å reise mellom tidssoner, kan jetlag i verste fall ødelegge ferien for andre.
Flere faktorer spiller inn, for eksempel om du reiser østover eller vestover.

Reiser østover oppleves ofte som vanskeligere enn reiser som går motsatt vei.

Alder - og om du er A- eller B-menneske - kan også ha betydning!

Døgnrytmen

B-mennesker kan lettere forlenge kvelden inn i natten, mens A-mennesker vil ha store problemer med å holde seg våkne.

- B-mennesker kan komme til USA og falle inn i sin egen døgnrytme. For A-mennesker kan det være verre å reise til USA enn fra USA, sier søvnforsker Bjørn Bjorvatn, professor i medisin og leder for Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsjukdommar.

Normalt tar det én dag per tidssone før kroppen har tilpasset seg, men for noen kan jetlag vare lengre.

Ulike faktorer

- Jetlag varierer veldig fra person til person. Noen blir uvel, mens andre blir trøtte, sier Lars Tjensvoll, flylege og spesialist på reisemedisin.

Enkelte opplever at jetlagen blir verre med alderen.

- Det er fordi døgnrytmen blir mer fastlåst. Mange unge har ikke fastlagt døgnrytme ennå, sier søvnforsker Bjorvatn.

- Mange har erfaring med å forlenge døgnet, og er vant til å legge seg senere enn vanlig. Slik blir det med reisen vestover. Ved reisen østover taper man timer og tidspunktet en legger seg på blir tidligere enn vanlig, noe som gjør innsovningen vanskeligere, sier Bjorvatn.

HER ER EKSPERTENES RÅD:

Flyvertinne: - Lytt til kroppen

Frisk luft og gåturer i hotellets nabolag, er av flyvertinne Marit Hansen beste triks for å få bukt med jetlag.

LYTT TIL KROPPEN! Marit Hansen har vært flyvertinne på langdistanseflyginger i 20 år. Foto: MONICA BRING ESTENSEN/VG
LYTT TIL KROPPEN! Marit Hansen har vært flyvertinne på langdistanseflyginger i 20 år. Foto: MONICA BRING ESTENSEN/VG


Biologisk klokke: - Noen sier at man må sove når du kommer frem, så er du pigg på kvelden. Men jeg gjør ikke det, jeg må følge min kropp. Etter en tur i området, legger jeg meg mellom klokken åtte og ni lokal tid, sier flyvertinnen.

Hun har 20 års erfaring med langdistanseflyging for SAS. Andre tips hun mener er nyttige for de som har reist langt, er:

Søvn: Lytt til kroppens signaler, jetlag er svært individuelt. Er du trøtt, så sov!

Vann: Drikk masse vann på flyturen.

Beveg deg: Vær snill mot kroppen: Gå litt rundt på flyet om du skal reise langt og pass på jevnt blodsukker.

Planlegg reisen: Sørg for at du har et par dager fri før du begynner på jobb etter ferien.

Søvnprofessoren: - Bruk dagslys

Lys og sosiale faktorer hjelper til å stille døgnrytmen, mener professor i medisin og søvnekspert Bjørn Bjorvatn (bildet).

SØVNFORSKER: Bjørn Bjorvatn, professor i medisin og leder for Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsjukdommar. Foto: Privat
SØVNFORSKER: Bjørn Bjorvatn, professor i medisin og leder for Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsjukdommar. Foto: Privat

Lysbehandling: Lys kan hjelpe til med å snu døgnrytmen raskere, og det benyttes ofte som behandling av jetlag. Det brukes gjerne spesielle lysapparater, men dagslys betraktes som minst like effektivt.

Unngå dagslys for tidlig: Lyseksponering på feil tidspunkt kan forverre jetlaget og gjøre det vanskeligere å snu døgnet. Reiser du for eksempel fra New York til Norge (hvor du da har tilpasset deg tidssonen i NY), bør du unngå for mye sollys tidlig på dagen. Hold deg innendørs eller bruk mørke solbriller ute, råder søvneksperten.

Melatonin: Er du plaget av jet lag, kan du ta preparatet Melatonin, et hormon som utskilles i hjernen og som påvirker døgnrytmen. Mens Melatonin selges reseptfritt i for eksempel USA, er det reseptbelagt her i Norge.
- Det er et naturlig stoff som er ekstremt godt tolerert, sier Bjorvatn.

Flylegen: - Snu døgnet

- Kutt alkohol, kaffe og trening, og snu døgnet før reise, er flylege og reisemedisinspesialist Lars Tjensvolls (bildet) råd mot jetlag.

FLYLEGE: Lars Tjensvoll, flylege og reisemedisinspesialist. Foto: Privat
FLYLEGE: Lars Tjensvoll, flylege og reisemedisinspesialist. Foto: Privat

Snu døgnet før du reiser: Overgangen fra en tidssone til en annen vil derfor ikke bli like stor.

Mørke: Sørg for at det er mørkt rundt deg når du skal sove. Et godt tips er å bruke øyemaske når du er på flyet.

Unngå kaffe, koffein, alkohol og trening: Dette kan gjøre det vanskeligere å sove, derfor er det greit å unngå i timene før du skal sove.

Unngå for store måltider: Dette er individuelt, men et stort måltid kan være lurt å unngå før en flyreise fordi det kan gi mageknip.

Vær uthvilt: Sørg for at du har fått deg nok søvn før en lengre flyreise. Søvnmangel kan nemlig gjøre jetlag verre.

Sov på flyet: Bruk øyemaske og ørepropper for å stenge både lyd og lys ute.

Lys: Mens det er viktig å ha det mørkt når en skal sove, er det også viktig å ha det lyst på de våkne timene på flyturen. Skru på leselampen.

Akupuntøren: - Akupuntur og urter

- Å reise på kryss og tvers av tidssoner kan øke stresset. Akupunktur har en stressreduserende effekt og kan hjelpe deg å komme tilbake i rutinene, sier Ole Jørgen Frydenlund, akupunktør og daglig leder ved Balderklinikken.

Te med urter og planter, slik som lavendelrot, kamille og sitronmelisse, er beroligende og kan benyttes om man har søvnproblemer i forbindelse med reise, ifølge Frydenlund.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise